* تعلیق نشست دوحه با دبه سعودی‌ها
کد خبر : ۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۸ -17 April 2016
عربستان امروز آخرین میخ را بر تابوت طرح فریز نفتی کوبید تا نشان دهد هیچ چیز برایش مهم تر از ادامه تنش ها با ایران نیست حتی اگر این اصرار، به قیمت شکست طرحی باشد که خودش پیشنهاد دهنده آن بوده و مرگ و زندگی اقتصاد بسیاری از هم پیمانانش به آن بستگی دارد.
مریم یعقوبی در خبرآنلاین نوشت: آن گونه که برخی منابع مطلع به رسانه های بین المللی گفته اند با وجود اینکه عربستان تا همین دیروز حضور و همراهی ایران را برای اجرای طرح فریز نفتی ضروری نمی دانست اما حرف های در گوشی و پچ پچ های امروز صبح هیأت سعودی در راهروهای اجلاس دوحه نشان می داد کشور چموش و فتنه گر منطقه به همین راحتی ها از تنش آفرینی در رابطه با ایران دست برنمی دارد و قصد دارد پای ایران را به طرح فریز نفتی بازکند.

عربستان به رغم اصرار قبلی خود مبنی بر اینکه حضور ایران در نشست بررسی طرح فریز نفتی ضروری نیست اما ناگهان تغییر رویه داد و تأکید کرد که خواهان مشارکت همه اعضای اوپک در گفت و گوهاست.

آن گونه که رویترز گزارش داده است" منابع آگاه گفتند، نشست فریز نفتی بین تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک در دوحه در آخرین دقایق به دلیل آنچه ظاهرا بروز تنشی جدید بین ایران و عربستان گزارش شده، به مشکل برخورده است.

یک منبع آگاه در اوپک گفت: «سعودی ها اوایل امروز صبح همه چیز را تغییر دادند... آنها می خواهند ابتدا تمام اعضای اوپک به این نشست بپیوندند.»

وزرای نفت کشورهای شرکت کننده در تلاش برای نجات توافقی که به منظور کمک به تقویت قیمت نفت طراحی شده، با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر دیدار کردند. قطر در ماه های اخیر نقشی سازنده در برقراری ثبات نسبی در عرضه نفت داشته است.

یکی از این افراد مطلع گفت جمله‌بندی متن این پیش‌نویس در ارتباط با ایران که در این نشست حضور ندارد، تغییر کرده است اما این موضوع توافق نهایی را که قرار است پس از آغاز مذاکرات در ساعت 2 به وقت دوحه اعلام شود به خطر نخواهد انداخت.

بلومبرگ نیز اعلام کرد گفت و گوها در دوحه قطر بر سر طرح فریز نفتی به دلیل تغییر جمله بندی پیش نویس طرح که مرتبط با ایران است به تعویق افتاده است.

با ادامه دار شدن روند کاهشی قیمت نفت طرح فریز نفتی از سوی عربستان پیشنهاد شد. روسیه هم با استقبال از این طرح آماده برگزاری نشستی با حضور مقامات  16 کشور که حدود نیمی از تولید نفت جهان را در دست دارند از جمله روسیه و عربستان در دوحه قطر شدند. اما ایران احتمال پیوستن به توافق فریز نفتی را رد کرده و گفت: تا زمانی که سطح تولیدش به سطح قبل از تحریم های غرب، یعنی حدود 4 میلیون بشکه در روز برسد، تولید خود را ادامه خواهد داد.

پیش از برگزاری این گردهمایی در حالی که فروشندگان و خریداران نفت در انتظار به نتیجه رسیدن این نشست و تعیین تکلیف نرخ نهایی قیمت آن بودند، قیمت نفت خام روز سه شنبه به بالاترین رقم در سال جاری میلادی رسید. این در حالی بود که تولید نفت خام آمریکا در ماه مارس کاهش یافت و احتمالا این روند کاهشی را ادامه خواهد داد. قیمت نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات روز جمعه بازار لندن 74 سنت نسبت به روز قبل از آن كاهش یافت و به 43 دلار و 10 سنت رسید، در حالی كه نفت خام آمریكا در بازار نیویورك به بهای 40 دلار و 36 سنت معامله شد و كاهش قیمت یك دلار و 14 سنتی را نسبت به روز پیش از آن تجربه كرد.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی به پیش بینی آژانس بین المللی انرژی اشاره كرده كه «توافق تولیدكنندگان نفت در دوحه قطر، تاثیری چشمگیر بر بازار نفت نخواهد داشت. توافق تولیدكنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپك برای محدود كردن عرضه، تاثیری اندك بر بازارهای جهانی خواهد داشت و تعادل بازارهای جهانی نفت پیش از سال ٢٠١٧ میلادی محقق نمی شود.»

از سوی دیگر چندی پیش «انس صالح» وزیر نفت كویت نیز در مورد تاثیر این نشست در قیمت جهانی نفت گفت: در صورت هماهنگی میان كشورهای صادر كننده نفت در داخل و خارج اوپك در نشست دوحه، شاهد ثبات قیمت ها در بازار جهانی نفت خواهیم بود.

وی گفته بود، رسیدن به یك اجماع و موضع گیری مثبت، می تواند به ثبات قیمتها كمك فراوانی كند. كویت چهارمین تولیدكننده بزرگ نفت اوپك محسوب می شود و روزانه سه میلیون بشكه نفت صادر می كند.

«علی النعیمی» وزیر نفت عربستان سعودی نیز طرح فریز نفتی را در رسیدن دوباره بازار نفت به تعادل موثر می دانست.

گرچه تصویب طرح فریز نفتی، رشد ناگهانی قیمت های نفت را سبب نخواهد شد اما امید می رود از افت بیشتر جلوگیری كرده و روند بهبود قیمت ها را ادامه دار كند.

شكست طرح نیز به بازار این علامت را می دهد كه اضافه عرضه وجود خواهد داشت و بدنبال آن با بالارفتن سطح ذخیره سازی های نفت، فشار بیشتری بر قیمت ها وارد خواهد آمد و قیمت نفت جهانی بیش از پیش کاهش خواهد یافت.


برچسب ها: سعودی‌ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: