* دامن زدن به اختلافات از تریبون مداحی خطای استراتژیک است / سازمان تبلیغات اسلامی باید پاسخگو باشد / برخی تندروها از رویه فعلی مداحان حمایت می‌کنند
پ
کد خبر : ۷۰۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳ -28 May 2019

رسانه ملی با توبیخ مدیر شبکه پنج و اخراج تهیه‌کننده برنامه، غائله‌ای که آقای مداح با توهین به مقدسات اهل سنت راه انداخته بود را رفع و رجوع کرد اما هیچ صدایی از جامعه مداحان در نمی‌آید و معلوم نیست که در برابر مسائل اختلاف افکن در کشور چه موضعی دارند. این نخستین بار نیست که تریبون مداحی جنجال آفرین شده و پیش‌تر نیز شاهد بوده‌ایم که برخی مداحان با ورود به عرصه سیاست جامعه را برآشفته کرده‌اند. مصداقش توهین حاج منصور ارضی به آیت الله هاشمی و ... . این بار اما مداح جوان هیات غیرمعروفی که معلوم نیست چطور امتیاز پخش زنده گرفته است، پا فراتر از این حرف‌ها گذاشته و با توهین به مقدسات اهل سنت بذر کینه و اختلاف در کشور را کاشته است. همین امر نیز برخورد جدی با وی و این رویه را ضروری می‌کند. وقت آن است که نهاد و دستگاهی مسئولیت این تریبون مذهبی و مهم را بر عهده گرفته و با یک فرایند نظارتی درست آن را مدیریت کند. وضعیت کنونی با انتقادات بسیاری مواجه است و حتی صدای علمای مذهبی را نیز درآورده است. محسن غرویان، استاد حوزه علمیه قم از جمله منتقدان مداحی به شیوه فعلی است.


او در گفت و گو با «آزادی» گفت: «در کشور ما در همه مسائل از جمله مسائل مذهبی و سیاسی افراط و تفریط وجود دارد. مداحان ما نیز بعضا افراد تندی هستند که ملاحاظات، بینش و درایت سیاسی لازم را ندارند. شرایط جهان و کشورهای اسلامی و مذاهب مختلف را نمی‌دانند یا می‌دانند اما توجه ندارند که الان در بحران هستیم و باید ملاحظه داشته باشیم.»
وی با تاکید بر اینکه «توهین به عقاید سایر مذاهب کاری غلط و دامن زدن به اختلافات خطای استراتژیک است» گفت: « شاهدیم که میان مسلمان این همه کشت و کشتار و اختلاف است اما در جهان غیر مسلمان آرامش بیشتری وجود دارد. این به خاطر همین بی‌توجهی‌های ما به مساله وحدت است».


غرویان با اشاره به سخنان مداح جوان در شب میلاد امام حسن، گفت: « اتفاقات مثل این ناشی از افراط‌گرایی در مسائل مذهبی است و باید تدبیری اندیشید که به این نوع نگرش‌ها و رویکردها مجال داده نشود. ما مکرر در مصاحبه‌ها گفته‌ایم که باید مداحی‌ها یک سازمانی‌دهی داشته باشد و افراد اولا آموزش ببینند و ثانیا اطلاعاتشان باید افزایش یابد. صرف اینکه کسی صدای خوبی دارد و چند شعر حفظ است و می‌تواند از مردم گریه بگیرد، ملاک نیست که به او تریبون بدهیم».


استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: « باید سطح آگاهی فلسفی، سیاسی و اجتماعی مداحان بالا بروند و بعد تریبون بگیرند اما متاسفانه شاهدیم که افراد به خاطر صوت خوب و اینکه می‌توانند احساسات مذهبی مردم را تحت تاثیر قرار دهند تریبون می‌گیرند و بعد هم به خاطر جمعیتی که جمع شده‌اند، احساس می‌کنند که می‌تواند در مسائل کلان سیاست داخلی و بین المللی اظهار نظر کنند».


وی افزود: «این حوزه باید زیر نظر حوزه علمیه و مراجع اداره شود زیرا بخشی از فرهنگ مذهبی و دینی است اما متاسفانه سازمان‌دهی نمی‌شود و هر از چند گاهی مثل آن اشعاری که آن آقای مداح روز عید فطر خواند، مساله ایجاد می‌کنند. این رویه باید کنترل شود اما نه تنها نمی‌شود بلکه برعکس از سوی برخی شخصیت‌های حقوقی و حقیقی تندرو حمایت می‌شود».


غرویان در پاسخ به این پرسش که سازمان مسئول و متولی مداحی‌ها کدام است، گفت: «یک جامعه مداحان وجود دارد که زیر نظر سازمان تبلیغات قرار دارد. این سازمان باید در برابر این مسائل پاسخگو باشد زیرا از آن‌ها حمایت می‌کند. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی باید بیاید و تکلیف این مساله را روشن کند».

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
رضوی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
سازمان تبلیغات یک سازمان بدون خروجی و بدون بازده است وعملا نه توانسته هیئت ها و نه مداح ها را ساماندهی بکنه وفقط یک برگ کاغذ بی خاصیت به عنوان مجوز میده از این فاجعه بارتر وضع نظارت و هدایت انجمن اسلامی ها است که به یک غده چرکین در سازمانها تبدیل شده که فقط افرادی با سو استفاده از ان وبنام اسلام ایجاد درگیری و فساد می کنند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: