* پشت پرده پیشنهاد فلاحت پیشه درباره ایران و آمریکا
پ
کد خبر : ۶۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۴ -19 May 2019
رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی با مسئولان نظام تاکید کردند: جنگی نخواهد شد بلکه برخورد، برخورد اراده‌هاست و در این زمینه، اراده ملت ایران و نظام اسلامی قوی‌تر از دشمن است و به فضل الهی این بار هم پیروز خواهیم شد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا هم در اظهارنظر‌های متفاوت وقوع جنگ را محتمل ندانسته و در آخرین اظهارنظر خود و هنگام مراسم استقبال از رئیس‌جمهور سوئیس گفته که امیدوار است وارد جنگ با ایران نشود. او در پاسخ به سوال یک خبرنگار که پرسید "داریم وارد جنگ با ایران می‌شویم؟ " گفت: امیدوارم اینطور نباشد.

اما با وجود موضعگیری شفاف مقامات دو کشور، بازیگران ثالثی هستند که برای ویران کردن بخش بزرگی از دنیا عجله دارند. فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توئیتی برای کنترل تنش پیشنهادی را مطرح کرد و نوشت «باید در عراق یا قطر میز قرمز بین دو کشور تشکیل شود. کار ویژه این میز مدیریت تنش است».

این نگاه فلاحت پیشه با توضیح شورای عالی امنیت ملی همراه شد. کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی گفت: مجموعه سیاست‌های راهبردی نظام در حوزه‌های مختلف در فرآیندی تعریف شده و از سوی شورای عالی امنیت ملی تعیین و ابلاغ می‌شود. اظهارات شخصی افراد حقیقی و حقوقی غیر مرتبط، تأثیری بر تصمیمات اتخاذ شده ندارد.

خسروی ادامه داد: برخی اخبار منتشر شده در مورد چگونگی تعیین و اجرای سیاست‌های مربوط به مدیریت تنش‌های منطقه‌ای که به یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتسب گردیده اظهار نظر شخصی است. تنها نهاد صاحب صلاحیت برای اظهار نظر در موضوعات راهبردی کشور، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بوده و اطهار نظر‌هایی که خارج از این مجرا بیان می‌گردد، فاقد وجاهت است.

حالا حشمت‌الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره پیشنهادش توضیحات بیشتری داد، او گفت: «اعتقاد من این است که راهبرد ایران همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند: نه جنگ است نه مذاکره و موضوعی که بنده عرض کردم بر این مبناست که باید ایران و آمریکا تنش میان خود را مدیریت کنند».

وی با بیان اینکه مدیریت کردن تنش به معنای مذاکره نیست ادامه داد: خوشبختانه شرایطی شکل گرفته که شرایط تنش تعدیل شده است. این شرایط باید توسط دو کشور مدیریت شود. کسانی که از پیشنهاد من برداشت مذاکره کرده‌اند باید بیشتر دیپلماسی را مطالعه کنند چرا که منظور من را نفهمیدند. منظور من مدیریت تنش است.

نماینده اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس افزود: "بازیگران مختلفی وجود دارند که هدفشان این است که آمریکا و ایران وارد چالش شوند. آن‌ها سال‌هاست این نقش را بازی می‌کنند. در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ ماموریت‌های مشترکی میان ایران و آمریکا علیه نیرو‌های افراطی در منطقه انجام می‌شد و الان آن نیرو‌های افراطی به دنبال ایجاد جنگ میان این دو کشور هستند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: "زمانی که در ۳ آذر ۹۳ توافقنامه ژنو امضا شد، یکی از پادشاهان منطقه با اوباما دیدار کرد و مذاکره آمریکا با ایران انتقاد کرد و هم زمان اعلام کردند که باید با ایران وارد جنگ شد. جنگ نه راهبرد ایران و نه راهبرد آمریکاست، ولی استراتژی برخی از کشور‌های ثالث است. به خاطر همین شیطنت‌ها، دو طرف باید مدیریت کنند که وارد جنگ نشوند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: