* تبریز خاستگاه تئاتر ایران
پ
کد خبر : ۷۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴ -26 June 2019
پژوهشگر و هنرمند بنام عرصه هنر‌های نمایشی عنوان کرد: تبریز خاستگاه تئاتر ایران به شمار می‌رود چراکه نخستین نمایشنامه نویسان ایرانی از این دیار برخواسته اند.
به گزارش «آزادی» ، اردشیر صالح پور برگزاری نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی را حرکتی ارزشمند دانست و ابراز کرد: این رویداد باید سال‌ها پیش برگزار می‌شد، به هر حال جای خوشحالیست که انجمن دانش آموختگان تئاتر تبریز در این کهن شهر پس از مدت‌ها دست به چنین ابتکاری زده و جشنواره‌ای را با این عنوان امسال برگزار می‌کنند.

وی با بیان اینکه تبریز خاستگاه تئاتر ایران است، ادامه داد: دو نمایشنامه نویس برجسته ایران یعنی فتحعلی آخوندزاده و میرزا آقا تبریزی هر دو از تبریز برخواسته اند و این موضوع دیار اولین‌ها را به عنوان خاستگاه تئاتر شناسانده است.

این هنرمند بنام در خصوص نخستین نمایشنامه نویسان تبریزی توضیح داد: اگرچه نمایشنامه‌های فتحعلی آخوندزاده به زبان ترکی نوشته شده و بعد‌ها توسط میرزا جعفر قرجه داغی به زبان فارسی ترجمه شد، اما می‌توان میرزا آقا تبریزی را نخستین نمایشنامه نویس ایرانی دانست.

وی ادامه داد: میرزا آقا تبریزی ۵ نمایشنامه به زبان فارسی نوشته بود و بر اساس همین موضوع می‌توان ایشان را به عنوان اولین نمایشنامه نویس ایرانی قلمداد کرد.

صالح پور در خصوص اهمیت برگزاری این رویداد افزود: برگزاری این جشنواره برای کل ایران اهمیت دارد چراکه میرزا آقا تبریزی جزو نخستین نمایشنامه نویسان ایرانی به شمار می‌رود و باید نامش در سر زبان‌ها جاری بماند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تشریح کرد: تئاتر از ناحیه قفقاز و آذربایجان به ویژه شهر تبریز وارد کشور شده بنابراین برگزاری این جشنواره در تقویت بنیه نمایشنامه نویسی محلی ایران دارای اهمیت بسیار بالایی است.

این هنرمند بنام برگزاری نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی را یک حرکتی ملی دانست و ابراز کرد: این رویداد نه تنها حرکتی فراملی به شمار می‌رود که امیدواریم همواره تداوم داشته باشد و حوزه تئاتر به ویژه مقوله نمایشنامه نویسی در کشور ساماندهی شود.

صالح پور اضافه کرد: حمایت تمام نهاد‌های هنری از این جریان ارزشمند ضروری است تا به یک جریان فراملی تبدیل شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت: نمایشنامه پایه و اساس تئاتر قلمداد می‌شود و توجه به امر نمایشنامه نویسی توجه به تئاتر کشور به شمار می‌رود.

صالح پور در پایان خاطر نشان شد: میرزا آقا تبریزی باید به همگان معرفی شود و راهش تدوام یابد و امر نمایشنامه نویسی با برگزاری چنین جشنواره‌هایی جریانات به عنوان جریان اساسی روند تئاتر ایران را تقویت کند.
برچسب ها: آزادی ، تئاتر ، تبریز
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: