* تاجیک: انگیزه اصلی اروپا مسائل امنیتی است
پ
کد خبر : ۸۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷ -13 July 2019
سفیر اسبق ایران در اردن گفت: اروپا از تلاش برای حفظ برجام اهداف متفاوتی را دنبال می‌کند که مهم‌ترین آنها، مسائل مربوط به امنیت منطقه است.
به گزارش «آزادی» «نصرت‌الله تاجیک» سفیر اسبق ایران در اردن و تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره اهمیت برجام برای اروپا عنوان کرد: اروپایی‌ها اهداف متفاوتی برای حفظ برجام دارند که مهمترین آن، مسائل امنیتی منطقه است.

وی با بیان اینکه اروپا حلقه اول امنیتی خاورمیانه است و هرگونه تحول و تنش در این منطقه می‌تواند اثرات امنیتی بر اروپا بگذارد، اظهار داشت: نمی‌خواهم مسائل اقتصادی را نفی کنم. خاورمیانه به عنوان محل تأمین انرژی اروپا و بازار چند صد میلیونی، مسائل اقتصادیش مهم است و خود ایران فی نفسه به عنوان بازار ۸۰ میلیونی می‌تواند برای اروپا مهم باشد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: تحولات امنیتی و مسائلی که در خاورمیانه تنش ایجاد می‌کند یا درگیری‌ها و افزایش تنش‌های احتمالی بین ایران و آمریکا می‌تواند تاثیر مستقیم و منفی نه تنها بر جامعه، بلکه بر توسعه اروپا نیز داشته باشد.

تاجیک بیان کرد:کما اینکه بعد از تحولات ۲۰۱۱ و بهار عربی و اقدامات داعش در سوریه و عراق با سیل مهاجران به سمت اروپا مواجه بودیم که این‌ها می‌تواند دغدغه‌های مهم اروپا باشد، برای اینکه برجام حفظ شود.

سفیر اسبق ایران در اردن ادامه داد: اروپا علاقه‌مند است راهی که مذاکراتش بیش از یک دهه طول کشید و به اجماع نسبی رسید و برجام منعقد شد، سوای از اینکه برای ما (ایران) نفع داشته یا نداشته و یا عدم النفع راجع به مسائل عملیاتی و اقتصادی و. بوده، حفظ شود.

وی معتقد است که برجام از نظر منطقه‌ای و بعد امنیتی آن برای اروپا مهم است و از سوی دیگر، حفظ ایران که به سمت کره شمالی منطقه نرود، برای اروپا دارای اهمیت است.

تاجیک گفت: ما به عنوان یک الگوی جدید در تعامل بین‌المللی خود با قدرت‌های بزرگ و سازمان‌های بین‌المللی برای اینکه راه کره شمالی را نرویم، برجام را انتخاب کردیم که هم فعالیت‌های هسته‌ای ما ضابطه‌مند شود و هم اینکه بتوانیم از تبعات برجام استفاده کنیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در قسمت عملیاتی، یک مقداری عدم النفع داریم، یعنی نتوانستیم از منافع اقتصادی برجام استفاده کنیم، ولی از منظر راهبردی، معتقدم برجام نیز برای ما مهم است، چون یک الگوی جدید رفتاری در تعامل با دنیاست و دیگر کسی نمی‌تواند ایران را به عنوان عنصر ناهنجار و سرکش معرفی کند. ضمن اینکه سعی کردیم در تعامل با جهان، آن جنبه‌ای را مدنظر قرار دهیم که هم منافع ملی ما حفظ شود و هم اینکه از منافع اقتصادی استفاده کنیم، ولی به دلیل خروج ترامپ از برجام این قضیه یک مقداری ناقص ماند.
 
اروپا می‌توانست قوی‌تر عمل کند که ما همچنان در برجام باقی بمانیم

وی اضافه کرد: به عقیده من درست است که خیلی دست اروپا در مقابل آمریکا باز نیست، ولی باز هم اروپا می‌توانست قوی‌تر عمل کند و روشی ایجاد شود که عدم النفع ما کمتر شود و ما همچنان در برجام باقی بمانیم.

سفیر اسبق ایران در اردن درباره اینکه اروپا تا کجا می‌تواند برجام را حفظ کند؟ با بیان اینکه ما با مکانیسم اقتصادی اروپا آشنا هستیم و در اروپا اقتصاد توسط شرکت‌های خصوصی اداره می‌شود که با آمریکا در هم تنیده و در هم پیچیده هستند، خاطرنشان کرد: این گونه نیست که دولت‌های اروپایی بخشنامه کنند و کاری انجام شود. البته مجموعه شرایط باعث شد ما الان نتوانیم از برجام به خوبی استفاده کنیم.

وی یادآور شد: اگر اروپا اراده سیاسی را به وجود آورد و حاضر باشد روی این اراده بایستد، چه در فشار بر آمریکا و چه همکاری با مؤسسات ایرانی، می‌تواند شرایطی را به وجود بیاورد که ما استفاده بهتری از برجام داشته باشیم.

تاجیک با بیان اینکه یک قسمت هم به ما برمی‌گردد، گفت: سازوکار‌های ما به دلیل دوران تحریم و عقب ماندگی در فناوری و آموزش، با آن‌ها همگن نیست و این باعث می‌شود ما یک مقداری مشکلات داشته باشیم.

وی در ارزیابی از آینده برجام هم بیان کرد: با تصمیم اخیر شورای عالی امنیت ملی منافع ما در این است که سازه برجام برپا باشد و اینقدر نکشیم که پاره شود.
منبع: فارس
برچسب ها: آزادی ، تاجیک ، اروپا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: