* قوه قضاییه با حضور «رییسی» نقدپذیر خواهد شد؟
پ
کد خبر : ۷۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ -26 May 2019
«آزادی» در گفتگو با یک حقوقدان بررسی کرد؛
رییسی: نقد منصفانه حتماً می‌تواند کمک کند و ما نیز حتماً از آن استقبال می‌کنیم. نقد منصفانه می‌تواند در بهتر دیدن ما نسبت به مسائل و در جهت رفع مشکلات کمک کند و دوستان از همین موضع اگر نکاتی را مطرح می‌کنند، حتماً مورد استقبال هستند و مشکلی در این جهت وجود ندارد.

«نقد منصفانه حتماً می‌تواند کمک کند و ما نیز حتماً از آن استقبال می‌کنیم. نقد منصفانه می‌تواند در بهتر دیدن ما نسبت به مسائل و در جهت رفع مشکلات کمک کند و دوستان از همین موضع اگر نکاتی را مطرح می‌کنند، حتماً مورد استقبال هستند و مشکلی در این جهت وجود ندارد.»

به گزارش «آزادی» ، جملات فوق، بخش هایی از صحبت های حجت الاسلامی ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در نشست با مسئولان و اصحاب رسانه است که چندی پیش در مرکز رسانه قوه قضاییه کشور برگزار شد. این صحبت ها در حالی بیان شدند که سالهاست قوه قضاییه برخلاف دو قوه اصلی و اساسی دیگر کشور به نوعی خارج از خطوط قرمز رسانه ها بوده و انتقاد از آن دردسرهای فراوانی را برای رسانه ها به ارمغان می آورده است. با این حال اما رئیس جدید این قوه که تنها چند ماهی است ردای قاضی القضات را به تن کرده است در صحبت ها و سخنرانی های خود خبر از تحولات گسترده ای در قوه قضاییه می دهد. تحولاتی که البته باید دید تا چه اندازه اجرایی خواهند شد.

آرا دادگستری باید مستمرا چاپ و نقد شود

درباره سخنرانی اخیر رئیس قوه قضاییه، یوسف مولایی، حقوقدان و وکیل دادگستری در گفتگو با خبرنگار آزادی گفت: مشکلات و مسائل قوه قضاییه بهت است که با آمار و ارقام تبیین شود. با این حال برخی از مسائل، بیشتر مورد نقد جامعه حقوقدانان است؛ طولانی شدن دادرسی ها، رفتار نامناسب دادیارها و بازپرس ها با مردم در دادسراهای کشور و فقدان بهم کافی اصل برائت در بین آنها.

وی ادامه داد: به کارمندان دستگاه قوه قضاییه صرفا نباید علم حقوق آموز داده شود. آموزش انسانیت و اخلاق بسیار مهم است تا قبل از اثبات مجرمیت شهروندان با آنها با احترام رفتار شود.

مولایی با اشاره به سیستم آماری دادگستری اظهار داشت: این سیستم آسیب جدی ای به دستگاه قضا وارد کرده است. وقتی هر قاضی ای مجبور باشد در هر ماه حداقل یک رای صادر کند تا به او پاداش داده شود باعث می شود که کیفیت فدای سرعت دادرسی شود.

وی تصریح کرد: باید آرا مستمرا چاپ شوند تا در برابر نقد قرار گیرند. همچنین باید مرکزی برای شکایت از قضات وجود داشته باشد که تا این اندازه 0شکایت از قضات سخت نباشد. رسیدگی به این مسئله باید در اختیار نهادی باشد که ارتباط بین همکاران وجود نداشته باشد.

لزوم نظرسنجی از مردم درباره قوه قضاییه

این حقوقدان همچنین گفت: وقتی روی آموزش فنی و تکنیکی قاضی کار شود نتیجه بهتری خواهد داشت. آقای رئیسی باید دستوری برای بررسی عملکرد قضات کشور صادر کنند. حالا که ایشان از انتقاد استقبال کرده اند بهتر است که آسیب شناسی شود و همچنین با نظرسنجی مشخص شود که اصلا چند درصد از مردم از عملکرد قوه قضاییه رضایت دارند؟ چند درصد از مردم برای مراجعه به قوه قضاییه اعتماد دارند؟ چند درصد از مردم به پاک بودن دستگاه قضا باور دارند؟ چند درصد از مردم ما اعتقاد به کارآمدی دستگاه قضا دارند؟ و... پاسخ به این سوالات بدون شک تاثیر بسیاری بر عملکرد قوه قضاییه خواهد گذاشت که انجام این نظرسنجی باید به مراکز علمی و دانشگاه ها سپرده شود.

لزوم تغییر برخورد با جرایم سیاسی

مولایی همچنین درباره موضوع آزادی بیان که ریاست قوه قضاییه بر اهمیت آن نیز تاکید کرده بود گفت: ما باید منتظر باشیم تا ببینیم برخورد دستگاه قضا با فعالین مدنی، سیاسی و اجتماعی چه خواهد بود. ما باید ببینیم دادگاه انقلاب و دادسرای امنیت که به این موضوعات رسیدگی می کنیم تغییری در برخورد با مجرمین سیاسی خواهند داشت یا خیر؟

وی ادامه داد: این جرایم همگی ذیل عنوان اقدام علیه امنیت نظام رسیدگی می شوند؛ باید ببینیم که آقای رئیسی با چه تدبیری رویکرد به فعالیت های اجتماعی را غیرامنیتی خواهند کرد تا فضا برای منتقدین باز شود.

وی افزود: صرف اینکه گفته شود اعتقاد به آزادی بیان وجود دارد باعث تحول در این حوزه نخواهد شد.

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: