* شغلی برای همه اعضای فامیل
پ
کد خبر : ۷۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶ -13 June 2019
معاون بهبود تولیدات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان از پیش‌بینی استحصال 4000 کیلوگرم پیله تر ابریشم در استان خبر داد.
ل۹معاون بهبود تولیدات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان از پیش‌بینی استحصال ۴۰۰۰ کیلوگرم پیله‌تر ابریشم در استان خبر داد.

به گزارش آزادی سیدمحمدعلی صادقی در گفتگویی با تاکید بر حمایت همه جانبه از توسعه صنعت نوغانداری در استان، اظهار کرد: پرورش کرم ابریشم یکی از بهترین شغل‌های جانبی شناخته شده در کشور به شمار می‌رود؛ چرا که شروع و ادامه کار با کم‌ترین امکانات و تجهیزات میسر بوده و تمام افراد خانواده می‌توانند در این حرفه مشغول به کار شوند.

این مسئول با بیان این‌که وجود توتستان برای تامین برگ توت به عنوان اصلی‌ترین نهاده مصرفی، تنها ضرورت حرفه پرورش کرم ابریشم محسوب می‌شود، ادامه داد: توسعه صنعت نوغانداری از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به شمار می‌رود و به صورت همه جانبه، هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ اعتباری، در استان حمایت می‌شود.

وی افزود: با توجه به محدودیت زمانی پرورش کرم ابریشم و استفاده بهینه از امکانات موجود، معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان در یک طرح ابتکاری اقدام به پرورش تلفیقی کرم ابریشم و قارچ خوراکی در همان محل کرده است. طوری که این اقدام افزایش ۱۰۰ درصدی راندمان را به دنبال دارد.

صادقی با اشاره به این‌که پرورش کرم ابریشم طی سال‌های گذشته در استان زنجان به صورت محدود و صرفا در شهرستان طارم در ظرفیت‌های پایین‌تری انجام می‌گرفت، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته، سهم استان زنجان در پرورش و توسعه نوغانداری از ۲۵ تا ۳۰ جعبه در سال‌های گذشته به حدود ۱۳۰ جعبه در سال جاری افزایش یافته و این کار هم‌اکنون در سایر شهرستان‌های استان نیز در حال انجام است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان یادآور شد: تامین زیرساخت‌ها و پرداخت اعتبار برای تجهیز و خرید ادوات، توزیع ۲۰۰۰ اصله نهال اصلاح شده توت به طور کاملا رایگان در سال جاری، توزیع لارو و تخم کرم ابریشم، ارایه آموزش‌های مقدماتی و تکمیلی با حضور اساتید برجسته کشوری از مرکز توسعه نوغانداری کشور برای اولین بار، همچنین ساخت مستند و تهیه و پخش برنامه‌های متعدد رادیویی و تلویزیونی از جمله اقدامات انجام گرفته در استان در راستای توسعه نوغانداری به شمار می‌رود.

صادقی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش قیمت خرید پیله تر، امسال در صورت فروش محصول به صورت خام (پیله تر) درآمد بالغ بر سه میلیارد ریال عاید پرورش‌دهندگان استان می‌شود، اما با فرآوری محصول توسط خود متقاضیان و تبدیل به نخ ابریشم، قابلیت افزایش سه تا چهار برابری این رقم و ایجاد شغل‌های جدید وجود دارد
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: