* آمارها درباره سیل اخیر چه می گویند؟
پ
کد خبر : ۵۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱ -15 April 2019
آغاز سال شمسی جدید همراه شد با حجم انبوهی از خسارت‌های مالی و جانی که بواسطه وقوع سیل و توفان بخش زیادی از مساحت جغرافیایی ایران را در بر گرفت و زندگی صد‌ها هزار شهروند ایرانی را به چالش کشید. آنچه در این میان کمتر مورد توجه قرار گرفت، آمار دقیق خسارت‌ها و نیز کمک‌هایی بود که از طریق منابع مختلف محقق شد.
آغاز سال شمسی جدید همراه شد با حجم انبوهی از خسارت‌های مالی و جانی که بواسطه وقوع سیل و توفان بخش زیادی از مساحت جغرافیایی ایران را در بر گرفت و زندگی صد‌ها هزار شهروند ایرانی را به چالش کشید. آنچه در این میان کمتر مورد توجه قرار گرفت، آمار دقیق خسارت‌ها و نیز کمک‌هایی بود که از طریق منابع مختلف محقق شد.

به گزارش «آزادی» سیل و پیامد‌های ناشی از آن که همزمان با آغاز سال جدید در استان گلستان و خراسان شمالی به وقوع پیوست، به فاصله کوتاهی بخش‌های زیادی از دامنه‌های غرب و جنوب غربی زاگرس را نیز متأثر کرد و به صورت مشخص دو استان بزرگ لرستان و خوزستان را درگیر سیلی وحشتناک کرد؛ حادثه‌ای غیر مترقبه که کمتر کسی تصور می‌کرد حجم خسارت‌های آن در طول تاریخ ایران بی سابقه باشد و بر اساس گفته رحمانی فضلی، وزیر کشور برآورد ریالی خسارت‌های بین ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان ارزیابی شود.

بر اساس آمار و اطلاعاتی که تا کنون از منابع رسمی از جمله رسانه‌ها و مقامات مطرح شده است در جریان سیل و اخیر بیش از ۶۱ میلیارد تومان از طریق کمک‌های مردمی برای استان‌های سیل زده خراسان شمالی و گلستان کمک نقدی و غیر نقدی جمع آوری شد.

سیل رخ داده در ماه فروردین دست کم ۵ هزار میلیارد ریال خسارت به استان خوزستان، ۱۵ هزار میلیارد خسارت به استان لرستان، ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به استان گلستان و ۶ هزار و ۱۱۶ میلیارد ریال خسارت به استان خراسان شمالی وارد کرد.
در جریان سیلی که به صورت ویژه چهار استان خراسان شمالی، گلستان، لرستان و خوزستان از وقوع آن آسیب جدی دیدند، ۱۰۹ مدرسه در خوزستان، ۵۵ مدرسه در لرستان، ۲۲ مدرسه در گلستان و ۱۸ مدرسه در خراسان شمالی به صورت کامل تخریب و غیر قابل استفاده شدند.

در جریان این سیل به جاده‌های استان گلستان ۲ هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال خسارت وارد شد. همچنین ۳۰۰ میلیارد تومان در اثر سیل به جاده‌های خوزستان خسارت وارد شد. در سیل اخیر ۸۷۶ کیلومتر راه نیز در استان لرستان تخریب شد که برآورد ریالی این خسارت ۷۰۹ میلیارد ریال است.

بر اثر سیل و با توجه به منابع آماری موجود، ۹ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان خوزستان، ۹۲۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان لرستان، ۱۲ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان گلستان و هزار و ۳۰۴ میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان خراسان شمالی خسارت وارد شد؛ خسارت‌هایی که حجتی وزیر جهاد کشاورزی برآورد‌های دولت در خسارت‌های بخش کشاورزی تنها در دو استان خوزستان و لرستان را نزدیک ۲۰۰۰ میلیارد تومان می‌داند، اما برخی منابع رقم دیگری را در مورد آن مطرح می‌کنند.

در همین راستا و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، ۶۳ میلیارد تومان به تأسیسات برقی استان لرستان و ۲۰۰ میلیارد تومان به تأسیسات برقی استان گلستان و ۳۶ میلیارد تومان به تأسیسات برقی استان خوزستان خسارت وارد شد.

در اثر این سیل همچنین مجموع خسارت‌های وارده به راه، خطوط آب، برق، گاز، تلفن و ساختمان‌های دولتی استان خراسان شمالی در مجموع ۸۰۸ میلیارد و ۵۳۴ میلیارد تومان برآورد شده است.

در کنار آمار و ارقامی که مورد اشاره قرار گرفت و بر اساس آمار و اطلاعاتی که مقامات ارشد جمعیت هلال احمر از آن سخن بر زبان می‌آورند، در جریان سیل‌های اخیر جمعاً ۱۳۰ میلیارد تومان کمک نقدی از سوی مردم به جمعیت هلال احمر پرداخت شد و تا کنون فرایند اسکان اضطراری ۲۲۷ هزار شهروند سیل زده انجام شده است و نیز به ۴۴۵ هزار شهروند امداد رسانی شده است؛ فرایندی که تنها در استان خوزستان با توزیع بیش از ۴۰ هزار چادر همراه شده است.

هر چند با توجه به اعمال تحریم‌های بین المللی کمک‌های نقدی خارجی وارد کشور نشده است، اما کشورهایی، چون آلمان (در قالب ۴۰ قایق)، کویت، ارمنستان، پاکستان و فرانسه از جمله کشور‌هایی بودند که برای کمک به سیل زدگان ایرانی پیش قدم شدند و در همین رابطه صلیب سرخ جهانی مقرر است که ۵۰۰ هزار یورو به ایران کمک کند.

به صورت مشخص و در مورد کمک کشور‌های خارجی اینکه علاوه بر فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر، جمعیت صلیب سرخ آلمان، هلال احمر ترکیه، هلال احمر کویت، وزارت وضعیت‌های اضطراری ارمنستان نسبت به ارسال اقلام امدادی و کمک‌های بشردوستانه برای سیل‌زدگان اقدام کردند.

همچنین ۱۱ کشور‌های مختلف از جمله هلال احمر افغانستان، صلیب سرخ روسیه، آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن، هلال احمر قطر، صلیب سرخ دانمارک، صلیب سرخ اتریش، دولت سوییس، سازمان غیر دولتی کمک‌های مردمی فرانسه، صلیب سرخ هندوستان، هلال احمر فلسطین و سفارت جمهوری اسلامی پاکستان برای کمک‌رسانی در این سیل اعلام آمادگی کرده اند که از میان آن‌ها هلال احمر فلسطین برای ارائه کمک‌های بهداشتی و پاسخگویی، صلیب سرخ هندوستان برای ارسال فهرست اقلام مورد نیاز جمعیت، دولت سوییس برای ارسال دو دستگاه تصفیه آب با همراهی تیم کارشناسی برای استفاده از دستگاه‌ها، اعلام آمادگی کردند.

در مورد جزییات اقلام امدادی و کمک‌های بشردوستانه خارجی نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: که طی روز‌های گذشته و امروز از سوی صلیب‌سرخ کشور‌های مختلف به ایران ارسال شده، به شرح زیر است:

هلال احمر کشور ترکیه: تا کنون اقلام زیستی و بهداشتی را از جمله ۳۲۰ دستگاه چادر، ۱۰۰۰عدد ملحفه، ۱۰۰کیت بهداشتی، ۱۶۲۵تخته پتو، ۲۶۰ست ظروف آشپزخانه و ۶۰عدد والور.

فدراسیون بین المللی جمعیت صلیب سرخ و هلال احمر: تصویب ۵۰۰ هزار دلار از محل صندوق اضطراری فدراسیون

جمعیت صلیب سرخ آلمان: ۲۰دستگاه قایق بادی و موتوری و تجهیزات نجات در سیلاب

هلال احمر کویت: ۳۰۰ هزار دلار آمریکا برای خرید اقلام غذایی و غیر غذایی در محل همراه با دو محموله از جمله ۴۰تن اقلام امدادی، غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی، ۴۰دستگاه پمپ آب که روز ۱۶فروردین به ایران وارد شد، ۱۰۰۰بسته غذایی خانوار با وزن هر بسته ۲۳ کیلوگرم، ۶۰۰بسته غذایی خانوار با وزن هر بسته ۱۰ کیلوگرم و ۱۲۰۰کیسه با وزن هر کیسه پنج کیلوگرم برای استفاده و توزیع در استان‌های سیل زده

وزارت وضعیت‌های اضطراری ارمنستان: ۲۵۰تخته زیرانداز، ۴۰۰۰تخته پتو و ۴۰دستگاه چادر اشاره کرد. گفتی است که امروز ۱۹فروردین، جمعیت هلال احمر ایران اقلامی تجهیزاتی را برای امدادرسانی در این حادثه از صلیب سرخ کشور آلمان دریافت کرد که این تجهیزات از جمله ۴۰عدد قایق نجات بادی، ۴۰ موتور قایق سوزوکی، ۸۱ لباس کار لاستیکی، ۸۰کلاه ایمنی، ۸۰جلیقه نجات، ۴۵چکنه ایمنی ضد آب، ۲۸چکمه قابل استفاده در آب و خشکی، ۷چکمه ایمنی لاستیکی و ۹ست نجات سریع در آب.
برچسب ها: آزادی ، سیل ، خوزستان ، لرستان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: