* احمد شیرزاد: سفر آبه یک مساله تمام شده نیست
پ
کد خبر : ۷۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱ -19 June 2019
احمد شیرزاد: «من فکر می‌کنم که باید نگاه مثبت داشته باشیم اما خیلی‌ هم دل نبندیم و انتظار داشته باشیم که با یک نتیجه قطعی تمام شود. تکرار این رویدادها به نفع ما است«.

رسانه‌های ایران و دنیا گمانه‌زنی درباره نتایج مثبت سفر شینزو آبه نخست وزیر ژاپن را خیلی زود شروع کرد و امیدوار بودند که این سفر بتواند تاثیری قابل ملاحظه‌ای در کاهش تنش‌ها در سطح منطقه و حتی روابط ایران و آمریکا داشته باشد. آن »نه« قطعی به پیام ترامپ که آبه آورده بود قابل انتظار بود اما حمله به نفت‌کش‌ها نه؛ برای همین هم حرف و حدیث‌ها درباره این سفر هنوز تمام نشده است. تحلیل‌گران ایرانی معتقدند که با وجود همه این مسائل باید به ثمربخش بودن این سفر امید داشت.


احمد شیرزاد، نماینده پیشین مجلس که سابقه عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را دارد، در گفت و گو با »آزادی« گفت: »نه آن خوشبینی افراطی که پیش از سفر آقای آبه ایجاد شده بود وجهی دارد و نه بدبینی که ممکن است به خاطر برخی اتفاقات گذرا ایجاد شده باشد. البته اتفاقی که برای نفت‌کش‌ها افتاد و همچنین موضع‌گیری مقام معظم رهبری اتفاقات بسیاری مهمی بود اما موجب نمی‌شود که مساله سفر آبه را یک مساله تمام شده فرض کنیم.»


وی افزود: »به هر حال رئیس اجرایی یک کشور مقتدر، بزرگ و پیشرفته آسیایی به ایران آمد و فکر نمی‌کنم که به این سفر به عنوان یک قمار سیاسی نگاه کرده باشد. ژاپنی‌ها مصمم هستند که در آسیا نقش موثرتری را ایفا کنند و طبیعی است که ایفای نقش آن‌ها مثل ایفای نقش روس‌ها و چینی‌ها نیست و خط و شیوه خود را دارند.»


این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: »سفر آبه می‌تواند موثر و مفید باشد. چه به لحاظ بالانس قدرت در منطقه و چه به لحاظ اینکه می‌تواند اهرم‌های اجرایی جدیدی را برای ما ایجاد کند.»


وی افزود: » ما معمولا وقتی مشکل داریم که آمریکا در عرصه دیپلماسی یکه‌تاز باشد و دیگران منفعل. اگر بقیه کشورها در عرصه دیپلماسی فعال ظاهر شوند به نفع ما تمام خواهد شد. این وظیفه وزارت امورخارجه است که موضوع را پیگیری کنند. مقامات دیپلماتیک ایران کماکان باید سعی کنند که ژاپنی‌ها به تلاش خود برای ایفای نقش ادامه دهند و از این اهرم به سادگی هم نگذرند.«
شیرزاد تاکید کرد: » همان‌طور که مقام معظم رهبری قبلا گفته‌اند ما به هیچ یک از این اقدامات دل نمی‌بندیم، اما در عین حال نباید با روزمرگی و بی‌تفاوتی از کنار آن فرصت‌هایی که ایجاد می‌شود، عبور کنیم.»


وی در پاسخ به اینکه آیا بعد از موضع‌گیری رهبری در سفر آبه حوزه اثرگذاری و تمایل ژاپن به ایفای نقش کاهش نمی‌یابد؟ گفت: » رهبران سیاسی جهان باهوش‌تر از این هستند که امیدهای زودگذر و کودکانه به خود دهند و بعد هم با ناامیدی مواجه شوند. این‌ها ممکن است بین ما افراد معمولی وجود داشته باشد اما دیپلمات‌ها در همه جای دنیا افراد با حوصله‌ای هستند و دنبال نتایج سریع‌الوصول ندارند. به همین خاطر نباید فکر کنیم که دل آبه شکست و رفت.»


این کارشناس مسائل بین‌المللی درباره میزان اثرگذاری ژاپن نیز، گفت: »ژاپن قبلا وارد هیچ معادله‌ای در منطقه نشده بود بنابراین همین حضور کوتاه مدت اگر ادامه یابد یعنی ما سعی کنیم شرایط ادامه آن را فراهم کنیم حتما موثر خواهد بود. چین و هند و دیگران نیز اهرم‌های مهمی هستند و می‌توانند روی مساله اثرگذار باشند. وقتی همه خواهان فیصله تخاصم میان ایران و آمریکا شوند بیش از آنکه به ما فشار آورد، به آمریکایی‌ها فشار می‌آورد. زیرا ایران همیشه به نقش و وظایف جهانی خود در منطقه و برجام عمل کرده است. ایران هیچ پرونده نامطلوبی ندارد و این آمریکا است که زیر پیمان‌های خود زده است.»


وی افزود: « من فکر می‌کنم که باید نگاه مثبت داشته باشیم اما خیلی‌ هم دل نبندیم و انتظار داشته باشیم که با یک نتیجه قطعی تمام شود. تکرار این رویدادها به نفع ما است«.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: