* جزئیات رایزنی‌های موگرینی با سران عراق
پ
کد خبر : ۸۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۵ -14 July 2019
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که روز شنبه در سفر رسمی به بغداد رفته است، امروز با سران عراق دیدار کرد.

به گزارش آزادی، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در اولین مرحله از برنامه سفر رسمی خود به عراق با محمد علی الحکیم وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

طی این دیدار نماینده اتحادیه اروپا اعلام کرد به همکاری با عراق برای محقق شدن مصوبات کنفرانس بازسازی این کشور در کویت پایبند هستیم.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه عراق، محمد علی الحکیم وزیرخارجه امروز شنبه با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد که طی آن به روابط عراق و اتحادیه اروپا و اهمیت تعمیق و گسترش شراکت و همکاری عراقی اروپایی در زمینه‌های مختلف و نیز اولویت‌های همکاری دو طرف و گسترش دوستی مستحکم میان آن دو از طریق همکاری مشترک در شکست داعش پرداخته شد.

این بیانیه آورده است دو طرف خاطر نشان کرد توافق نامه همکاری و شرکت که در آگوست ۲۰۱۸ وارد فاز اجرایی شد، می‌تواند چارچوب‌های همکاری را در زمینه‌های مختلف از جمله حقوق بشر و مسائل مربوط به اقتصاد، انرژی، امنیت، حمل و نقلو محیط زیست تقویت کند.

دیدار موگرینی با حلبوسی

موگرینی همچنین با محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق دیدار کرد که طی آن رئیس پارلمان عراق، دیپلماسی پارلمانی رابرای تقویت روابط میان ملت‌ها با اهمیت توصیف و اعلام کرد عراق به حمایت اتحادیه اروپا و به طور کلی به حمایت جامعه بین المللی نیاز دارد.

دفتر حلبوسی در بیانیه‌ای اعلام کرد رئیس مجلس نمایندگان روز شنبه، فدریکا موگرینی مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هیئت همراه وی را به حضور پذیرفت که طی آن حلبوسی روابط با اتحادیه اروپا را بررسی و به این نکته اشاره کرد که عراق امروز برای روابط نزدیک و چندجانبه پس از پیروزی‌اش در جنگ با تروریسم بسیار وضعیت بهتری دارد و رویکرد دولت عراق و مجلس نمایندگان هم انعطاف پذیری در برابر محیط پیرامونی عربی و منطقه‌ای و بین المللی و در تمام زمینه هاست که تاثیر مثبتی بر منافع ملت عراق می‌گذارد.

بر اساس این بیانیه، در این دیدار که رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق و اعضای آن هم حضور داشتند، حلبوسی بر تمایل مجلس نمایندگان برای تقویت روابط با کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و پارلمان اروپایی و پارلمان‌های تمام کشور‌های عضو اتحادیه تاکید و اعلام کرد دیپلماسی پارلمانی برای تقویت روابط میان ملت‌ها اهمیت دارد.
جزئیات رایزنی‌های موگرینی با سران عراق
این بیانیه آورده است رئیس مجلس نمایندگان در این دیدار تلاش‌های گروه‌های سیاسی عراق و طیف‌های آن برای تحکیم وضعیت سیاسی در عراق که بهتر از سال‌های گذشته بر اوضاع امنیتی و اقتصادی تاثیر دارد، تببین کرد و گفت: عراق به حمایت اتحادیه اروپا و به طور کلی به حمایت جامعه بین المللی برای توسعه و بازسازی عراق و همکاری در زمینه پرونده آوارگان نیاز دارد.

از سوی دیگر، فدریکا موگرینی نماینده عالی سیاست امنیتی و امور خارجی اتحادیه اروپا از توسعه و ثبات عراق ابراز شگفتی و بر آمادگی اتحادیه اروپا برای حمایت از دولت عراق در اجرای برنامه دولتی اش تاکید کرد.

موگرینی به موفقیت عراق در توسعه موضع سیاسی متوازن در منطقه و تلاش اتحادیه اروپا برای گسترش مشارکت خود در روند بازسازی و ساخت شهر‌های آزادشده (از اشغال تروریسم) و گسترش طرح هایش برای آماده سازی در تمام زمین‌های اقتصادی و امنیتی اشاره کرد.

دیدار موگرینی با برهم صالح

دیدار با برهم صالح رئیس جمهوری عراق یکی دیگر از برنامه‌های امروز شنبه موگرینی در بغداد بود. برهم صالح رئیس جمهوری عراق در کاخ السلام از فدریکا موگرینی استقبال کرد.

بیانیه ریاست جمهوری عراق آورده است برهم صالح در این دیدار بر ضرورت فعالیت مشترک برای دور کردن ملت‌های منطقه از بلایای جنگ تاکید و به اهمیت رایزنی و هماهنگی با اتحادیه اروپا در زمینه مسائل و تحولات کنونی اشاره کرد.
جزئیات رایزنی‌های موگرینی با سران عراق
این بیانیه افزود برهم صالح بر اهمیت بهره بردن از تجارب اروپا در بازسازی شهر‌های آزادشده (از اشغال تروریسم) و حمایت از عراق در زمینه آوارگان و فراهم کردن فضا‌های امن و باثبات برای آن‌ها و نیز مشارکت اتحادیه اروپا در طرح‌های عمرانی و خدماتی و انسانی تاکید کرد.

این بیانیه آورده است موگرینی هم به نوبه خود از پیشرفت به وجود آمده در عراق تمجید و بر حمایت مجموعه اروپا از ثبات و سیاست متوازن عراق در خصوص مسائل بین المللی تاکید کرد، وی بار دیگر بر همکاری با عراق برای تحقق اهدافی که کنفرانس بازسازی اخیر در کویت در سال گذشته مشخص کرده بود، برای فراهم کردن آینده بهتر برای ملت عراق تاکید کرد.

دیدار موگرینی با عبدالمهدی؛ تاکید بر اهمیت همکاری عراق و اتحادیه اروپا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه رایزنی‌های خود با مقامات بلندپایه عراق به مقر نخست وزیری رفت و با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق دیدار کرد.

دفتر اطلاع رسانی نخست وزیری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد نخست وزیر روز شنبه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به حضور پذیرفت.
جزئیات رایزنی‌های موگرینی با سران عراق
این بیانیه به نقل از عبدالمهدی آورده است عراق، اتحادیه اروپا را شریک اساسی خود می‌داند و گام‌های مهمی در این زمینه برداشته و همچنان در این راستا حرکت می‌کند، عراق خواهان تشویق سرمایه گذاری اروپا در کشور و افزایش همکاری در تمام زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است.

عبدالمهدی خاطر نشان کرد عراق با پیروزی‌اش بر داعش بهای سنگینی پرداخت کرد و اثرات این پیروزی برای عراق، منطقه و جهان از جمله اتحادیه اروپا مهم است و کشور‌های بزرگ باید عراق را به عنوان کشوری که از جنگ‌ها خارج شد و اکنون به شکل قوی و فعال در حال شکوفایی است، قلمداد کنند، آن‌ها باید بر اساس معیار‌های رایج در طبقه بندی روابط بین المللی به عراق به عنوان کشوری که ثبات خود را پس از جنگ‌های طولانی مدت بازیافته نگاه کنند، ما به این نوع تمایز مثبت نیاز داریم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: