* نتیجه تحقیقات «مولر» به استیضاح «ترامپ» منجر خواهد شد؟
پ
کد خبر : ۴۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵ -24 March 2019
اندک زمانی پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، شایعات درباره احتمال تبانی تیم انتخاباتی وی با روسیه و نقش‌آفرینی مسکو در پیروزی ترامپ، موجب آغاز تحقیقاتی در دولت فدرال آمریکا به سرپرستی بازرس رابرت مولر شد.
اندک زمانی پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، شایعات درباره احتمال تبانی تیم انتخاباتی وی با روسیه و نقش‌آفرینی مسکو در پیروزی ترامپ، موجب آغاز تحقیقاتی در دولت فدرال آمریکا به سرپرستی بازرس رابرت مولر شد. روز جمعه و پس از ماه‌ها بررسی، اعلام شد که تحقیقات مولر به پایان رسیده است. با این حال، هنوز درباره محتوای دقیق نتیجه حاصله از این تحقیقات خبر یا گزارش دقیقی منتشر نشده است.

به گزارش «آزادی»، رابرت مولر، بازرس ویژه آمریکایی در موضوع احتمال تبانی ترامپ با روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶، روز جمعه نتیجه تحقیقات محرمانه خود را به ویلیام بار، دادستان کل ایالات متحده ارائه کرد. در شرایطی که در جریان این تحقیقات، موارد اتهامی متعددی علیه نزدیکان و اعضای کمپین انتخاباتی ترامپ مطرح شده بود، اکنون آنچه همه منتظر آن هستند، اطلاع از این موضوع است که آیا این تحقیقات به طرح اتهام علیه خود ترامپ نیز منجر خواهد شد یا نه.

بر همین اساس، نمایندگان عضو هر دو حزب اصلی کنگره آمریکا خواستار انتشار هرچه سریعتر نتیجه این تحقیقات به صورت علنی شده‌اند. در این میان، در حالی که بسیاری انتظار دارند نتیجه تحقیقات به پیچیده‌تر شدن اوضاع برای رئیس‌جمهور آمریکا منجر شود، خودِ ترامپ نیز از انتشار این گزارش حمایت کرده است. به گزارش صدای آمریکا، ترامپ ضمن اشاره به این موضوع، اظهار داشت: «بگذارید مردم آن را ببینند».

این در حالی است که ترامپ و بسیاری از هم‌حزبی‌های او در میان جمهوری‌خواهان همواره منتقد سرسخت این تحقیقات بودند. سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفته است: «گام بعدی در این موضوع بر عهده دادستان کل، ویلیام بار است و ما چشم انتظار تحولات در این زمینه هستیم. کاخ سفید نه این گزارش را دریافت کرده و نه از جزئیات آن باخبر شده است.». رودی جولیانی و جی سکولو وکلای شخصی رئیس‌جمهور آمریکا نیز مواضعی مشابه را در بیانیه خود اعلام کرده‌اند و نوشته‌اند از تحویل این گزارش خوشحالند و به تصمیم بار برای تعیین مسیر در این پرونده اعتماد دارند.

این موضع‌گیری و موارد مشابه آن از یک سو و ابهامات موجود پیش از علنی شدن گزارش از سوی دیگر، سبب شده گمانه‌زنی‌های مختلفی در میان ناظران و نیز اصحاب رسانه درباره این موضوع مطرح شود. از یک سو، برخی ناظران بر این باورند که انتشار گزارش مذکور، سبب علنی شدن اسراری خواهد شد که ترامپ از افشای آن‌ها هراس داشته و حتی اگر شخصِ رئیس‌جمهور به طور مستقیم در این زمینه متهم نشود، ماهیت موضوع به اندازه‌ای گسترده است که به طور غیرمستقیم، فشار‌های داخلی را بر وی افزایش دهد.

از سوی دیگر، سایت شبکه خبری العربیه پایان تحقیقات مولر را به معنای پیروزی ترامپ بر مخالفان داخلی‌اش تفسیر کرده و مدعی شده در پایان تحقیقات هیچ اتهامی در رابطه با دخالت یا تأثیر روسیه در روند نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دونالد ترامپ وارد نشده است. این شبکه خبری منبع ادعای خود را اطلاعاتی می‌داند که درباره نتیجه گزارش، به بیرون درز کرده است.

به نوشته «سی ان ان»، دادستان کل آمریکا خلاصه‌ای از گزارش محرمانه مولر را به کنگره ارائه خواهد کرد. ویلیام بار در نامه‌ای تصریح کرده بعد از خواندن گزارش نهایی باید ببیند کدام قسمت‌ها را می‌تواند به کنگره ارائه کند. بر این اساس، مشخص نیست مدت‌زمان تهیه گزارش وزارت دادگستری از تحقیقات مولر و تحویل آن به کنگره چقدر طول بکشد.

دویچه وله نیز در گزارشی اشاره می‌کند که رابرت مولر از ماه مه سال ۲۰۱۷ تحقیقات خود بر روی پرونده تلاش احتمالی روسیه برای اعمال نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ و تبانی پنهانی بین تیم انتخاباتی ترامپ و نمایندگان روسیه را آغاز کرد.

در این پرونده همچنین تحقیق شده که آیا ترامپ با اخراج جیمز کومی، رئیس سابق «اف‌بی‌آی» مانع از اجرای عدالت شده است یا خیر. در این تحقیقات به ۳۰ مورد اتهامی رسیدگی شده که از جمله شامل اتهام علیه شش نفر از حلقه اطراف ترامپ می‌شود.

این شبکه خبری همچنین می‌افزاید ویلیام بار در ژانویه سال جاری گفت: هدفش شفافیت حداکثری در مورد این گزارش است. او با این حال در مورد انتشار این گزارش وعده‌ای نداده است. دموکرات‌ها خواستار انتشار متن کامل گزارش شده‌اند. درخواست دیگر این بود که تیم ترامپ نباید پیش از انتشار گزارش از آن آگاه شود.

اکنون که گزارش مولر نهایی شده، نگاه‌ها متوجه کنگره شده است. دموکرات‌ها که به‌تازگی اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آورده‌اند به تحقیقات خود در مورد ترامپ و حلقه اطرافش ادامه می‌دهند که نتیجه آن می‌تواند زمینه‌ای برای استیضاح او در مجلس را فراهم آورد.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا چندی پیش در گفت‌وگویی با روزنامه واشنگتن پست به‌وضوح گفت: تنها در صورتی از چنین اقدامی حمایت خواهد کرد که از حمایت گسترده مردم در این زمینه مطمئن باشد. برای استیضاح ترامپ باید دست کم دو‌سوم مجلس سنا نیز که اکثریت آن را جمهوری‌خواهان بر عهده دارند از آن پشتیبانی کنند. یعنی دست کم ۲۰ جمهوری‌خواه باید علیه ترامپ رأی دهند که در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد.

به هر حال، ترامپ هرگونه تبانی و همکاری با مسکو را رد کرده است. روسیه نیز دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تکذیب کرده است. ترامپ بار‌ها سعی کرده است تا اعتبار این تحقیقات را زیر سئوال ببرد. ترامپ همچنین مدعی شده است که برایش هیچ اهمیتی ندارد اگر افکار عمومی آمریکا نیز بتوانند به جزئیات گزارش مولر دسترسی داشته باشند و این گزارش علنی شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: