* محکومیت محمد رضا خاتمی و موسم جوانمردی در ایران
پ
کد خبر : ۸۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ -11 July 2019
افرادی که در دفاعیه محمد رضا خاتمی از آنان نام برده شده، همه از بزرگان نظام هستند و شرط جوانمردی اقتضاء می‌کند اگر انسانی به خاطر نقل گفته‌های آنان قرار است در بند شود، مانع آن شوند.
محمدرضا خاتمی نائب رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی و دبیر کل سابق جبهه مشارکت ایران اسلامی در دادگاه بدوی به خاطر نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است. مهم‌ترین علت این محکومیت، اظهار نظر از او در برنامه رو در رو است که گفته است «به استناد صحبت کسانی که از جناح اصلاح طلب هم نیستند در انتخابات سال ۸۸، هشت میلیون تقلب صورت گرفته است».

به گزارش «آزادی» وی این ادعای خود را مستند به نقل قولی از علیرضا زاکانی نماینده پیشین مجلس و همچنین در جای دیگری این ادعا را به بخشی از خاطرات مرحوم آیت الله هاشمی مستند کرده و پیشتر هم از دادگاه درخواست کرده بود که افرادی که به استناد نقل قول از آنان، ادعای هشت میلیون تقلب را مطرح کرده است را برای ادای توضیحات به دادگاه فرا بخواند؛ درخواستی که البته از سوی دادگاه هیچگاه مورد قبول قرار نگرفت.

محمد رضا خاتمی در بخش نخست دفاعیات خویش به نقل از علیرضا زاکانی که در دانشگاه امام صادق سخنرانی کرده، آورده است: «در آن جلسه به آقای رضایی گفتم شما بحث ۳۲ میلیون رای را به آقای هاشمی گفته ای؟ او این موضوع را رد کرد، اما در ادامه استدلال‌هایی کرد که ما برداشت کردیم او این مطلب را گفته است». در بخش دیگری او به خاطرات مرحوم آیت الله هاشمی در روز ۲۵ خرداد سال ۱۳۸۸ استناد می‌کند. آیت الله هاشمی نوشته است: «شب محسن رضایی آمد. گفت: با آقایان شمخانی، لاریجانی، قالیباف و سلیمانی جلسه داشتندو به تقلب حدود هشت میلیون معتقد شده اند. به آقای حجازی گفته اند به رهبری بگوید».

صرف نظر از تلاش‌های فنی و تکنیکی محمد رضاخاتمی که در ادامه دفاعیه اش خویش ارائه نموده، دو بند نقل قول ارائه شده که اساس ادعای محمد رضا خاتمی در مورد اذعان شخصیت‌های غیر اصلاح طلب به تقلب است، آنقدر سندیت دارد که دادگاه افراد مذکور را به عنوان مطلع به دادگاه دعوت کند، امری که بنا با تشخیص قاضی انجام نشده؛ اما این پایان کار است؟

افرادی که در دفاعیه محمد رضا خاتمی از آنان نام برده شده، همه از بزرگان نظام هستند و شرط جوانمردی اقتضاء می‌کند اگر انسانی به خاطر نقل گفته‌های آنان قرار است در بند شود، مانع آن شوند. آقایان شمخانی، سلیمانی، لاریجانی و قالیباف به همراه محسن رضایی، آنگونه در خاطرات آقای هاشمی آمده است یا نمی‌پذیرند که به چنین جمع بندی رسیده اند و چنان گزارشی را به آقای هاشمی داده اند که یک بار برای همیشه آن را رد می‌کنند و دیگر کسی به واسطه استناد به آن، محکوم نمی‌شود و یا می‌پذیرند که به چنین جمع بندی رسیده اند و آن را به آقای هاشمی هم ارائه داده اند که در این صورت شرط جوانمردی اقتضا می‌کنند که به هر وسیله ممکن به قاضی پرونده برسانند که ادعای محمد رضا خاتمی مستند به جمعبندی آنان بوده است و از او رفع اتهام کنند.

به هر صورت این برای جامعه پذیرفتنی نیست که یک نفر برای استناد به گفته چند نفر از بزرگان نظام محکوم شود و آن بزرگان نه گفته‌های منتسب به خود را در این باره تکذیب کنند و نه آن را تایید کنند. سکوت بزرگان در این زمینه اگر چه ظلم است به کسی که به خاطر نقل سخنان آنان محکوم شده، بلکه ظلم بیشتری است تاریخی که بعد‌ها از این دوران خواهند نوشت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: