* برخی فکر می‌کنند با تایید هر چه رهبری گفت تاییديه اي برای آینده خود می‌گیرند
پ
کد خبر : ۷۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲ -26 May 2019
جلال جلالی‌زاده در گفت و گو با «آزادی»:
متاسفانه نمایندگانی که باید خود فکر کنند و به عنوان قوه مقننه ابتکار داشته باشند از ابتکار و ابداع تهی شده‌اند. این عدم استقلال و ابتکار موجب شده که همیشه به فکر منافع خود باشند

ابراز نگرانی مقام معظم رهبری نسبت به وضعیت زبان فارسی موجب شد که خیلی‌های دیگر هم نگران شوند. از وزیر ارشاد گرفته تا نمایندگان مجلس و ... . مقامات مسئول یک به یک دغدغه‌های خود را در این باره گفتند اما هیچ یک اشاره نکرد که چرا تا دیروز حواسش به زبان فارسی نبوده است. در مورد مشابه دیگر نیز شاهد چنین رفتار و رویکردی از سوی مسئولان هستیم و بارها دیده‌ایم که بیان یک جمله از سوی مقام رهبری موجی از مصاحبه‌ها و اظهارنظرها در همان باره را به همراه دارد. جلال جلالی‌زاده فعال سیاسی اصلاح طلب این رویه را نشانه رسوخ رفتار چاپلوسانه در جامعه می‌داند و هشدار می‌دهد که ترویج این رفتار به ضرر همه مردم خواهد بود.

او در گفت و گو با «آزادی» گفت: «نمایندگان مجلس متاسفانه عصاره فضایل ملت نیستند. آن‌ها با تایید شورای نگهبان وارد مجلس شده‌اند و همیشه تلاش می‌کنند به نحوی رفتار کنند که تایید آن‌ها دچار اشکال نشود. از این منظر فکر می‌کنند که اگر هر چه رهبری گفت در مقام تایید برآیند، ولایی بودن خود را ثابت کرده‌اند و تاییده‌ای برای آینده خود می‌گیرند در حالی که فکر نمی‌کنم رهبری هیچ وقت از این تمجید و تعریف‌ها خوشحال شوند یا نیازی به تایید نمایندگان داشته باشند.»

این نماینده پیشین مجلس افزود:‌«متاسفانه نمایندگانی که باید خود فکر کنند و به عنوان قوه مقننه ابتکار داشته باشند از ابتکار و ابداع تهی شده‌اند. این عدم استقلال و ابتکار موجب شده که همیشه به فکر منافع خود باشند و تصور کنند که هرجا به مصلحتشان است موضع گیری کنند.»

دبیر شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد با تاکید بر اینکه «این رویه برای کشور بسیار خطرناک است» گفت: «نماینده حتی اگر مخالف نظر رهبری هم باشد و احساس کند که منافع کشور ایجاب می‌کند باید نظر خود را بیان کند. نماینده اگر با انتخاب مردم نماینده شده حق دارد که از مصالح مردم دفاع کند اما مجلس متاسفانه خیلی وقت است که استقلال خود را از دست داده است. در واقع بعد از مجلس ششم استقلال خود را از دست داده و خیلی از نمایندگان به خاطر منافع فردی وارد پارلمان می‌شوند و با توجه به اینکه از سوی حزب و گروه خاصی حمایت نمی‌شوند و از عدم تایید صلاحیت مجدد نیز می‌ترسند، نمی‌توانند در خیلی از مسائل نظرات واقعی خود را بیان کنند.»

وی در پاسخ به اینکه مسئولان در دولت و نهادهای دیگر که نیازی به تایید صلاحیت شورای نگهبان ندارند، چرا همین رویکرد را دارند؟ گفت: «متاسفانه ما امروز شاهد افت اخلاق و ارزش‌ها در ایران هستیم. فرصت طلبی و منفعت طلبی موجب شده که خیلی از افراد استقلال فکری و استقلال رای نداشته باشند و همیشه دنبال حفظ مقام، منزلت و موقعیت خود باشند».

جلالی‌زاده ادامه داد: «به نظر من این بدترین بلا برای کشور است که خوی تملق،‌ تظاهر و چاپلوسی بین مسئولین یک نظام گسترده و رایج شود تبعا به جامعه نیز سرایت می‌کند. البته این موضوع دوسویه است و وضعیتی که بین مسئولین و جامعه باب شده به ضرر کل مردم و کشور تمام می‌شود. متاسفانه همیشه شاهد این مسائل هستیم. از وقتی که در گزینش با سوالات عجیب و قریب افراد را مورد سنجش قرار می‌دهند و فرد نیز به خاطر امرار معاش ناگزیر است بر خلاف باطن و دل خود پاسخ دهد، این خوی را در جامعه رواج داده می‌شود و بین افراد رسوخ می‌کند. نتیجه این است که هر مسئولی برای ارتقای پست خود قبل از هر مصاحبه و سخنرانی چند دقیقه به تعریف و تمجید از رهبری و شهدا و .. می پردازد در حالی که خدا می‌داند در خیلی از موارد اعتقاد باطنی نیز ندارد».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: