* دادگاه رضا خاتمی می‌تواند به حل مسائل به جا مانده از ۸۸کمک کند/ برگزاری علنی دادگاه موجب اعتمادسازی است/ خبرنگاران نباید از انتشار محتوای دادگاه منع شوند
پ
کد خبر : ۷۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴ -08 June 2019

محمدرضا خاتمی برای سومین بار به دادگاه رفت و سعی کرد که با ارائه مستندات خود وقوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 را ثابت کند. نتیجه دادگاه هنوزمشخص نیست اما اصلاح طلبان با وجود برگزاری دادگاه به اصطلاح علنی و به واقع غیر علنی و بی‌توجهی به درخواست متهم برای احضار برخی مسئولان وقت به عنوان شاهد؛ به ثمربخش بودن این دادرسی و التیام زخم به جا مانده از آن سال امید بسته‌اند.


آذر منصوری، قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت از جمله اصلاح طلبانی است که گمان می‌کند این دادگاه به شرط برگزاری علنی می‌تواند به فرصتی برای بسته شدن پرونده انتخابات 88 بدل شود. وی در گفت‌و‌گو با «آزادی» گفت: « موضوع تقلب در انتخابات ۸۸ در 10 سال گذشته همواره به مثابه زخمی می‌ماند که گاه و بیگاه سر باز می کند و‌ روح جامعه ما را جریحه دار می کند. دلیل روشن است؛ این زخم درمان نشده است و هر قدر که زمان بگذرد، جراحات و آسیب های ناشی از آن بیشتر می شود. تا جایی که در تمامی انتخابات پس از ۸۸که اصلاح طلبان در آن مشارکت فعال داشته اند، مطالبه رفع حصر محصورین انتخابات ۸۸به عنوان یک مطالبه جدی از جانب مردم و در مقابل وعده کاندیدها از سوی دیگر مطرح شده است.در واقع تا زمانی که حصر ادامه دارد، این مسئله حل نشده است.»


وی افزود: «با نگاهی واقع بینانه شاید اگر در همان مقطع محصورین در دادگاه علنی به اتهامات خود پاسخ می‌دادند و یا گفتگویی بین معترضان انتخابات و نهادهای ناظر و برگزار کننده صورت می‌گرفت و حقایق روشن می‌شد،کار به این جا نمی‌رسید.» منصوری تاکید کرد: «برگزاری دادگاه محمد رضا خاتمی چنانکه علنی برگزار شود، از این منظر می‌تواند به حل مسائل به جا مانده از انتخابات ۸۸کمک کند.»


این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: «طبیعی است وقتی به اتهام تبلیغ علیه نظام و اتهامات دیگر علیه او کیفر خواست صادر می‌شود، باید طبق قانون این امکان را نیز برای او فراهم کنند تا از خود دفاع کند. حال عده‌ای می‌گویند ادعای تقلب به نوبه خود جرم تلقی نمی‌شود. اما به هر حال آقای خاتمی در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی اینترنتی گفته‌اند که همه اتفاقات در ستاد انتخابات وزارت کشور وقت(دولت احمدی نژاد) صورت گرفته و در دادگاه نه با تکیه بر شواهدی مانند بستن زودتر از موعد حوزه‌های اخذ رای یا اخراج ناظرین کاندیداها و قطع تلفن‌ها و پیامک‌ها و یا توزیع روغن و سیب زمینی و شواهدی از این دست، بلکه با عدد و رقم در دو‌جلسه گذشته ثابت کرده است که در انتخابات ۸۸تقلب شده است.»


منصوری ضمن استقبال از برگزاری دادگاه به صورت علنی از آنچه در سومین جلسه دادگاه خاتمی اتفاق افتاد، گلایه کرد و گفت: «وقتی اعلام می‌شود دادگاه علنی است، نباید خبرنگاران از انتشار محتوای دادگاه منع شوند. این ممانعت علی القاعده نه به اعتماد سازی نسبت به روند برگزاری دادگاه ختم می شود و نه به حل مسئله کمک کند.» وی افزود: «با توجه به اینکه هنوز جلسات دادگاه ادامه دارد، با برگزاری دادگاه به صورت کاملا علنی می توان امیدوار بود اراده غالب معطوف به حل مسئله است.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: