* اسماعیل کهرم: عوارض طرح ترافیک یعنی پول بده سر سبیل شاه نقاره بزن!
پ
کد خبر : ۸۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ -12 July 2019
«تهران من» یا جیب تو؟ سامانه جدید شهرداری به دنبال چیست؟
کهرم، مشاور سازمان محیط زیست معتقد است مادامی که ممنوعیت تردد در محدوده‌های طرح ترافیک قابل خریدن باشد، مشکل آلودگی هوای تهران بهقوت خود باقی است.

غلامرضاهاشمی فرد| تحریریه آزادی: راه اندازی سامانه «تهران من» و اجرای «محدوده کنترل آلودگی هوا» به جای طرح ١٤ ساله‌ی «زوج و فرد» این سوال را مطرح می‌کند که آیا بالاخره با طرح جدید، مشکل آلودگی این شهر ١٣ میلیونی حل خواهد شد؟

به گزارش آزادی، تهرانی‌ها برای استفاده از خودروی شخصی در شهر باید سالانه مبلغ زیادی به شهرداری به عنوان عوارض ورود به حلقه اول ترافیکی (محدوده کنترل آلودگی هوا) و حلقه دوم (محدوده طرح ترافیک) بپردازند، این مبلغ در بالاترین حد، برای هر خودرو سالانه حدود ۱۰ میلیون تومان آب می‌خورد.
منابع رسمی تعداد خودرو‌ها در تهران در سال ۹۶ را بیشتر از ۴ میلیون اعلام کردند. اگر امسال تعدادشان را ۵ میلیون درنظر بگیریم (که قطعا بیشتر است)، بنابراین شهرداری سالیانه نزدیک به  ۰۰۰، ۰۰۰، ۰۰۰، ۰۰۰ ۵۰،تومان عوارض بابت تردد خودرو‌ها از تهرانی‌ها دریافت می‌کند.

کهرم: طرح‌هایی مانند زوج و فرد در بسیاری از کشور‌های جهان باعث کاهش چشمگیر آلودگی هوا شدند، اما در تهران، مسئولین با وعده‌ی ایرانیزه کردنشان، آنهارا به منبع درآمد تبدیل می‌کنند

اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان محیط زیست، با اشاره به حذف به گفته‌ی او «بی منطق طرح جهانی زوج و فرد» از اول تابستان امسال و جایگزینی طرح محدوده کنترل آلودگی هوا، می‌گوید: «منتظر اتفاق خاصی در زمینه‌ی کم شدن آلودگی هوا نباشید». او که به اجرا شدن طرح زوج و فرد در بسیاری از شهر‌های بزرگ جهان از جمله پاریس اشاره می‌کند، معتقد است: «اگر در تهران، مسئولان دقیقا همان طرح زوج و فرد را بدون دستکاری اجرا کنند، قطعا چیزی نمی‌گذرد که «هوای پاک، آسمان آبی» فقط در حد یک شعار نخواهد ماند. اما مشکل این است که مسئولین مربوطه، با این عنوان فریبنده که آنرا ایرانیزه کردیم، هدف را گم می‌کنند. در حقیقت آن‌ها با افزودن گزینه‌ی دریافت پول به آن، کل طرح را ابتر می‌کنند».

این فعال شناخته شده‌ی محیط زیست با تاکید بر اینکه، در مدل اصلی این طرحها، به هیچ عنوان، هیچ راننده‌ای امکان خرید ممنوعیت‌ها را ندارد می‌گوید: «وقتی قرار است در یک محدوده‌ی مشخصی، خودرو‌ها به دلیل زوج یا فرد بودن شماره پلاکشان، تردد نکنند، پس دیگر عوارض دادن و رد شدن چه معنایی دارد؟»
کهرم، با اشاره به این که مردم با شروع طرح جدید از اول تیرماه به یکدیگر می‌گفتند «دوباره دولت پول کم آورده و نقشه‌ی جدیدی برای جیب مردم کشیده»، خاطرنشان کرد: «متاسفانه مسئولین با سوابقی که از خود باقی گذاشتند، ذهنیت بدی درست کردند. هر چند مردم به ناچار در سامانه‌هایی مانند «تهران من» ثبت نام می‌کنند، اما می‌دانند قرار نیست این هزینه‌ها خرج کم کردن دود و دم تهران شود.»

این عضو برجسته‌ی مؤسسه مطالعات ایران‌شناسی بریتانیا، در ادامه به افزایش نرخ عوارض طرح ترافیک طی سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: «همه‌ی طرح‌های کاهش آلودگی که تا کنون شاهدش بودیم به یک نقطه ختم شدند و آن گرفتن پول از مردم است و، چون حساب و کتاب مشخصی هم ندارند، دائما رو به افزایش است.»

کهرم در پایان به ضرب المثلی قدیمی اشاره می‌کند و شیوه‌ی اجرای برنامه‌های مسئولین برای رسیدن به هوای پاک را اینگونه توصیف می‌کند: «در اینگونه طرح ها، اگر هدف، نپذیرفتن اتومبیل در منطقه‌ی مشخصی است به قصد کم شدن آلودگی هوا، پس چه توجیحی دارد که با دادن عوارض و جریمه می‌توان آنرا نادیده گرفت؟! این ماجرا مرا یاد این ضربه المثل می‌اندازد: پول بده سر سبیل شاه نقاره بزن. طرح زوج و فرد در بسیاری از کشور‌های جهان اجرا شد و به نتایج خوبی رسید. چرا فقط در کشور ما جواب نمیدهد؟ چون ممنوعیت‌ها را میتوان با پول خرید».

واکنش کاربران فضای مجازی

منصور در توییتر نوشته: من هنوز نمیفهمم رابطه آلودگی با پول رو، یعنی اگه ما پول بدیم و ماشین بیاریم آلودگی کم میشه، به نظرم طرح قبلی (زوج و فرد) ترافیکو تقسیم میکرد، ولی این طرح فقط برا درامد زایی اجرا میشه، کسی که کارش با ماشینه، نون خانواده میده چه گناهی کرده که هر روز باید پول بده؟!
سعید: باز هم یه بی فکری دیگه و فشار مضاعف به مردم. راه حل این نیست. اتاق فکر درست کنید و از نظرات همه کارشناس‌ها استفاده کنید. این روش هم مثل چسب زخم عمل میکنه، ولی درمان نمیکنه. فکر کنید سرطان رو با چسب زخم خوبش کنند. به نظر من گسترش خطوط مترو و سرعت بخشیدن به این پروژه‌ها میتونه به کاهش آلودگی هوا، کاهش سوخت، کاهش ترافیک و ... کمک کنه.

نسترن در فیس بوک: ماپول دادیم معاینه فنی گرفتیم که آلودگی نباشه، پس این دیگه چیه؟ عوارض میدیم کل سال رو چرا ۷روزدرماه بتونیم ازخودرو استفاده کنیم؟ بالاشهری‌ها چرا معاف هستند از همه بدبختی ها؟

جمال: اومدین ابرو رو درست کنید زدین چشمش رو کور کردین، با طرح جدید کلیه خودرو‌ها هجوم آوردن به مناطق خارج از طرح، به همین دلیل ترافیک شدیدی ایجاد شده، و آلودگی هم باقی میمونه، بجای اینکارا از عبور خودرو‌های از رده خارج جلوگیری کنید.

مریم کمالی در اینستاگرام: باز مسئولین با کمبود بودجه مواجه شدن مردم بدبخت رو تو فشار گذاشتن. هر روز یه داستان جدید بابا چرا هر چی تحریما بیشتر میشه، به مردم بیچاره بیشتر فشار میارید؟! ما که قشر متوسط هستیم دیگه کم اوردیم. فقط مونده نفس کشیدن رو برامون پولی کنن و بگن تو محدوده که واردمیشین باید ماسک بزنین اون هم باید ثبت نام کنین و از ما بخرید.

فریدون: حتی اگه طرح خوبی هم باشه مردم بدبین شدند دیگه. من ماشین ندارم، ولی شنیدم کلی باید پول عوارض بدند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: