* دادگاه خاتمی نشان داد که ادعاهای اصلاح طلبان درست بود
پ
کد خبر : ۸۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴ -14 July 2019
عبدالله ناصری در گفت‌وگو با «آزادی»:
عبدالله ناصری: «بالاخره برخی عناصر پشت این دادگاه اینقدر خردمندی سیاسی دارند که 10 سال بعد از 88 بار دیگر پرونده تقلب را باز نکرده و به مساله روز رسانه‌ها و افکار عمومی تبدیل نکنند لذا پیش‌بینی من این است که این حکم نقض شود یا اجرا نشود.»

دادگاه رضا خاتمی نه در عمل بلکه به حرف، علنی برگزار شد و متهم پرونده شخصا جور مانع‌تراشی‎ها در علنی بودن جلسات دادگاه را کشید. انتشار دفاعیات وی در رسانه‌ها نیز مورد توجه بسیار افکار عمومی قرار گرفت و مردم را بار دیگر نسبت به رویکرد دستگاه قضا و مدعی‌العموم حساس کرد.

به گزارش «آزادی»، نگاهی به نظرات کاربران در فضای مجازی روشن می‌کند که احضار خاتمی برای احضارکنندگان نتیجه خوبی نداشته زیرا بحث تقلب در انتخابات ریاست جمهوری 88 یک بار دیگر به صدر اخبار بازگشته است. عبدالله ناصری، عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان با توجه به همین نکته پیش‌بینی می‌کند که حکم صادره در مرحله تجدید نظر نقض شود و یا حداقل اجرا نشود. او امیدوار است که برخی از عناصر پشت پرده این دادگاه آنقدر خردمندی سیاسی داشته باشند که اجازه ندهد یک بار دیگر باب گفت‌وگو درباره تقلب در انتخابات 88 باز شود.


ناصری در گفت‌وگو با «آزادی» گفت: « به جرات می‌توان گفت که در هیچ یک از دئادگاه‌های مربوط به انتخابات 88 ورود به بحث تقلب به این صورت مستند و جامع صورت نگرفته بود.»


وی با اشاره به اینکه «نخبگان و کنشگران سیاسی انتظار نداشتند که یک گفت‌وگوی اینترنتی سبب شود مدعی‌العموم دوباره این بحث را باز کند» گفت: «تلقی و برداشت من این است که اگر مدعی‌العموم و دادستان قبل از اینکه تصمیم به احضار آقای رضا خاتمی و اقامه دعوا علیه او بگیرد، با برخی از مقامات ارشد مشورت می‌کرد حتما او را از باز شدن دوباره بحث تقلب و مسائل مربوط به 88 بر حذر می‌داشتند اما به هر صورت دادستان تهران شخص جوانی است و همان طور که همه می‌دانیم پختگی سیاسی لازم را ندارد این اقدام را انجام داد. تصمیم خودش بود یا برخی نهادهای دیگر فرقی نمی‌کند زیرا عکس‌العمل اجتماعی در داخل ایران و توجه رسانه‌ها در سطح بین المللی نشان داد که جامعه هنوز تشنه شنیدن واقعیت‌ها درباره انتخابات 88 است زیرا نقطه عطفی از نظر سیاسی، اجتماعی و همچنین از لحاظ مدیریتی در ایران است.»


ناصری در ارزیابی دفاعیات خاتمی گفت: «این اولین دادگاهی بود که مدعی تقلب یعنی شخص آقای خاتمی به صورت کاملا دقیق ، مستند و با آمار و ارقام حکومتی و رسمی ادعای خود را ثابت کرد و به عددی رسید که قابل کتمان نیست. برای همین بود که بلافاصله بعد از انتشار دفاعیات ایشان شورای نگهبان گزارش انتخابات 88 را از روی سایت خود برداشت. معتقدم که دفاعیات آقای خاتمی اوراقی خواندنی و ماندنی از تاریخ 88 است.»


وی همچنین گفت: « به نظر من کلان حاکمیت به هیچ وجه علاقمند به ورود دوباره به این بحث نبود و اگر حکم خاتمی در مرحله تجدید نظر نقض نشود و او تبرئه نشود چه حکم اجرا بشود چه نشود یک باب جدیدی در سطح ملی و بین المللی باز خواهد کرد.»


ناصری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ورود دوباره به بحث انتخابات 88 و صدور این حکم چه پیامی را به جامعه می‌دهد؟ گفت: « این حکم بی‌تناسب با ادعا و اتهام مثل احکام قضایی برای فعالان سیاسی اصلاح طلب در سال 88 است و به هیچ وجه نمی‌تواند جامعه را اقناع کند. اتفاقا برعکس این حکم غیرمتناسب جامعه را به این یقین جدی‌تر می‌رساند که همه ادعاهای اصلاح طلبان و حتی اصولگرایان منصف درباره ناسالمی روند انتخابات 88 داشتند، درست بوده است.»


وی افزود: «بالاخره برخی عناصر پشت این دادگاه اینقدر خردمندی سیاسی دارند که 10 سال بعد از 88 بار دیگر پرونده تقلب را باز نکرده و به مساله روز رسانه‌ها و افکار عمومی تبدیل نکنند لذا پیش‌بینی من این است که این حکم نقض شود یا اجرا نشود.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: