* شیرزاد: صدا و سیما می‌توانست با درخواست پمپئو بازتر برخورد کند/ قرار دادن یک خبرنگار قدر مقابل پمپئو می‌تواند نتیجه خوبی داشته باشد
پ
کد خبر : ۹۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸ -31 July 2019

از صدا و سیما گرفته تا وزارت امورخارجه، همه به سینه پمپئو دست رد زده و درخواست وی برای حضور در ایران و مصاحبه با صدا و سیما را نپذیرفتند؛ اما چرا؟ آیا نمی‌شد که به چشم فرصت به این درخواست نگاه کرد و با قرار دادن یک خبرنگار مجرب مقابل وزیرخارجه ایالات متحده گام در جهت اثبات حقانیت ایران در مجادله برجامی و غیربرجامی دو کشور برداشت؟

به گزارش «آزادی»، برخی از کارشناسان و فعالان سیاسی معتقد هستند که حتما می‌شد اما رسانه ملی در این وادی‌ها نیست. گروه بدبین‌تری هم وجود دارند که این عدم تمایل را مصاحبه هراسی و مذاکره هراسی قلمداد می‌کنند. مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح طلب در این گروه است و چند قبل در صفحه توییتر خود از نوع مواجه صدا و سیما و مسئولان با درخواست پمپئو انتقاد کرد. احمد شیرزاد دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب اما اگرچه مصاحبه با وزیر خارجه امریکا را فرصت خوبی می‌داند اما با تاجزاده هم نظر نیست.


شیرزاد در گفت و گویی با «آزادی» گفت: «با بخش اول صحبت آقای تاجزاده مبنی بر اینکه از مذاکره هراسی به مصاحبه هراسی رسیده‌ام موافق نیستم، زیرا اجتناب ما از مذاکره به خاطر هراس نیست. دلیل این اجتناب تا مدت طولانی یعنی تا قبل از برجام به تعبیر آقای تاجزاده هراس بود و فکر می‌کردیم که در مذاکره با غرب همیشه بازنده هستیم اما حتی کمی قبل از برجام یعنی در زمان آقای جلیلی هم تابو مذاکره شکست و انجام شد لذا دیگر بحث هراس در میان نیست»


وی تاکید کرد: « به نظر من یک شو تلویزیونی با ترامپ، به هیچ وجه یک مذاکره مثبت نیست، به خصوص اگر با تحقیر ایران همراه باشد. درخواستی که اکنون آقای پمپئو کرده به خاطر این است که می‌خواهد تاکتیک ظریف یعنی استفاده از دیپلماسی عمومی را خنثی کند یا از همان تاکتیک استفاده کند. به اعتقاد من این موضوع هیچ ایرادی ندارد و به راحتی می‌توان نماینده‌ای فرستاد که با او گفت و گو مستقیم کند».


این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: « انجام مصاحبه با پمپئو نه تنها به ما لطمه نمی‌زند بلکه می‌تواند نتایج خوبی هم داشته باشد، اگر که خبرنگار خوبی بفرستیم که معتقدم چنین خبرنگارانی هم داریم. مساله اینجا است که پمپئو می‌گوید مرا به ایران دعوت کنید و شبیه یک شوخی و شو است. از یک وزیر خارجه وقتی باید دعوت کرد که ملاقات‌های جدی دیپلماتیک انجام شود. قطعا اگر او به ایران بیاید هزار مساله فرعی وجود خواهد داشت و اساسا انجام این سفر دور از تصور است اما می‌توان در سفری یک خبرنگار برای مصاحبه با او فرستاد».


وی در واکنش به اینکه گویی در دولت و دیگر نهادهای قدرت درباره این موضوع هماهنگی ندارد، گفت: « بهتر است روی خودمان عیب نگذاریم. اینکه آقای ربیعی گفت خبرنگار بفرستیم و بعد صدا و سیما گفت برنامه‌ای نداریم یا وزرات خارجه گفت به جنگ روانی پاسخ نمی‌دهیم یک امر طبیعی است. ما در عرصه سیاست خارجی هماهنگی خوبی داشته‌ایم و خیلی خوب عمل کرده‌ایم. طبیعی است وقتی یک اتفاق جدید رخی می‌دهد عناصر موجود نظرات متفاوتی داشته باشند اما در نهایت یک نهاد مسئول مثل شورای عالی امنیت ملی یا ... هماهنگی لازم را ایجاد می‌کند. من از نتیجه این هماهنگی دفاع نمی‌کنم چون معتقدم که رسانه ما می‌تواند خیلی باز تر برخورد کند و حتی با سیاسیون غربی مثل جانسون و ... هم مصاحبه کند اما درباره عدم هماهنگی که گفتید موافق نیستم».


شیرزاد در پاسخ به اینکه چرا صدا و سیما تمایلی به انجام اینگونه مصاحبه‌ها ندارد، گفت: « فکر می‌کنم صدا و سیما هیچ وقت در این خط نبوده است. در حالی که می‌تواند بسیار مثبت باشد و در صورت انجام آن خواهند دید که در ذهن سیاستمداران غربی چه می‌گذرد و برخی از آن‌ها حتی میان حزب‌الله لبنان و داعش تمییز قائل نمی‌شوند.»


شیرزاد از تحلیل حشمت الله فلاحت پیشه و هم ردیف دانستن صدا و سیما با کنگره آمریکا نیز انتقاد کرد و گفت: « با این تحلیل موافق نیستم. اگر پمپئو می‌گفت من را دعوت کنید که در مجلس سخنرانی کنم این حرف درست بود. دعوت و حضور مقامات رسمی یک کشور در مجامع رسمی کشور دیگر زمانی اتفاق می‌افتد که روابط دیپلماتیک خوبی برقرار باشد نه الان و خود آن‌ها نیز این را نمی‌گویند. دادن این شان به صدا و سیما نیز بیخود است. تصور اینکه صدا و سیما جز نهادهای مقدس تاریخ است، اشتباه است.»

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: