* سفر «آبه» نقطه عطفی در مناسبات فی‌مابین است/ژاپن رسما درخواست میانجیگری نداده است
پ
کد خبر : ۷۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰ -10 June 2019

مهمان مهمی در راه است. شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به تهران می‌آید و تحلیل‌گران مسائل بین الملل گمان می‌کنند این سفر می‌تواند نقش مهمی در کاهش تنش‌های میان ایران و آمریکا و همچنین تنش‌های موجود در منطقه ایفا کند. مقامات مسئول در ایران اما اصرار دارند که این سفر در راستای تقویت روابط فی‌مابین است و باید در همین حد از آن توقع داشت. با این وجود شاهدیم که ابراز امیدواری‌هایی در خصوص استفاده از ظرفیت ژاپن برای مسائل بین المللی می‌شود. به عنوان مثال سفیر ایران در ژاپن طی گفت و گویی با ایرانا گفته بود که ژاپن می‌تواند در کاهش تنش‌های منطقه‌ای موثر باشد.


علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت و گو با «آزادی» به سفر نخست وزیر ژاپن به ایران اشاره کرد و تشریح دلایل اهمیت آن گفت: « این سفر بعد از 41 سال برای نخستین بار در این سطح انجام می‌شود و می‌تواند نقطه عطفی در مناسبات دوجانبه ایران و ژاپن باشد. به هرحال ژاپن یکی از کشورهای مهم حوزه آسیا و قدرت‌های اقتصادی دنیا به شمار می‌رود، بناببراین این سفر در حوزه روابط دوجانبه بسیار مهم است و ظرفیت ایجاد دستاوردهای بزرگ را دارد.»


نماینده تهران در محلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه ژاپن در میانجیگری میان ایران و آمریکا یا ایران و کشورهای منطقه چقدر توانمند است؟ گفت: «موضوع میانجیگیری رسما مطرح نشده و بیشتر در قالب تحلیل‌ها و ارزیابی‌های تحلیل گران مطرح شده است. ژاپن به صورت رسما هیچ یادداشتی به دولت ایران نداده و خواستار میانجیگری نشده است.»


وی افزود: «ژاپن با توجه به جایگاهی که در گروه G7 و اثرگذاری که در اقتصاد جهان دارد، قابلیت ورود به مباحث بین المللی را دارد. به خصوص در فضایی که تنش و جنگ اقتصادی رخ داده است. با این وجود الان نمی توان در مورد توان ژاپن برای میانجیگری سخن گفت زیرا اصلا درخواست رسمی در این باره نداشته است.»


رحیمی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر ژاپن چنین درخواستی داشته باشد، پاسخ ایران چه خواهد بود؟ گفت: « انشالله سفر انجام شود، حتما جمهوری اسلامی متناسب با مناسبات در این سفر تصمیم گیری می‌کند. استقبال یا عدم استقبال ایران از میانجیگری ژاپن بستگی به مسائلی دارد که در این سفر طرح می شود.باید ببینیم چه مباحثی طرح می‌شود و بعد از بررسی آن پاسخ داد.»
وی تاکید کرد: «اصل این سفر برای تعمیق و گسترش مناسبات دوجانبه است و قطعا مهم ترین دستاوردهای آن در همین حوزه است. ممکن است که به صورت جانبی بتوان از ظرفیت های جایگاه ژاپن استفاده بین المللی نیز کرد.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: