* طرح عملیات Sentinal؛ گشت زنی «منفعل» آمریکا در خلیج فارس
پ
کد خبر : ۸۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ -18 July 2019
نامزد وزارت دفاع آمریکا در جلسه استماع سنا مطرح کرد:
ایالات متحده ممکن است علاقه مند به مذاکره در مورد یک توافقنامه هسته ای تغییر کرده نسبت به 2015، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باشد که شامل محدودیت برنامه موشکی ایران شود.

نامزد دونالد ترامپ که قرار است به نخستین وزیر دفاع دائمی ایالات متحده بعد از متیس تبدیل شود، گفته است که ایالات متحده به دنبال جنگ با ایران نیست و نیاز به "بازگشت به کانال دیپلماتیک" دارد. مارک اسپر، که در حال حاضر رئیس ستاد ارتش است، همچنین به کمیته خدمات مسلح مجلس سنا، گفت که دولت ترامپ مجوز کنگره برای جنگ علیه ایران را بر اساس حکم صادر شده توسط کنگره در مورد وقایع پس از حملات 11 سپتامبر ندارد.


به گزارش «آزادی»، دیگر مقامات ارشد ترامپ از انکار مجوز دولت برای استفاده از اختیارات به کار گیری نیروهای نظامی 2001 (AMUF) برای عملیات نظامی علیه ایران خودداری کرده و وزیر امور خارجه، مایک پومپو، در پی ارتباط دادن ایران به القاعده بوده است.


اسپر، که یک نظامی سابق و لابیگر سابق صنایع تسلیحاتی است، اولین وزیر دفاع تایید شده در مجلس سنای ایالات متحده خواهد بود که دولت ترامپ از ابتدای سال و با استعفای جیمز متیس به خود خواهد دید. تأیید او روز سه شنبه در یک جلسه استماع کاملا دوستانه در سنا که در آن حمایت قابل توجه دموکرات ها را دریافت کرد، تقریبا مسجل شده است.


اسپر به طور واضح گفته که AUMF به مبارزه با گروه های تروریستی غیر دولتی و نه کشورهای مانند ایران اشاره دارد. با این حال، او افزوده که رئیس جمهور دارای مجوز قانون اساسی برای پاسخ به حمله به نیروهای ایالات متحده یا منافع آمریکا است.
اما اسپر تأکید کرد: "من موافقم که ما نمی خواهیم به جنگ با ایران وارد شویم، ما به دنبال جنگ با ایران نیستیم، باید به کانال دیپلماتیک بازگردیم". اسپر بیان کرده است که جنگ با ایران فاجعه بار خواهد بود.


اسپر در پاسخ به این سوال که چگونه از تشدید تنش با ایران که می تواند منجر به درگیری مسلحانه شود، جلوگیری خواهد کرد گفت که او همچنان قصد دارد گشت های ایالات متحده را در منطقه خلیج فارس ادامه دهد. وی ادامه داد که او به زودی به اعضای کمیته گزارشی در خصوص طرح عملیات Sentinel خواهد داد که شامل مواردی است که تحت نام "گشت های منفعل" در تنگه هرمز، خلیج عمان و خلیج فارس به آن اشاره کرد.


وی گفت که ایالات متحده ممکن است علاقه مند به مذاکره در مورد یک توافقنامه هسته ای تغییر کرده نسبت به 2015، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باشد که شامل محدودیت برنامه موشکی بالستیک ایران شود.


ترامپ ایالات متحده را از ماه جولای سال گذشته از برجام خارج کرد و از آن زمان خواستار اعمال "فشار حداکثری" بر تهران شده است. اما روز سه شنبه، او تاکید داشت که به دنبال ساقط کردن رژیم کنونی نیست.


وی به خبرنگاران گفت: "ما به هیچ وجه به دنبال تغییر رژیم نیستیم. این اقدام خوبی نیستد. ما به دنبال آن نیستیم. آنها نمی توانند سلاح های هسته ای داشته باشند. آنها نمیتوانند موشک های بالستیک را آزمایش کنند، که در حال حاضر تحت آن توافق ... قادر به انجام آن خواهند بود. ما می خواهیم آنها از یمن خارج شوند."


پومپو در جلسه کابینه با ترامپ حضور داشت، ادعا کرده است که: "برای اولین بار ... ایرانیان گفتند که آماده مذاکره درباره برنامه موشکی خود هستند."


این ادعا بلافاصله توسط نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد رد شد و گزارشی مطبوعاتی مبنی بر اینکه تهران آماده مذاکرات موشکی است، که احتمالا منبع نظرات پومپو بوده است، را محکوم کرد.


نمایندگی ایران طی یک بیانیه مکتوب، گفت که گزارش های مطبوعاتی مذکور نظرات محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، که به NBC گفت: «اگر ایالات متحده می خواهد درباره موشک ها صحبت کند، باید فروش سلاح ها، از جمله موشک ها به کشورهای منطقه را متوقف کند» به اشتباه تفسیر کرده اند. این بیانیه اظهار داشته که این نظرات پیشنهاد واقعی برای مذاکره نیست. "موشک های ایران و برنامه موشکی آن مطلقا و تحت هیچ شرایطی با هیچ کس و یا هیچ کشوری قابل مذاکره نیست."

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: