* سگ‌ها و آدم‌ها؛ همزیستی خسارت‌بار یا سودمند؟
پ
کد خبر : ۸۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵ -07 July 2019
گزارش آزادی از عدم فرهنگسازی،ضعف قوانین و اظهارات ضدونقیض در باره نگهداری سگ:
پس از اتفاقاتی مانند حمله دوسگ به دختربچه ای در پارک لواسان، برخورد با سگ گردانی شدت گرفت.موافقان این محدودیتها، مسائلی مثل مزاحمت و بیماریهای مشترک انسان و حیوان را یادآور می شوند. اما مخالفان هم برخوردهای قهرآمیز را،پاک کردن صورت مساله می دانند.

غلامرضا هاشمی‌فرد| تحریریه آزادی: بهمن ماه سال پیش،بعد از اینکه دو سگ در پارک دریاچه لواسان به یک دختر بچه حمله کرده و او را به شدت زخمی کردند، آوردن سگها به مکانهای عمومی در لواسان هم ممنوع شد. در نامه ای که در خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه منتشر شد، رئیس قوه قضاییه لواسانات گفت:« از آنجایی که دیده شده افرادی مانند صاحب این سگ ،سهل انگاری می کنند، آوردن سگ به مکانهای عمومی ممنوع می شود».


به گزارش «آزادی»، دوم تیرماه امسال ؛ «سگ‌گردانی تنها در مواردی که سگ‌ها در مکان‌های عمومی موجب مزاحمت شوند، جرم است و در سایر موارد حضور سگ‌های با قلاده در کنار صاحبان در مکان‌های عمومی و ماشین جرم نیست». این گفته های دادستان کرج موجب خوشحالی صاحبان سگها شده بود تا اینکه پنج روز بعد در اظهار نظری کاملا متفاوت، سردار عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی استان البرز گفت: « مکان‌های عمومی جای سگ گردانی و رفت و آمد حیوانات نیست ،حمل سگ در درون خودروها ممنوع است و پلیس در صورت مشاهده این موضوع، با صاحبان سگ‌ها برخورد جدی خواهد کرد».

وظیفه مسئولین، مسئولیت مردم
در بسیاری از کشورهای جهان، می توانید سگها را در هر کجا ببینید .پارک، خیابان ، قطار، مترو ، حتی در بعضی از رستورانها .اما نگهداری از آنها قوانبن سفت و سختی دارد.مثلا سگها حتما باید نامشان ثبت شود. باید تربیت شوند تا از دستورات صاحبشان اطاعت کنند. اگر در مکانهای عمومی ،سگ مدفوع کند،صاحبش موظف است بلافاصله آنرا از روی زمین جمع کند وگرنه جریمه سنگینی می شود. اگر سگی به کسی حمله کند،صاحبش جریمه می شود و در صورت تکرار، ممکن است به زندان محکوم شود.
در کشور ما اما، برخی از شهروندان با هر سطح از آگاهی، اصرار بر نگهداری سگ دارند و در مقابل هم مسئولینی قرار دارندکه با اظهارات ضدونقیض گاهی سگ گردانی در مکان های عمومی با قلاده را آزاد و گاه حتی سوار کردن آنها در ماشین را هم جرم تلقی می کنند. در قانون ایران شرایط نگهداری از سگها وآوردنشان به مکانهای عمومی مشخص نیست.پنج سال پیش طرحی در مجلس ارائه شد که نه تنها قدم زدن با سگ را ممنوع می کرد،بلکه برای خریدو فروش و نگهداری از سگ هم مجازاتهایی تعیین کرده بود. مثل٧٤ضربه شلاق و جریمه نقدی از یک تا ده میلیون تومان . این طرح اما هنوز در صحن علنی مجلس مطرح نشده است.


محدودیت نگهداری از سگها؛ آری یا خیر؟
مخالفان محدودیتها می گویند ممنوع کردن حضور سگها در مکانهای عمومی ،پاک کردن صورت مساله است.در عوض باید نقص موجود در قوانین در مورد همزیستی انسان با سگ را برطرف کرد.


موافقان این محدودیتها ، چند دسته اند. برخی از آنها،نگهداری از سگ را تقلید از فرهنگ غرب و خودنمایی می دانند.این دیدگاه، بسیاری را در شبکه های اجتماعی به واکنش واداشت.یکی از کاربران توییتر نوشته: « رد نمیکنم که بعضیها دنبال شوآف هستند ولی موضوع اینه که از برق ،تلفن ،تلویزیون و اینترنت گرفته تا عینک و خودکار،استفاده شون اول از غرب شروع شد، میشه بگیم غربی هستند و از اونا استفاده نکنیم؟مشکل اینه که غربیها نشستند برا این پدیده ها فکر کردند و قانون گذاشتند، ولی مسئولین ما هرکدومو خودشون دوس ندارند ممنوع می کنند». برخی دیگرهم نگران مسائل بهداشتی حیوانات خانگی بخصوص سگها هستند.


«آزادی» در این رابطه گفتگوی مفصلی داشته با صدف سالک،دامپزشک، که در ادامه می خوانید.

سالک، دامپزشک : امروزه با پیشرفت علم ، تقریبا همه ی بیماریهای مشترک انسان و حیوان قابل پیشگیری هستند./ «هاری» در حال ریشه کن شدن است.

صدف سالک،دانشجوی سال آخر دکترای عمومی دامپزشکی دانشگاه تهران در مقطع دکترا،ممنوع شدن جابجایی سگ با ماشین را بسیار عجیب می داند. چون از نظر او «قطعا همه حیوانات خانگی را باید در دوره های مشخصی به دامپزشکی برد.بدیهی است که اگر سگ داخل باکس مخصوصش باشد، هیچ مشکلی برای کسی پیش نمی آید.نه برای راننده و نه برای سرنشینان».


سالک در اینباره افزود: «چیزی که مخالفان نگهداری از حیوانات خانگی خیلی روی آن تاکید می کنند، این است که باعث انتقال بیماریهای مشترک انسان و حیوان می شود. بیماریهایی مانند هاری، بیماریهای انگلی، انگلهایی که به وفور در مدفوع سگ ممکن است وجود داشته باشند.در جواب این افراد باید گفت علم پزشکی برای هر کدام از اینها راه حل دارد.پی باید راه حل را پیدا کرد».


این دانشجوی دکترای دامپزشکی در ادامه به تلاش متخصصان این شاخه ی مهم علمی اشاره کرد و گفت:« علیرغم محدودیتهایی که همه از آن مطلعیم اما متخصصان دامپزشکی با پیگیریهای شبانه روزی توانستند بیماری «هاری» را تقریبا در ایران ریشه کن کنند».
این دامپزشک به کسانی که به نگهداری سگ علاقمندند توصیه هایی هم دارد: «وقتی یک توله سگ را به عنوان یک حیوان خانگی، خریداری می کنید،اولین اقدام شما باید این باشد که به یک دامپزشک مراجعه کنید تا به طور کامل معاینه شود. این توله یا یک سری سوابق و پیشینه دارد یا شما چیزی از گذشته ی آن نمی دانید، در هرصورت ،اولین کاری که دامپزشک انجام می دهد، واکسیناسیون آنهاست. شروع واکسیناسیون از سن ٦ الی ٨ هفتگی انجام می شود.به این صورت که در سه دوره برای حفظ سلامتی سگها و پیشگیری از بیماریهایی که با ما مشترک هستند،واکسناسیون انجام می شود تا زمانی که سگ به سن ٥ یا ٦ ماهگی برسد».


سالک از ٥ یا ٦ ماهگی به عنوان آخرین دوره ی واکسیناسیون نام برد و تاکید کرد:«تزریق واکسن در دوره آخر به منظور پییشگیری از هاری صورت می گیرد.بعد از آن اگر سالی یک بار و به موقع واکسن هاری تمدید شود، می توان اطمینان داشت که هیچگونه مشکلی در این زمینه برای حیوان خانگی شما پیش نخواهد آمد».


او به سگهای غیرخانگی هم اشاره کرد و گفت: «در مورد سگهایی که به اصطلاح ولگرد هستند،اگر مبتلا به بیماری ویروسی هاری شده باشند نشانه های کاملا مشخصی دارند. در درجه اول بسیار پرخاشگر هستند، ترشحاتی که از دهانشان خارج می شود به شکلی غیر طبیعی و به مقدار زیادند، علاوه براین،عضلات دست و پایشان هم منقبض می شود،بنابراین با توجه به این علائم کاملا آشکار، حتی افراد غیر متخصص هم متوجه غیرعادی بودن سگهای مبتلا به هاری می شوند».


سالک دلیل پرخاشگری سگ در موقع ابتلا به هاری را اینگونه تشریح کرد: «آخرین کارکردی که این ویروس دارد اثر گذاشتن روی مرکز دستگاه عصبی است که موجب از کار افتادن فعالیتهای مغز می شود و درنهایت موجب بروز پرخاشگری شدید می شود.با اینحال باز هم جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد چرا که در سالهای اخیر، هاری حتی در بین سگهای بومی و ولگرد هم به ندرت دیده شده».


او با تاکید براینکه تنها راه انتقال ویروس هاری، از طریق گاز گرفتن است گفت:« به محض اینکه سگ خانگی شما توسط سگ ولگردی گاز گرفته شد، باید آن را به نزد دامپزشک برد ، اگر مشخص شد که احیانا سگی که گاز گرفته، هار بوده، سرم ضد هاری برای سگ شما تجویز می شود و واکسن های ضد هاری تکرار می شوند .در مورد صاحب آن سگ هم باید گفت که هیچگونه خطری او را تهدید نمی کند و می تواند با خیال راحت حیوانش را که مشکوک به هاری است، به نزدیکترین کلینیک ببرد».


به دلیل حساسیتهایی که در مورد بیماری هاری وجود دارد، از سالک خواستار توضیحات بیشتری شدیم، او افزود :« زمانی که ویروس هاری وارد بدن یک سگ می شود تا اینکه احتمالا به مرگ آن منجر شود حداکثر ١٠ روز طول می کشد. ضمن اینکه در روزهای اول و دوم به شدت روزهای آخر که این ویروس به مرکز دستگاه عصبی تاثیر می گذارد نیست.».


این دامپزشک پس از ارائه این توضیحات به بیماریهای انگلی در سگها اشاره کرد و گفت: «بیماریهای انگلی را می توان به صورت انگل خارجی و انگل داخلی دسته بندی کرد.انگل خارجی: در فصلی که در آن قرار داریم،تابستان، بیشتر از هر وقت دیگر امکان وجود کک، کنه و دیگر حشرات موذی وجود دارد.معمولا وقتی سگ را به پارک یا دیگر فضاهای عمومی می بریم، با این انگل مواجه می شوند.البته این مشکل هم راه حل دارد. انگل خارجی یا روی پوست سگ قابل مشاهده است و یا از خارش غیرطبیعی که آن را آزار می دهد، می توان به وجودش پی برد، بنابراین با مراجعه به کلینیک دامپزشکی و استفاده از آمپولهای مخصوص می توان آنرا درمان کرد.این آمپولها حاوی سم ضعیف شده ای هستند که پس از تزریق،وارد خون شده و باعث از بین رفتن انگلها می شوند».


سالک به امکان مشترک بودن این بیماری با انسان اشاره کرد و نکاتی را یادآور شد: « اسپری های مخصوصی برای بدن سگ وجود دارند که بخصوص در فصل تابستان باید ماهی یک بار با مراجعه به دامپزشک به سگ زده شود. اسپری های دیگری هم وجود دارند که بهتر است در فضای خانه،تخت،روی ملحفه های و هر جاهایی که محل رفت و آمد سگ باشد، استفاده شود.»


او درباره عملکرد این اسپری ها توضیح داد: « استفاده از این اسپری های ضدانگل،اصطلاحا باعث فلج شدن انگلهای خارجی و نهایتا مرگ و از بین رفتنشان می شود».


این دانشجوی سال آخر دانشگاه تهران پس از تشریح نوع اول انگلها،یعنی انگلهای خارجی،به تشریح نوع دوم پرداخت :«انگلهای داخلی،انگلهایی هستند که ممکن است در مدفوع سگ وجود داشته باشند، چه به صورت تخم انگل و چه به صورت کرم. در این موارد، اولین بار که سگ به کلینیک آورده می شود تعدادی قرص برای این شرایط در نظر گرفته شده که سگ بیمار به طور مرتب ماهی یکبار باید مصرف کند و همچنین از خوراندن غذای خام به او پرهیز شود. چرا که اگر به او گوشت پخته نشده داده شود احتمال دارد مبتلا به «کیست هیداتیک» شود. این بیماری بین انسان و حیوان مشترک است.به این معنی که اگر ما انسانها هم گوشتی که به خوبی پخته نشده را میل کنیم ممکن است دچار این بیماری شویم. به عبارتی دیگر، در این شرایط،اصصلاحا سگ یک میزبان واسط است.»


سالک با ابراز تاسف از ممنوع شدن واردات غذای سگ و گربه که اخیرا از طرف مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت اعلام شد، به پیامدهای احتمالی آن اشاره کرد و گفت: «در نگاه اول به نظر می آید که با ممنوع کردن واردات غذای سگ وگربه به فروش محصول مشابه ایرانی کمک می شود ولی متاسفانه حقیقت این است که در ایران به دلیل بالا بودن قیمت مواد اولیه، از کیفیت آن کم می کنند. درنهایت، غذای خشک سگ و گربه ای که در داخل تولید می شود مورد پسند بسیاری از حیوانات مصرف کننده نیست.از طرف دیگر، به دلیل کم شدن و گران شدن غذای خارجی،بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی، چون توان خرید ندارند، به دادن آشغال گوشت به سگ و گربه های خود روی می آورند که بیماریهای انگلی و مشکلات زیادی در پی خواهد داشت.»


این دانشجوی سال آخر دکترای عمومی دامپزشکی به افرادی که در خانه از سگ یا گربه نگهداری می کنند و در تماس با کودکان هستند، ذکر چند نکته را ضروری دانست:


«نکته اول:وقتی حیوان خانگی را از بیرون می آوریم داخل خانه، باید کف دست و پای آنها را با دستمالهای مرطوبی که به راحتی در پت شاپها (فروشگاههای لوازم و غذای حیوانات خانگی) یافت می شود، تمیز کنیم.نکته دوم: درمان انگلی و به طور کلی چک آپهای دامپزشکی حیوان خانگی به طور منظم انجام شود.نکته سوم: اگر احیانا مایل نیستیم سگ یا گربه ی مان با کودکان در تماس باشند می توانیم فضایی را در خانه برای آنها تعبیه کنیم که فقط در آنجا حضور داشته باشند ».


سالک در پایان علاوه بر فقدان قانون مشخص در زمینه نگهداری از سگها ، مشکل قابل توجه دیگر را عدم فرهنگسازی در این زمینه دانست و با تاکید بر رسالتی که رسانه ها در رابطه با آگاهی بخشی به مخاطبین خود دارند گفت:


«اگر رسانه ها و بخصوص رسانه ی فراگیری مثل صداوسیما، هر بار که قرار است در مورد نگهداری ازسگها حرفی بزند، به صورت یک جانبه و مقرضانه آن را به مزاحمت، انتقال بیماری و آزار و اذیت گره نزند و به جای آن از متخصصان این حرفه برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه نگهداری درست از حیوانات خانگی استفاده کند، مطمئنا از بروز حوادثی مثل پارک لواسان پیشگیری میشود.البته شاید رسانه های دولتی ترجیح می دهند از بعد دینی و مذهبی به این قضیه نگاه کنند که از حوزه ی تخصصی من خارج است».

ریشه نجاست سگ
فاصله گرفتن اکثریت ایرانیان از سگ و حتی دیگر حیوانات خانگی، نتیجه آموزه های اسلامی و باور به نجاست سگ است، این در حالی است که به گفته یکی از دین پژوهان که مایل نیست نامی از او برده شود «در هیچ کجای قرآن نه به نجس بودن سگ اشاره ای شده و نه هیچ کلامی که تعبیری منفی در مورد سگ داشته باشد در قرآن آمده است».


این دین پژوه ٦٣ ساله و ساکن خراسان رضوی ،در گفتگو با آزادی به ابعاد دینی همزیستی انسان و سگ پرداخت».


او گفت :« نه تنها در هیچ کجای قرآن به نجس بودن سگ اشاره ای نشده و هیچ کلامی که تعبیری منفی در مورد سگ داشته باشد، یافت نمی شود،بلکه سوره مائده آیه ۴به صراحت اعلام کرده حیوانی که سگ تربیت شده (شکاری) آن را صید کرده باشد پاک و حلال است».


این دین پژوه افزود: «از پیامبر اسلام هم هیچ کلامی نقل نشده که به صراحت در آن سگ را نجس اعلام کرده باشد.فقهائی که با استناد به سخنان پیامبر اسلام، رأی به نجاست سگ داده اند در واقع به تفسیر نقل قولهایی از وی پرداخته اند که به ناپاک بودن آنچه سگ به آن دهان زده یا به مدفوع و ادرار سگ مربوط می شود.»


او در ادامه یادآور شد: «در بین فقهای اهل سنت،در مورد نجس یا پاک بودن سگ اختلاف وجود داشته و دارد، تا آنجا که مالک بن انس، یکی از امامان چهارگانه اهل سنت، سگ را اصلاً نجس نمی دانسته است.مالک بن انس حتی آب دهان سگ را هم نجس نمی دانسته و با استناد به نص صریح قرآن که حیوانی را که سگ شکار کرده باشد پاک می داند استدلال می کرده که چون سگ ،حیوان را با دهان خود شکار و حمل می کند بنابراین آب دهانش را نمی توان نجس دانست.البته باید توجه داشت که امام شافعی و احمد بن حنبل، دو امام دیگر اهل سنت، سگ را نجس می دانستند».


این دین پژوه خراسانی، در پایان ،به نگاه به سگ در فقه شیعه پرداخت و گفت: «در میان فقهای شیعه هم دست کم می توان به سید مرتضی، یکی از بزرگترین فقهای تاریخ شیعه اشاره کرد که به نجاست سگ باور نداشته و نظر او در این باره مشابه نظر ابوحنیفه بوده است».


لازم به ذکر است سید مرتضی از نوادگان امام موسی کاظم بوده ولی با این حال در دربار خلیفه عباسی هم ارج و منزلت داشته و قاضی القضات بوده است، قادر بالله، خلیفه وقت عباسی به سید مرتضی لقب علم الهدی (پرچم هدایت) داد.ضمن اینکه برادر او، سید رضی، گردآورنده نهج البلاغه است.

گفتگو با یکی از صاحبان حیوان خانگی:
سری به روستاهای ایران بزنید تا ببینید نگهداری از سگ، یک فرهنک غربی است یا شرقی
خانمی که خود را زهرا و ٤١ ساله ساکن جنت آباد مرکزی معرفی می کند،در گفتگو با «آزادی»، درباره ی تجربه ی داشتن سگی به نام «بلفی» می گوید.

سگ‌ها و آدم‌ها؛ همزیستی خسارت‌بار یا سودمند؟


«چهارسال پیش وقتی «بلفی» دوماهه بود، او را از فروشگاه فروش سگ خریدم.


زهراکه دلیل تمایل به نگهداری از سگ را شرایط کاری همسرش می داند، می گوید: «شغل همسرم ایجاب می کرد که او روزها و حتی هفته های زیادی را در کشور دیگری باشد و من به ناچار،زمان زیادی را تنها سپری کنم .تا اینکه به توصیه یکی از دوستان و از روی کنجکاوی یک توله سگ چهارماهه را خریدم و به خانه آوردم تا به طور موقت از او نگهداری کنم.»


این خانم ساکن تهران،نگهداری از سگ را باز شدن پنجره ای به دنیای حیوانات می داند و ادامه می دهد:«آشنایی با «بلفی»، دنیای عجیب حیوانات را به من شناساند. این دنیای تازه،آنقدر مرا مجذوب خود کرد که چهارسال از آن روز گذشت و «بلفی» همچنان با ما زندگی می کند.»


او به نفرتی که پیش از این از سگها داشت اشاره می کند و اینکه اکنون به علاقه ای لذتبخش تبدیل شده است.«شاید جالب باشد بدانید قبلا هیچ وقت نظر مساعدی راجع به حیوانات خانگی و بخصوص سگها نداشتم تا جایی که اگر در پارک یا خیابان یکی از آنها را می دیدم،سریع راهم را کج می کردم و گاهی هم زیر لب به صاحبش بد و بیراه می گفتم.حتی زمانی که تصمیم گرفته بودم حیوان خانگی داشته باشم، چند جوجه خریده بودم ولی خیلی زود از آنها خسته شدم.تا اینکه این توله را خریدم و همه چیز تغییر کرد.»


زهرا با هیجان از تفاوت سگ با دیگر حیوانات خانگی می گوید:«سگ با حیوانات دیگر فرق دارد.وقتی مدتی با آنها باشید، احساس می کنید که سگها یک فهم دیگری دارند. یک احساس قوی تری که راحت تر می توانی با آنها ارتباط برقرار کنید.»


او با یادآوری روزهایی که دل خوشی از سگها نداشت تاکید کرد: « الان که به گذشته نگاه می کنم و نفرتم از سگها را بخاطر می آورم، دلیلش را فقط ناآگاهی از دنیای حیوانات می دانم و البته باورهایی که معمولا از کودکی به خورد ما می دهند. مثلا یادم می آید بچه که بودم، بزرگترها برای ترساندنم می گفتند اگر حرف گوش نکنی می دیم هاپو (سگ) بخورتت. و چیزهای اشتباهی مانند این».
این خانم ساکن یکی از محله های جنت آباد در ادامه با انسانی دانستن همزیستی با حیوانات خانگی،گفت:«به نظر من،حیوانات به شدت انرژی مثبت دارند. من در دوره ای خیلی احساس تنهایی می کردم،الان با وجود «بلفی»،نگاهم به همه چیز مثبت شد.کسانی که معتقدند نگهداری از سگ یک فرهنگ غربی است فقط کافی است سری به روستاهای ایران بزنند و همزیستی آنها را با حیوانات ببینند. دوست داشتن حیوانات یک رفتار انسانی است و ربطی به غربی و شرقی بودن ندارد».


او که از تجربه ی بزرگ کردن توله ی دو ماهه ای به خوبی یاد می کند معتقد است از بین همه ی حیوانات خانگی، سگ ، توان پر کردن خلا عاطفی انسانهایی که احساسی تنهایی می کنند را دارد و اضافه کرد: « به نظر من، سگها می توانند کسی را که به هر دلیلی خلا عاطفی دارد، به خوبی پر کند.طبق آمار هم ،سگ، محبوبترین حیوان خانگی در دنیاست. خیلی به صاحبش توجه می کند. محبت می کند. بارها پیش آمده که وقتی از موضوعی ناراحت باشم، «بلفی» هم صورتش غمگین می شود.انگار مثل آینه ای است که درون تو را نشان می دهد.این باعث می شود به تو یادآوری شود غم و غصه نخوری و شاد باشی تا بازتابش را در او ببینی».


از زهرا خواستیم اگر در نگهداری سگ، نکته ی منفی می بیند، به آن هم اشاره کند.کمی فکر کرد و گفت:« بزرگترین نکته منفی و دردسر سگ داشتن این است که نمی توانی هر وقت خواستی به مهمانی بروی . چون خیلی از افراد هستند که دوست ندارند سگ وارد خانه شان شود.حتی اگر در خانه ی خودت شرایط را برای سگت فراهم کنی از لحاظ وسائل بازی و غذا ، بازهم موقعی که قصد داری خانه را بدون او ترک کنی، با نگاههای پر از التماس طوری تو را دچار عذاب وجدان می کند که ترجیح می دهی قید مهمانی رفتن را بزنی.این بزرگترین مشکلی است که من در این چهارسال با آن درگیرم ولی با این همه باز هم از داشتن «بلفی» راضی ام».


او به لزوم رسیدگی به بهداشت و نظافت حیوانات خانگی اشاره کرد و از حساسیتها و دقتی که در این زمینه دارد گفت: «به دلیل اینکه از همان ابتدا و به طور منظم «بلفی» را به کلینیک می بردم و هر واکسن و دارویی که دامپزشک لازم می دانست برای او فراهم می کردم، همیشه هم قبل از وارد شدن به خانه، کف دست و پایش را تمیز می کنم و حواسم به نوع و مقدار غذایی که می خورد بود، خوشبختانه در این چهار سال، هیچگونه بیماری نداشت و هیچ مشکلی برای ما ایجاد نکرد».


برخلاف بسیاری از افراد که هزینه های نگهداری از حیوانات خانگی را در این شرایط بد اقتصادی،کمرشکن می دانند، زهرا معتقد است یا مدیریت هزینه ها و صرف نظر کردن از وسایل غیرضروری، میتوان ضمن فراهم کردم لوازم مناسب برای حیوان خانگی،خیلی هم ولخرجی نکرد.« بعضی از افراد را می بینم که هزینه های غیرضروری برای حیوان خانگی شان پرداخت می کنند.من خودم موهایش را اصلاح می کنم.الان هم که هر سه ماه فقط سی هزار تومان خرج بر میدارد.برای کوتاه کردن ناخونها، خوراندن قرص ضدانگل به او و تمیز کردن کیسه مقعد.بقیه هزینه ها به نظر من ضروری نیستند و بیشتر سلیقه ای هستند».


او در پایان می گوید با اینکه از دیگران زیاد شنیده که گاهی ماموران به صاحبان سگ گیر دادند اما در این چهار سال خوش شانس بوده و دردسرس در این زمینه برای او و «بلفی» ایجاد نشده.«پارکهایی هست مخصوص سگ گردانی مثل پارک پردیسان که شما می توانید به راحتی با حیوان خانگی تان در آنجا قدم بزنید و من خوشبختانه تا حالا شاهد برخورد مامورین با صاحبان سگ در اینگونه جاهای مخصوص حیوانات نبودم.در یکی از این پارکها روزی با خانم مسنی آشنا شدم که می گفت بعد از اینکه فرزندانش تصمیم گرفتند از ایران بروند، به توصیه یکی از روانشناسان، یک سگ آورده و با تنهایی اش را با آن پر میکند».

زهره نوری،روانشناس: پر کردن خلا عاطفی از طریق ارتباط با انسانهای دیگر، به مراتب بهتر از حیوانات خانگی است
زهره نوری، مدیر کلینیک تخصصی مشاوره و روانشناسی بهرود، با تاکید بر اینکه برخی از افسردگیها با داشتن سگ برطرف می شوند اما برای هر سنی نباید تجویز شود، معتقد است: «راه علاج افسردگی در برخی سنین می تواند نگداری از سگ باشد اما برای هر فردی که مبتلا به افسردگی است نباید توصیه کرد. مثلا جوانی که پر از انرژی است به نظر به جای وقت گذاشتن برای سر و کله زدن با سگ، بهتر است با افراد جامعه ارتباط برقرار کند و از این طریق دنبال گسترش روابط اجتماعی و غلبه بر اضطراب و افسردگی خود باشد.علاوه براین، در جوانی ، افراد در ابتدای کار و تلاش هستند و معمولا پرمشغله،بنابراین بهتر است وقت گذرانی با حیوانات خانگی را به دوران بازنشستگی موکول کنند».


نوری در مورد تخلیه هیجانی از طریق داشتن سگ می گوید: «هرچند برای کاتارسیس یا تخلیه هیجانی هم می توان به داشتن حیوان خانگی اشاره کرد اما اگر کسی واقعا به نگهداری سگ یا هر حیوان خانگی دیگر متناسب با عقیده و سلیقه اش، علاقمند است توصیه من این است که در دوره نوجوانی و پس از دوره میانسالی باشد».


او ضمن یادآوری نمونه ای عینی به زمانبندی مناسب در داشتن حیوان خانگی تاکید کرد و افزود: «در مورد پر کردن خلا عاطفی با حیوان خانگی، مشاهدات و تجربیاتم در سالهای کاری به من آموخته که بهتر است خلا عاطفی افراد، در رابطه ی انسان با انسان پر شود. یکی از مراجعین من ، زن و شوهری بودند که در سن فرزندآوری ، به دلیل داشتن سگ، از داشتن فرزند منصرف شدند و به این نتیجه رسیدند که داشتن سگ چون نسبت به داشتن فرزند،مسئولیت کمتری را متوجه آنها می کند، بهتر است لااقل در آن زمان به داشتن فرزند فکر نکنند.ولی چند سال بعد پشیمان شدند.مواردی از این دست هرچند به ندرت دیده می شود اما لازم دانستم به آن اشاره کنم که امکانش به حداقل برسد و بدانیم کسانی که علاقمند به داشتن حیوان خانگی هستند به همه ی شرایط توجه کنند که در موقع مناسب، به نگهداری از سگ ، گربه یا هر حیوان دیگر مشغول شوند.


این روانشناس همبازی شدن کودکان با حیوانات خانگی را برای رشد ذهنی و تقویت توانایی محبت ورزیدن به موجودات دیگر را مفید دانست و گفت: « اینکه کودکان محبت کردن به حیوانات خانگی را یاد بگیرند و بتوانند از طریق آنها با دنیای حیوانات آشنا شوند، به لحاظ روانشناختی به رشد روانی و عاطفی شان کمک می کند».


مدیر کلینیک بهرود،دلایل علاقه افراد مختلف به داشتن سگ را اینگونه تشریح کرد:«تمایل به داشتن سگ می تواند چند دلیل داشته باشد.یک)فرد شاید چون پاسخ عاطفی موردنظرش را از انسانهای دیگر دریافت نکرده به سراغ حیوان خانگی رفته. دو)شاید ذاتا از برقراری ارتباط با انسانهای دیگر عاجر است و چاره ای جز پر کردن خلا عاطفی با حیوان خانگی ندارد. سه)شاید هم به اندازه کافی اجتماعی است ولی به مراقبت از حیوانات به عنوان یک رفتار پسندیده نگاه می کند. چهار)شاید هم صرفا برای جلب توجه باشد بدون اینکه علاقه ای به حیوانات داشته باشد یا حتی آگاهی کافی در مورد آن داشته باشد. به هر حال چه به نگهداری از حیوانات علاقمند باشیم و چه نباشیم، توصیه روانشناسان،آگاهی یافتن و کسب دانش و اطلاعات لازم از هر پدیده ای است که قرار است با آن روبرو شویم.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: