* تشویق مردم به اعلام موارد بدحجابی مصداق اشاعه منکر است نه نهی از منکر
پ
کد خبر : ۷۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷ -09 June 2019
ابراهیم فیاض در گفتگو با «آزادی»:
اینکه فضا را ناامن کنیم تا خود نفع ببریم اصلا درست نیست

ماجرای تذکر آقای راننده اسنپ و واکنش خانم مسافر چنان بالا گرفت که عده‌ای فضای مجازی را اهرم کرده و با سری توییت‌های خود علیه این تاکسی اینترنتی خواستار تحریم آن شوند! قطعا این اتفاق نمی‌افتاد اگر شاهد چنین دوگانگی فرهنگی و مذهبی در جامعه نبودیم یا حداقل به این دوگانگی دامن نمی‌زدیم. ماجرای اخیر محصول دمیدن بر اختلافات اجتماعی است و تلخ آنکه شاهدیم برخی از افراد و نهاد‌های مسئول در کشور دست از دوقطبی سازی در اجتماع برنمی‌دارند. مصادق این دوقطبی‌سازی‌ها دعوت از مردم برای ارسال تصاویر بدحجابی دیگران به دستگاه قضا و اعلام شماره پیامک برای معرفی خودرو‌های بدحجاب‌ها است. دو اقدامی که واکنش و انتقاد گسترده مردم و فعالان سیاسی مواجه شد.

ابراهیم فیاض، جامعه شناس اصولگرا یکی از همین منتقدان است و در گفتگو با «آزادی» گفت: «این رویکرد حتی شرعی نیست. در شرع نیز گفته شده که ستار باشید. اسلام حتی در مسائل جدی‌تر می‌گوید وقتی یک رابطه جنسی را دیدید آن را اظهار نکنید. حتی حکم قذف هم مثل زنا شلاق است.»

وی افزود: «از نظر جامعه شناختی نیز تبعات این رویه روشن است و حتما با افزایش ناامنی اجتماعی همراه خواهد بود. دشمنی‌ها افزوده می‌شود و فضا به شدت نا امن می‌شود. به اضافه اینکه اظهارات مردم چندان هم قابل اعتماد نیست. ممکن است یک نفر را جایی گیر آورده و فیلم بگیرند، یا افرادی که با هم دشمنی دارند بخواهند برای هم دردسر ایجاد کنند.»

فیاض با تاکید بر اینکه «اینکه فضا را ناامن کنیم تا خود نفع ببریم اصلا درست نیست» گفت: «آنچه در دین داریم امر به معروف و نهی از منکر امت بر امت است. این یعنی اول معروف آشکار شود بعدا سراغ نهی از منکر برویم. سوال این است که الان معروف داریم؟ الان عرف جامعه چه می‌پسندد؟ این یک بحث بسیار عمیق و مفصل است. تشویق مردم به اعلام موارد بدحجابی مصداق نهی از منکر نیست. این دقیقا افشا و اشاعه منکر است».

این استاد جامعه شناسی در پاسخ به اینکه پیامد افزایش ناامنی اجتماعی، چیست؟ گفت: «قطعا رشد ناامنی اجتماعی پیامد‌های مخربی دارد و موجب فروپاشی اجتماعی می‌شود. با این شیوه‌ها همین چهارتا هنجار باقی مانده در جامعه نیز از بین می‌رود.»

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه آیا با این روش‌ها می‌توان در بهبود وضعیت حجاب در جامعه موفق بود؟ گفت: «این رویکرد نه تنها موجب ترویج و تقویت حجاب در جامعه نمی‌شود بلکه نتیجه عکس دارد. نتیجه این رویه ایجاد تجری است و تجری از خود گناه خطرناک‌تر است.»
برچسب ها: آزادی ، ابراهیم فیاض
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: