* دختران از زنان نماینده مجلس انتظار حمایت بیشتری دارند
پ
کد خبر : ۶۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۷ -14 May 2019
فاطمه دانشور در گفتگو با آزادی مطرح کرد:
دختران و زنان امروز ایران از نمایندگان مجلس انتظار حمایت دارند و نمایندگان باید بتوانند در فضای مردسالارانه مجلس چنین قوانینی را طرح و تصویب کنند که این کار بسیار سختی است
فاطمه دانشور، فعال حوزه زنان در گفتگو با خبرنگار «آزادی» از مشکلات و موانع موجود بر سر راه نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی گفت. این نماینده سابق شورای شهر تهران گفت: ما در بحث‌های حمایتی در کشور خیلی ضعف داریم و زنان ما از آسیب‌های بسیاری در خطرند. شکاف جنسیتی در کشور ما رقم بالایی دارد و ما وضعیت خوبی در شکاف جنسیتی نداریم. متاسفانه تبعیض وجود دارد.

وی ادامه داد: در جامعه‌ای با این ضعف قوانین و نبود هم قوانین و هم فرهنگ حمایتی از زنان در بسیاری از بخش‌های کشور می‌طلبد که زنان در مجلس فعال‌تر این مطالبات را پیگیری کنند، اما در عمل می‌بینیم که زنان در بخش تلاش‌هایی هم که انجام می‌دهند و طرح‌هایی را در راستای حمایت از جامعه زنان به مجلس می‌برند به سختی می‌توانند آن‌ها را تصویب کنند.

وی با بیان اینکه مقاوت‌هایی از سوی مردان مجلس وجود دارد که مانع تصویب شدن تمامی این طرح‌ها می‌شود، افزود: مقاومت‌های صورت گرفته در مجلس در برابر طرح‌های حمایتی زنان از دو منظر است: یکی مقاومت جنسیتی یکی دیگر مقاومت مذهبی.

دانشور تصریح کرد: این مقاومت‌ها باعث شده است که کار زنان مجلس به سختی پیش برود و کار‌های اصلی مثل ممانعت از کودک همسری با بالا بردن سن قانونی ازدواج دختران و موارد مشابه دیگر به سختی و با تغییرات زیاد در مجلس ممکن است تصویب شود که حتی در این صورت هم در شورای نگهبان گیر خواهد کرد.

این فعال زنان با اشاره به لایحه حمایت از کودکان، به آزادی گفت: لایجه حمایت از کودکان با این همه صحبت‌هایی که در اهمیت آن گفته و نوشته شد با تلاش نمایندگان خانم مجلس به تصویب درآمد، اما همچنان در بایگانی شورای نگهبان مانده است و تا در آنجا تصویب نشود، تبدیل به قانون لازم الجرا نخواهد شد.

وی افزود: ما در شورای نگهبان عوامل بازدارنده‌ای داریم که مصوبات مجلس را با توقف‌های طولانی همراه می‌سازد.

ور درباره چگونگی اصلاح این شرایط برای افزایش تصویب قوانین مرتبط با زنان گفت: من فکر می‌کنم ما به احتیاج به بازنگری‌های اساسی در بخش بدنه تصمیم گیری کشور مثل شورای نگهبان داریم.

وی همچنین گفت: دختران و زنان امروز ایران از نمایندگان مجلس انتظار حمایت دارند و نمایندگان باید بتوانند در فضای مردسالارانه مجلس چنین قوانینی را طرح و تصویب کنند که این کار بسیار سختی است.

این کارآفرین برتر افزود: عدم تصویب این قوانین ناامیدی در بین جامعه زنان ایجاد کرده است. مطالبه گی وظیفه زنان آگاه است، اما گاهی موانع عجیبی وجود دارد که مطالبه گران را بسیار فرسوده می‌کند.

فاطمه دانشور در پایان اضافه کرد: هر زنی وارد مجلس شود با هر درجه از هوش و ذکاوت و آگاهی و همت با یک سقف شیشه‌ای مواجه می‌شود که اگرچه این سقف دیده نمی‌شود، اما مانع رشد و فعالیت زنان در مجلس است.مادر دین هم داریم که احکام ثانویه با توجه به زمان و شرایط آن قابل تغییرند. بحث به روز کردن احکام در شریعت ما اتفاق نیافتاده است و همین باعث شده که شکافی بین نسل جوان و جامعه روحانیت که قوانین را به شکل قبل می‌خواهند افتاده است. باید انعطاف طرفین بالا برود تا اصلاحات صورت گیرد. در چارچوب اسلام می‌شود این اتفاقات را رقم زد که انعطاف پذیری لازم دارد. رفته رفته تعداد زنان فعال در مجلس بیشتر می‌شود که در بعضی موارد هم تلاش آن‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت.
برچسب ها: آزادی ، زنان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: