* ایران جزء ۹ کشور اصلی سازنده ماهواره است
پ
کد خبر : ۵۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷ -28 April 2019
رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه ایران جزء ۹ کشور اصلی سازنده ماهواره به شمار می‌رود گفت: با ۳ پله صعود رتبه ۱۱ علمی را در جهان کسب کردیم.

به گزارش «آزادی» مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران در مراسم افتتاح «نمایشگاه و دستاورد‌های دانشکده فناوری‌های نوین» که ظهر امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، گفت: نسل سوم دانشگاه‌ها نسلی مبتنی بر خلاقیت هستند که باید با ایجاد دانشکده و مراکز مختلف پیشرو بودن خود را در فناوری‌های نوین حفظ کنند.

وی افزود: در حال حاضر دانشگاه‌ها توانسته‌اند تا کنون در زمینه‌های نانو، انرژی، محیط زیست و ماهواره بخشی از مشکلات کشور را حل کنند؛ این موضوع در حالی است که مهم‌ترین دغدغه ما پر رنگ کردن دانشگاه‌ها در صنایع مختلف بوده که در این زمینه دانشگاه علم و صنعت ایران حضور موثری داشته و سعی کرده در همه ارکان فضایی نقش خوب و کاربردی ایفا کند.

براری اضافه کرد: سازمان فضایی در عرصه اقتصاد فضایی در ۱۰سال گذشته از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ شاهد رشد ۱۳۹درصدی بوده که این میزان در واقع ۶/۵ برابر از اقتصاد فضایی دنیا بالاتر است که باید بگویم ما تا ۲۰سال آینده با رشد ۴۰۷درصدی در اقتصاد فضایی روبرو خواهیم بود.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه اقتصاد فضایی به شدت شاهد رشد است تصریح کرد: امروز ما شاهد یک اتفاق به نام انقلاب فضایی هستیم؛ به طوری که ماهواره‌ها تبدیل به زیرساخت‌های اصلی کشور می‌شوند در واقع در بخش خدمات در دفتر تولید ماهواره‌ای ما تا سال ۲.۱۶ از نظر اقتصادی به ۴۱۱ میلیارد دلار درآمد خواهیم رسید.

وی ادامه داد: سازمان فضایی ایران دارای یک برنامه ۱۰ساله فضایی از سال ۸۵ تا ۹۴ بود که توانستیم به بلوغ خوبی برسیم به طور مثال سازمان فضایی با استفاده از متخصصان دانشگاه علم و صنعت توانست ماهواره نوید را ساخته و در مدار قرار بدهد.

براری با اشاره به دستیابی به ۶ رکن اصلی سازمان فضایی افزود: طراحی و ساخت ماهواره، پرتاب گر، ایستگاه پرتاب، مرکز کنترل، ایستگاه تصاویر و تحلیل پردازش داده‌های ماهواره‌ای از ارکان این مجموعه است که توفیق دستیابی به آن‌ها را پیدا کردیم و اکنون جزء ۹ کشور اصلی ساخت ماهواره هستیم؛ در واقع امروز با ۳ پله صعود رتبه ۱۱ علمی را در جهان داریم.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان فضایی تکمیل زنجیره ارزش فناوری فضایی است که شامل توسعه صنعتی، تحویل گیری در مدار توسعه زیر ساخت‌های بومی بوده و همچنین مقوله‌های سنجش از دور اپتیکی، سنجش از دور راداری، توسعه ایستگاه چند منظوره و طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی از زنجیره فناوری فضایی است.

براری خاطر نشان کرد: مقوله‌های موقعیت یابی و ناوبری، نجوم و اکتشافات و سامانه‌های ترکیبی ۳ عرصه مهم سازمان فضایی است؛ از طرفی حمایت از توسعه استارتاپ‌ها برای ورود به حوزه فضایی از دیگر برنامه‌های ما بوده که در قالب توسعه بازار و تضمین خرید، توسعه استارتاپ‌ها و کسب و کار، اشتغال‌زایی متخصصین و ارایه خدمات کاربردی به جامعه انجام می‌شود.
برچسب ها: آزادی ، ماهواره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: