* ایران پرچم دار مبارزه با مواد مخدر است
پ
کد خبر : ۷۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶ -27 June 2019
معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل نهاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: ایران به روایت سازمان ملل با کشف ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن انواع مواد مخدر به عنوان پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در جهان به شمار می‌رود.
به گزارش «آزادی» ناصر اصلانی روز پنجشنبه در همایش سالروز مبارزه با مواد مخدر که در سینما هلال زاهدان برگزار شد با اشاره به اینکه در ۴۰ سال گذشته در حوزه مقابله با مواد مخدر اقدامات ارزشمندی در ایران انجام شده است اظهار داشت: امروز ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی صرف هزینه‌های مبارزه با مواد مخدر در کشور می‌شود که اگر تولید ناخالص ملی را در یک سال حساب کنیم با این ۱۱ درصد می‌توانستیم مدارس متعدد، دانشگاه و راه در جهت توسعه و آبادانی کشور ایجاد کنیم.

وی افزود: امروزه متاسفانه معضلی به نام مواد مخدر در کشور و جهان وجود دارد که مجبوریم ۱۱ درصد از تولید ناخالص ملی را در این رابطه هزینه تا از ضربات مهلک و سنگینی که در اقتصاد ما به وجود می‌آورد جلوگیری کنیم.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل نهاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: بیش از یک میلیارد دلار در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی اقدامات فیزیکی و استقرار امکانات الکترونیکی در زمینه مبارزه با مواد مخدر هزینه شده است.

وی بیان کرد: گام‌های اساسی در جهت جلوگیری از مواد مخدر در کشور برداشته شده که اگر این اقدامات صورت نمی‌گرفت امروز قطعا مواد مخدری که وارد ایران می‌شد باید در تمام استان‌ها توزیع و جوانان و نوجوانان زیادی با مشکل اساسی روبرو می‌شدند.

اصلانی افزود: شناسایی و ضربه زدن موثر به شبکه‌های قاچاق و ترانزیت مواد مخدر یکی از اقدامات مقابله‌ای بوده که از سال ۶۸ تا ۹۷ حدود ۱۹۵ هزار دستگاه خودر و ۳۳ هزار قبضه سلاح جنگی کشف و ضبط شده است.

وی با بیان اینکه ضربه زدن به بنیان‌های مالی قاچاقچیان مواد مخدر یکی از راهبرد‌های ستاد مبارزه با موادمخدر است گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در حوزه مصادره اموال و همچنین ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در جهت توقیف شناسایی اموال قاچاقچیان اقدام شده است.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل نهاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری اظهار داشت: با اقدامات صورت گرفته شاهد کاهش قابل توجه‌ای از جرائم امنیتی بویژه در سیستان و بلوچستان و استان‌های شرقی کشور بوده ایم که در این زمینه مردم یکی از ارکان تامین کننده امنیت هستند.

وی افزود: امروز مرزبانان واقعی و اصلی، مدافعان امنیت و منادیان اصلی آرامش و آسایش مرزنشینان هستند که در نقاط صفر مرزی دوشادوش نیرو‌های نظامی و انتظامی در جهت حفظ امنیت اقدام اساسی بر می‌دارند.

اصلانی بیان کرد: روزی نبود که در سیستان و بلوچستان اخبار گروگانگیری و سرقت‌های مسلحانه نداشته باشیم، اما امروز به جرات می‌توان گفت: امنیت در این استان حتی از پایتخت جمهوری اسلامی نیز بهتر است.

بیش از ۳ هزار شهید عرصه مبارزه با مواد مخدر

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل نهاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری گفت: سه هزار و ۸۱۴ شهید و ۱۲ هزار و ۵۰۰ جانباز از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی برای مبارزه با سوداگران، استعمارگران و جنایتکاران مواد مخدر در قالب شبکه‌ها و باند‌های موادمخدر تقدیم نظام شد و امروز آرامش و امنیت را مدیون فداکاری و ایثارگری این عزیزان و خانواده‌های معظم آنان هستیم.

وی افزود: جایگاه جمهوری اسلامی در عرصه مبارزه با مواد مخدر پس از انقلاب اسلامی از کشور متهم به کشور مدعی تبدیل شده است.

اصلانی بیان کرد: ارتقای دانش و توسعه آموزش‌های تخصصی و توانمندسازی نیرو‌های اطلاعاتی و عملیاتی و برخورد حرفه‌ای با گروه‌های سازمان یافته و شبکه‌های بین المللی مواد مخدر در سطح ملی و منطقه‌ای از مهمترین اقدامات انجام شده توسط جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر بوده است.

وی گفت: بیش از ۳۹ هزار عملیات درگیری مسلحانه و انهدام ۴۸ هزار باند تهیه و توزیع مواد مخدر و انهدام ۲ هزار و ۳۶ آزمایشگاه تولید مواد مخدر روانگردان و پرخطر از اقدامات نظام جمهوری اسلامی از پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان سال ۹۷ بوده است.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل نهاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری افزود: توسعه روابط بین المللی و مناسبات خارجی در عرصه مبارزه با مواد مخدر با رعایت اصل عزت، حکمت و مصلحت کشور منجر به تنظیم ۳۹ سند یادداشت و تفاهم همکاری در حوزه مقابله با مواد مخدر و پیشگیری شده است.

وی با اشاره به اینکه اقدام علیه تشکیلات عناصر اصلی و قاچاق مواد مخدر توسط جمهوری اسلامی ایران به صورت ریشه‌ای انجام می‌شود، اظهار داشت: بیش از ۸۵ درصد خطر ورود مواد مخدر به کشور در نقاط صفر مرزی و در استان‌های شرقی انجام می‌شود که با برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیر ویژه در مبادی ورودی و خروجی گمرگ و افزایش تشکیلات مواد مخدر بویژه مواد شیمیایی و پیش ساز‌های مواد مخدر توسط سازمان گمرک باعث شده گمرک کشور رتبه نخست را در دنیا بر اساس رتبه بندی سازمان جهانی گمرک در سال ۲۰۱۷ کسب کند.

اصلانی بیان کرد: امروز تنها راه امنیتی که برای برون رفت از اعتیاد، کاهش تهدیدات و آسیب‌های این جرائم سازمان یافته که با پشتیبانی استکبار جهانی بویژه آمریکا انجام می‌شود، اقدام و راهبرد اساسی اجتماعی شدن مواد مخدر است.

تولید مواد مخدر در افغانستان ۵۰ برابر افزایش داشته است

وی افزود: در سال ۲۰۰۱ مجموعه کشت مواد مخدر در افغانستان هفت هزار و ۶ هکتار بوده، اما امروز شاهد ۲۶۳ هزار هکتار کشت مواد مخدر در این کشور هستیم و بیش از ۱۰ هزار تن تولید مواد مخدر دارد که در مقایسه با سال ۲۰۱۸ بیش از ۵۰ برابر افزایش داشته است.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل نهاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری بیان کرد: هزار و ۳۵۴ مرکز درمانی سال ۸۶ در مجموعه کشوری داشتیم، اما امروز ۹ هزار و ۲۹ مرکز درمانی فعالیت می‌کنند که با توجه به تهدیدات مواد مخدر این میزان مرکز کافی نیست.

وی بیان کرد: ۲۳ درصد از دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی کشور در پوشش برنامه‌های پیشگیری در قالب طرح‌های آموزشی مهارت‌های مراقبت از خود، طرح مدرسه مراقبت اجتماع محور، طرح آموزش مهارت‌های مقابله‌ای و طرح توانمندسازی داریم و باید کاری کرد تا ۱۰۰ درصد دانش آموزان ما در حوزه اطلاع رسانی قرار گیرند.

اصلانی افزود: در زمینه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر امروز نقش موثر سازمان‌های مردم نهاد و غیردولتی در نظام جمهوری اسلامی ۸۸ درصد است که توسط سمن‌ها و تشکل‌های مردمی اداره می‌شود و تنها ۱۲ درصد بخش‌های دولتی ورود کرده اند.

وی اظهار داشت: در سال ۸۷ حدود پنج هزار و ۹ سمن در زمینه پیشگیری از اعتیاد فعالیت می‌کردند، اما امروز به بیش از ۲ هزار و ۹ سمن رسیده‌اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: