* تشدید رقابت موشکی-تسلیحاتی میان ایران و اسرائیل
پ
کد خبر : ۹۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵ -29 July 2019
آزمایش «پیکان 3» بعد از دقیقتر شدن «شهاب 3»:
وزارت دفاع اسرائیل روز یکشنبه از آزمایش «موفقیت آمیز» سامانه ضد موشکی «پیکان ۳» خبر داد. این سامانه که توانایی رهیابی و انهدام موشک‌ های بالستیک را دارد با همکاری مشترک اسرائیل و آمریکا ساخته شده است.

وزارت دفاع اسرائیل روز یکشنبه از آزمایش «موفقیت آمیز» سامانه ضد موشکی «پیکان ۳» خبر داد. این سامانه که توانایی رهیابی و انهدام موشک‌ های بالستیک را دارد با همکاری مشترک اسرائیل و آمریکا ساخته شده است.

به گزارش «آزادی»، تل آویو می ‌گوید که «پیکان ۳» می‌ تواند با «موشک ‌های بالستیک شلیک شده از ایران و سوریه» مقابله کند. به گفته وزارت دفاع اسرائیل این سامانه در چند نوبت در آلاسکای آمریکا مورد آزمایش قرار گرفته است. همچنین گفته می ‌شود که سامانه «پیکان ۳» می ‌تواند بدون «هیچ خطری هرگونه کلاهک‌ جنگی نامتعارف» را نابود کند.


خبرگزاری رویترز گزارش داده است که سامانه پیکان ۳ پیشتر برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ بر فراز دریای مدیترانه آزمایش شده بود در سال ۲۰۱۷ به اسرائیل تحویل داده شد. آزمایش مجدد این سامانه موشکی طی سال 2017 و 2018 چندین بار به خاطر مشکلات فنی در آزمایش به تعویق افتاده بود.


بنیامین نتانیاهونخست وزیر اسرائیل در بیانیه ای بعد از آزمایش این سامانه بیان کرده: «عملکرد سامانه بی نقص بوده است، تمامی اهداف مورد اصابت قرار گرفتند». وی ادامه داده: «امروز اسرائیل توان آن را دارد که علیه تمامی موشک های بالستیکی که از ایران و از هرکجای دیگر به سمت اسرائیل شلیک شود، مقابله و اقدام کند. همه دشمنان ما باید بدانند که ما هم در آفند و هم در پدافند از آن ها بهتر هستیم».


به شکلی جالب توجه آزمایش موفقیت آمیز این سامانه دفاع موشکی در آلاسکا هم از سوی اسرائیل و هم از سوی ایالات متحده به عنوان نشانه ای از تحکیم اتحاد میان این دو تلقی شده است. این سامانه دفاعی موشکی با همکاری شرکت بوئینگ ایالات متحده آمریکا ساخته شده است.


سفیر آمریکا در اسرائیل، دیوید فریدمن روز یکشنبه در جلسه کابینه نتانیاهو حضور داشت که طی آن ویدئویی از آزمایش این سامانه موشکی پخش شد.


وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرده که آزمایش این سامانه در آلاسکا با هدف بروز کردن این سامانه با رادارهای AN-TPY2 - که همچنین با نام رادارهای ایکس-باند خوانده میشوند - بوده که اجازه کنترل آن را از آسمان سراسر جهان می‌ دهد. این نوع رادار در سامانه دفاع موشکی تاد نیز که ضد موشک ‌های میان‌ برد است و اکنون در اختیار اسرائیل قرار دارد، به کار برده شده است.
مدیر آژانس دفاع موشکی پنتاگون، آدمیرال جان هیل بیان کرده است: «ما به دولت اسرائیل در خصوص بروز رسانی سامانه های دفاع موشکی ملی آن برای دفاع از موجودیت اسرائیل و دفاع از نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه متعهد هستیم».


سامانه دفاعی موشکی پیکان 3 و سلف آن یعنی پیکان 2، از جمله سامانه های موشکی اسرائیلی است که با همکاری ایالات متححده و برای مقابله با انواع موشک های بالستیک طراحی شده است. در کنار این سامانه، سامانه دفاعی گنبد آهنین قرار دارد که مسئول ردگیری موشکهای کوتاه برد است و در همین حال سامانه قلاب سنگ داوود، موشک های میان برد را رهگیری میکند.


به شکلی جالب توجه این آزمایش در حالی صورت گرفته است که دو روز قبل از آن خبرگزاری سی ان ان طی گزارشی بیان کرده بود که ایران دست به آزمایش جدید از کاربرد موشک شهاب سه زده است. به گفته این خبرگزاری برد این موشک بالستیک 1000 کیلومتر بوده است.


کاخ سفید نیز در واکنش به این خبر اعلام کرد: از آزمایش یک موشک از سوی ایران آگاه هستیم؛ این موشک از نوع شهاب سه با برد بیش از هزار کیلومتر بوده، اما آزمایش آن خطری برای کشتی‌رانی یا پایگاه‌های آمریکا در منطقه ایجاد نکرده است.


بسیاری از گزارشهای تحلیلی در مورد این آزمایش بیان کرده بودند که ایران طی این آزمایش قصد داشته برد و دقت موشک شهاب سه را بهبود بخشد و موفقیت آمیز بودن این آزمایش به اذعان مقامات اطلاعاتی و دفاعی آمریکا به معنی آن است که اکنون موشک شهاب سه توان عملیاتی بیشتر و بهتری یافته است.
در همین حال بی بی سی با یوزی رابین پدر صنعتی موشکی اسرائیل درباره اهداف راه اندازی این سامانه گفتگو کرد. وی که سعی داشت سوالات مجری در مورد ترس اسرائیل از موشک های ایران بالاخص شهاب سه را بی پاسخ بگذارد و این سامانه را نه فقط برای موشک های ایرانی بداند در نهایت بار دیگر به توان موشکی ایران اعتراف کرد و اذعان داشت اسرائیل هر هزینه ای لازم باشد برای در امان ماندن از این موشک ها تقبل خواهد کرد.


آنچه به نظر میرسد این است که رقابت تسلیحاتی به ویژه در بخش موشکی میان ایران و اسرائیل بالا گرفته است و این امر میتواند با توجه به تنش های اخیر در منطقه، تغییرات و پویایی های اساسی را در توازن قوای منطقه ای ایجاد کند. فشارهای ایالات متحده بر ایران برای توقف ساخت و آزمایش موشک های بالستیک نیز حکایت از آن دارد که راه اندازی سامانه های پر هزینه ای همچون پیکان 3 به شکل ویژه ای بر برنامه موشکی متعارف و بالستیک ایران متمرکز است.

برچسب ها: ایران ، اسرائیل ، شهاب 3 ، پیکان 3
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: