* دوباره تعطیلات ، دوباره شمال!
پ
کد خبر : ۷۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲ -07 June 2019
افزایش ۳۰ درصدی سفر به شمال در تعطیلات اخیر یک بار دیگر محل سوالی برای این پرسش مهم ایجاد کرده است. چرا مردم ایران در تعطیلات چند روزه فقط به شمال کشور سفر می‌کنند؟
حضور ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در جاده‌های شمال موجب انسداد تمامی محور‌های ورود به استان‌های شمالی کشور شده است و این افزایش ۳۰ درصدی سفر به شمال در تعطیلات اخیر یک بار دیگر محل سوالی برای این پرسش مهم ایجاد کرده است. چرا مردم ایران در تعطیلات چند روزه فقط به شمال کشور سفر می‌کنند؟
 
به گزارش «آزادی» کشور پهنآور ما دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است و از شرق تا غرب و شمال تا جنوب ایران مناطقی با زیست بوم‌های مختلف و فرهنگ‌های چند رنگ وجود دارند. این نقاط پتانسیل بالقوه‌ای برای گردشگری را دارا هستند و اگر صرفا ایرانیان در ایام تعطیل به این نقاط سفر کنند رونق اقتصادی بزرگی در زمینه گردشگری کشور ایجاد خواهد شد. با این همه، اما جاده‌های پر ترافیک شمال نشان می‌دهند که مردم پیش از شروع تعطیلات و در برنامه ریزی برای سفر‌های خانوادگی و دسته جمعی به گزینه‌ای جز استان‌های شمالی کشور فکر نمی‌کنند! حجم بالای سفر در ایام تعطیل نشان می‌دهد مردم به سفر و تفریح احتیاح دارند. آن‌ها در روز‌های عادی آنچنان درگیر کار و سختی‌های زندگی هستند که حاضرند که برای دور بودن چند روزه از شهر، سختی ترافیک سرسام آور را به جان می‌خرند و با خانواده به جاده می‌زنند. در ایران برخلاف دیگر کشور‌ها تنها یک روز تعطیلی وجود دارد و مردم نمی‌توانند از آن به خوبی استفاده کنند. در اکثر کشور‌های جهان روز‌های شنبه و یکشنبه تعطیل است یا مردم در کشور‌های اسلامی جمعه و شنبه تعطیل هستند، اما ایرانی‌ها تنها جمعه‌ها تعطیل هستند. پنجشنبه‌ها در ایران تعطیل نیست و اکثر مردم به سرکار می‌روند.
مسئله دومی که باید به آن توجه شود این است که مسئولان کشور به ویژه سازمان‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در زمینه معرفی جاذبه‌های گردشگری به مردم ایران ضعیف عمل کرده‌اند. این نقطه ضعف بزرگی برای ایرانیان است که تنها تفریح‌گاه خود را در شمال کشور جستجو می‌کنند در حالی که ایران نقاط بسیاری دیدنی و دلنشینی برای مسافرانی که قصد تفریح دارند، دارد.

زباله، سوغاتی مسافران برای مردم شمال کشور

سالهاست که موضوع افزایش حجم زباله‌ها در حاشیه دریا و در جنگل‌های استان‌های گلستان، مازندران و گیلان وضعیت زیست بومی استان‌های شمال کشور را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است. جدای از اینکه طبیعت زیبای شمال کشور ما این روز‌ها با زباله‌های مسافرانی که قصد تفریح چند روزه در این مناطق را دارند زیبای خود را از دست داده اند، وجود زباله منجر به بیماری‌های متعددی برای حیوانات ساکن این مناطق شده است. از سویی دیگر سررنوشت بخش زیادی از این هزاران تن زباله هم به دریای خزر و جنگل‌ها ختم می‌شود و این موضوع می‌تواند تغییرات فراوانی در چرخه‌های زیست‌محیطی ایجاد کند.
فقدان مدیریت مناسب در جمع آوری و بازیافت پسمانده‌ها نیز مزید بر علت شده و وضعیت بهداشت در مناطق طبیعی شمال کشور را قرمز کرده است.

بی رحمی مسافران با طبیعت باعث شده تا اگر شمالی‌ها خوراکی‌های خوشمزه و متنوعی را برای سوغاتی دارند، اما مردم مناطق دیگر زباله‌ها و پسمانده‌های کثیف و خطرناک را به هموطنان شمالی خود سوغات دهند!

بستن راه‌های دسترسی با ترافیک جاده‌ای

جاده‌های شمال علاوه بر اینکه راه‌هایی برای ارتباط بین مردم استان‌های دیگر با مردم سه استان شمالی کشور هستند، محل آمد و شد بسیاری از شمالی‌ها هم هستند که بین برای رفتن به کار یا ییلاق و قشلاق خود نیازمند استفاده از این محور‌ها هستند. لشگرکشی مسافران تهرانی و دیگر مردم کشور به شمال کشور موجب انسداد جاده می‌شود و این مسئله باعث نارضایتی بسیاری از مردم ساکن شمال از شرایط این استان‌ها در روز‌های تعطیل شده است.
از طرفی دیگر، ساعت‌ها ماندن در ترافیک و جاده نه تنها باعث آرامش خانواده با سفر نمی‌شود که خاطره‌ای تلخ را به جای می‌گذارد. سفر یکی از راه‌های تمدد اعصاب و ایجاد آرامش برای خانواده و از بین بردن خستگی کار و زندگی شهری است، اما متاسفانه سالهاست که مردم ما در ترافیک‌های سنگین جاده‌های شمالی فقط اوقات تعطیل خود را تلخ می‌کنند و همچنین تبعات منفی بسیاری را نیز رقم می‌زنند.

لزوم ایجاد بستر‌های مناسب گردشگری

سفر، جزئی لاینفک از زندگی اجتماعی انسان هاست. بدون شک نمی‌توان عادتی را که طی سالیان مردم به آن اهتمام ورزیده اند را از آن‌ها گرفت. از سویی دیگر نیز با توجه به شرایط اقتصادی و نوسانات قیمت‌ها سفر امری لوکس و گران قیمت شده که بسیاری از مردم طبقه کم درآمد یا متوسط ایران نمی‌توانند از پس هزینه‌های گزاف آن بر آیند.
 

در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته، یارانه‌هایی تحت عنوان یارانه سفر به اقشار کم درآمدتر جامعه تخصیص داده می‌شود تا همه مردم بتوانند تعطیلات خود را با سفر بگذرانند.
یکی از علت‌های تمایل مردم کشور و به خصوص تهرانی‌ها برای سفر به شمال کشور، کم هزینه‌تر بودن سفر به استان‌های شمالی کشور به دلیل نزدیکی آن‌ها به تهران است. از این رو اگر دولت بتواند یارانه‌ای برای سفر به خانوار‌های ایرانی اعطا کند طبعا شاهد تمایل بیشتر مردم به نقاط دیگر کشور و متعاقبا کاهش ترافیک در استان‌های شمالی کشور خواهیم شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: