* دلّال اخلاق حرفه‌ای ندارد
پ
کد خبر : ۸۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶ -30 June 2019
امام‌جمعه شیراز با تأکید بر بحث اخلاق حرفه‌ای در صنعت، گفت: میان دلال و صنعتگر واقعی تفاوت بسیار است.
به گزارش «آزادی» ، آیت‌الله دژکام بعدازظهر امروز در دیدار ایزدی رئیس جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس و معاونین این سازمان اظهار داشت: در سال جاری با توجه به شعار سال که رهبر معظم انقلاب رونق تولید تعیین کردند یکی از ارگان‌هایی که اولویت امسال کشور باید باشد، بخش صنعت، معدن و تجارت است.

وی افزود: هنگامی‌که یک مدیر مسئولیتی را می‌پذیرد و می‌خواهد در جامعه کار کند، ما باید ببینیم مشکل کار او چیست و کدام بخش جامعه می‌تواند به او کمک دهد تا مشکلش حل شود لذا همه باید به مدیران و مسئولان کمک دهیم تا در کار خود موفق باشند نه اینکه بخواهیم نقاط ضعف آن‌ها را پیدا کنیم و یا از آن‌ها مچ‌گیری کنیم.

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم خود فرمودند چهل سال دوم چهل سال خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی خواهد بود، بیان داشت: این خودسازی یعنی هر فردی کار خود را در چارچوب منطق و قانون به نفع مردم انجام دهد و دیگران نیز احساس کنند آن فرد دلسوز است و با او هم‌فکری کنند نه اینکه هر کس برای خود کار کند.

دژکام با تأکید بر مدیریت با نگاه کارکردگرا یادآور شد: این تمرینی است برای چهل‌ساله دوم انقلاب و این که چگونه می‌خواهیم کار کنیم و افقی است برای آینده.

وی با بیان اینکه تقریباً همه مدیران و دست‌اندرکاران نظام به این واقعیت رسیده‌اند که جز مقاومت در برابر زورگویی‌های دشمنان راهکار منطقی دیگری نداریم و کم‌هزینه‌ترین راه نیز همین مقاومت است، تصریح کرد: شاید عده‌ای در کشور ما از ابتدای پیروزی انقلاب طرفدار ارتباط با آمریکا بوده و همچنان همان مسیر را ادامه می‌دهند ولی غیرازاین جریان غرب‌گرا دیگرانی را می‌شناسیم که غرضی ندارند ولو اینکه پیشنهاد ارتباط با آمریکا را می‌دادند؛ نه غرض ورزانه بلکه به‌عنوان یک‌راه‌حل همانند کسی که مریض می‌شود و می‌تواند قرص بخورد یا آمپول بزند و آن‌ها راه‌حل ارائه می‌دانند که باید با آمریکا رابطه برقرار کرد.

امام‌جمعه شیراز تصریح کرد: برخی غرض دارند و حرف خود را می‌زنند ولی آن‌هایی که ارتباط را راه‌حل می‌دانستند، امروز که به آن‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم آن‌ها نیز موافق هستند که این راه و این ارتباط دیگر جواب نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: حال که جز مقاومت راهی وجود ندارد توپ امروز در زمین شما مدیران صنعت است که در این جنگ نرم پیروز شوید.

دژکام با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در خصوص جنگ‌افروزی‌های آمریکا نیز گفت: دنیا دنبال بهانه است که جنگ را شروع کند اما ما فضا را آرام می‌کنیم و توپ مقاومت در زمین صنعت، معدن، تجارت و جهاد کشاورزی می‌ماند و این دو وزارت خانه باید به میدان بیایند و اعلام کنند این مملکت بدون کمک دشمنان نیز اداره خواهد شد و به لحاظ اقتصادی روی پای خود می‌ایستد.

امام‌جمعه شیراز تأکید کرد: در زمان دفاع مقدس وقتی کسی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل می‌رفت همه مجاهدت او را می‌دیدند و دعای مردم پشت سرش بود اما امروز مجاهدت شما شاید به چشم نیاید و مجاهدت خاموش است اما اجر کار شما بیشتر است.

وی ادامه داد: شما در مسیری می‌روید که همان راه و کار جهاد است اما امروز مردم به‌جای تشویق به خاطر خدماتی که ارائه شده است گلایه دارند و می‌گویند آن چیزی که می‌خواهیم نیست.

دژکام خاطرنشان کرد: این در حالی است که رئیس بانک جهانی اخیراً گفت تا پایان سال میلادی رشد اقتصادی ایران مثبت خواهد شد و دیگر تحریم‌ها اثر نخواهد کرد لذا در این 6 ماه هرچه می‌توانید زحمت بکشید و این اجری که در این دوره می‌برید در هیچ زمان دیگری نصیب شما نخواهد شد.

امام‌جمعه شیراز تصریح کرد: شهدا که کار خود را انجام دادند و مزد گرفته‌اند و رفته‌اند اما ما که مانده‌ایم بالاخره باید چه‌کار کنیم؟ شاید امروز مقدر ما این باشد که در این فضا کاری را انجام دهیم و در صف آن‌ها قرار بگیریم.

وی در ادامه سخنان خود در خصوص طول کشیدن کارها نیز گفت: در این رابطه ما 2 مشکل‌داریم که در این دوره اوج تحریم‌ها شاید کامل حل نشود اما باید استارت کار بخورد. اول اصلاح ساختار اقتصادی است و دوم اصلاح ساختاری اداری است. ما در ساختار اداری مبتلابه بوروکراسی هستیم. اقتضای نظام بوروکراتیک این است که انجام یک کار زمان ببرد. در این نظام کاری می‌کنند که کار طول بکشد تا افراد درگیر کار باشند.

دژکام با بیان اینکه نظام بوروکراسی با یک دستور حل نمی‌شود، بیان داشت: برای حل این مشکل هم فرهنگ‌سازی لازم است هم‌زمان. برای نمونه در یک بررسی از شهرداری یکی از کلان‌شهرهای کشور برای صدور یک پروانه ساختمانی 76 فعالیت تعریف‌شده است تا پروانه صادر شود. بررسی کردند که 26 فعالیت از آن‌ها لازم است و باید انجام شود و بقیه آن اضافی است و برای اینکه کار برای کارمند تعریف شود یک کار و فعالیت اضافی تعریف کرده‌اند و در ادامه این کار اضافی در ساختار اداری ابلاغ می‌شود و تبدیل به رویه اصلی می‌شود و رویه ابتدایی و اصلی کار گم می‌شود.

وی افزود: این 50 فعالیت اضافی را باید بین اصلی‌ها تشخیص دهیم و بقیه را حذف کنیم و این کار زمان‌بر است بنابراین برای رونق یافتن تولید، نظام سنگین بروکراسی کشور باید اصلاح و تعدیل شود.

دژکام اضافه کرد: امروز ادامه همان مسیر است و متوجه شده‌ایم که کار سنگین است و چرا کاری که در 5 روز انجام می‌شده است 2 سال طول کشیده است؟

امام‌جمعه شیراز خاطرنشان کرد: بحث افزایش بهره‌وری که شروع شد و ناقص ماند را باید دوباره شروع کنیم و کارویژه های مجموعه‌های خود را بررسی کنیم و هرچقدر از آن‌ها اضافه بود را کنار بگذاریم. این کار طول می‌کشد. باید تصمیم به اصلاح بوروکراسی داشته باشیم اما یک دوره زمانی را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: در بحث ساختار اقتصادی نیز همین مشکل را داریم. در بوروکراسی اداری شما با همه ارگان‌ها مشترک هستید اما در ساختار اقتصادی شما شاید نوک حمله هستید.

امام‌جمعه شیراز همچنین گفت: در دولتی که از رانت نفت استفاده می‌کند شما فکر درآمد نیستید و این‌گونه است که صنعت شما واقعی نیست ولی اگر صنعت به دنبال رقابت با تکنولوژی مدرن دنیا باشد به دنبال تولید با کیفیت مثل یا بهتر از آن و قیمت ارزان‌تر از آن است و این‌گونه به‌صرفه درمی‌آید اما برای انجام این کار نمی‌شود از رانت نفتی استفاده کرد و تا زمانی که از رانت نفت استفاده می‌شود صنعت ما توانایی رقابت ندارد.

دژکام خاطرنشان کرد: وقتی خودروسازی معتقد است مصرف‌کننده مجبور به خرید است و با دلالان کار می‌کند، وضعیت همین می‌شود؛ یعنی دلال سودی را به حرام و کلک می‌خورد و از جیب مردم بیرون می‌آورد و جنس گران می‌شود و صنعت به‌جایی نمی‌رسد که بتواند آپشن جدید ایجاد کند و فرصت رقابت از بین می‌رود. امروزه در جهت بهبود شرایط تولید شرکت‌های دانش‌بنیان خیلی می‌توانند به ما کمک دهند.

وی بیان داشت: این ساختار اقتصادی دولت رانتی است و ما باید از این رانت نفتی کشور را نجات دهیم که به دلیل شرایط و تحریم‌ها در این مسیر خوب پیش رفته‌ایم. از طرفی مقداری باید نظارت‌ها و بازرسی‌ها قوی‌تر شود. باوجود دلال‌ها اقتصاد رشد نمی‌کند یعنی بیشتر دلال هستند و صنعت‌گر نیستند.

امام‌جمعه شیراز با اشاره به بحث اخلاق حرفه‌ای در صنعت تصریح کرد: ما بحثی تحت عنوان اخلاق حرفه‌ای داریم. صنعت‌گر اخلاق حرفه‌ای دارد و غیر از دلال است. در اخلاق حرفه‌ای برای صنعت‌گر کیفیت جنس مهم است و حتی اگر باعث ضرر شود ارزش جنس خود را پایین نمی‌آورد اما دلال این‌گونه نیست چون اخلاق حرفه‌ای ندارد و بدترین جنس را وارد ایران می‌کنند اما اگر نگاه صنعت‌گرانه باشد جنس بهتر را می‌آورد تا کیفیت جنس خودش در آخر خط تولید بالا رود. این اخلاق است.

دژکام خاطرنشان کرد: برای صنعت‌گران یک دوره کارگاه آموزشی تحت عنوان اخلاق حرفه‌ای برگزار کنید تا در مجموعه شما بحث اخلاق حرفه‌ای جا بیافتد و این کار را به‌مرور زمان پیگیری کنید.
برچسب ها: آزادی ، دلال ، صنعت گر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: