* پول برای خرید آب و غذای امدادگران نداریم/ بیش از ۲۳۰ هکتار از مراتع استان در آتش سوخت
پ
کد خبر : ۷۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲ -09 June 2019
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد:
روند کنونی برای تامین آب و غذای افراد محلی و پرسنل اداری نگران کننده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد از کمی اعتبارات برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع و حتی تامین آب و غذای موردنیاز امدادگران در مناطق مختلف استان انتقاد کرد.
 
به گزارش «آزادی» ”غلامحسین حکمتیان” گفت: یک میلیون و ۵۶۰ هزار هکتار جنگل و مرتع در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این میزان ۸۷۰ هزار هکتار جنگل، ۴۵۶ هزار هکتار مرتع و مابقی نیز اراضی زارعی هستند.

وی از آتش‌سوزی بیش از ۲۳۰ هکتار از عرصه‌های مرتعی این استان در سه ماهه اخیر امسال خبرداد و اظهارداشت: شهرستان بهمئی متاسفانه بیشترین سهم در آتش سوزی‌های مرتعی را در سالجاری به خود اختصاص داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: ۸۰ درصد آتش‌سوزی‌های مرتعی امسال ناشی از عوامل طبیعی و رعد و برق‌ها بوده و ۲۰ درصد باقیمانده نیز بدلیل خطا‌های انسانی است.

حکمتیان با بیان اینکه خاموش کردن شعله‌های آتش با ارتفاع سه متر در گرمای بالای ۴۰ درجه شهرستان بهمئی کار سخت، خطرناک و طاقت فرسایی است، یادآور شد: متاسفانه در چنین شرایطی، آب و غذا برای تقویت نیرو‌های انسانی که تلاش می‌کنند شعله‌های آتش خاموش کنند، نداریم.

وی با تقدیر از اعتبارات تخصیص یافته از سوی سازمان بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد در ارتباط با حوزه جنگل و مرتع، ادامه داد: به نظر می‌رسد این سازمان بایستی اعتبارات ویژه و با اولویت دوچندانی به حوزه جنگل‌ها و مراتع در تابستان تخصیص دهد تا بتوانیم آب و غذای امدادگران را تامین کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در زمان آتش‌سوزی‌ها نیروی مردمی در هر منطقه به کمک قرق بانان و سایر همکاران اداری برای خاموش کردن شعله‌های آتش حضور مستمر داشته که برای آنان بایستی آب و غذا تهیه شود.

حکمتیان با ابراز تاسف از اینکه بدلیل نبود اعتبار، امکان تامین آب و غذا برای مردم محلی در زمان وقوع آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: روند کنونی برای تامین آب و غذای افراد محلی و پرسنل اداری نگران کننده است.

وی گفت: از همراهی تمامی مجموعه استانداری بویژه حوزه معاونت فنی و مدیریت بحران تقدیر می‌کنیم، اما اینکه پول برای تامین آب و غذای امدادگران در گرمای بالای ۴۰ درجه شهرستان بهمئی هم نداریم یک واقعیت است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد، تعداد نیرو‌های قرق بان این اداره کل در زمان خاموشی شعله‌های آتش در عرصه‌های جنگلی و مرتعی این استان را ۷۴ قرق بان عنوان و یادآورشد: البته علاوه بر این نیرو‌ها در زمان آتش سوزی ها، سایر نیرو‌های اداری از مدیرکل تا پایین‌ترین رده سازمانی نیز در این زمان حضوری فعال دارند.

حکمتیان افزود: اعتبار مورد نیاز برای تامین غذا و آب در تابستان امسال جهت خاموش کردن شعله‌های آتش در عرصه‌های مرتعی و جنگلی، بیش از ۵۰۰ میلیون تومان است که انتظار داریم سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد توجه ویژه‌ای برای تخصیص این اعتبار در کمترین زمان ممکن را داشته باشد.

وی گفت: اعتبار تامین آب و غذا برای خاموش‌کنندگان شعله‌های آتش در عرصه‌های جنگلی و مرتعی باید از محل استانی تخصیص داده شود و البته از محل اعتبارات ملی، اعتباری تخصیص داده شده، اما ناکافی است.
منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: