* اصلاح‌طلبان نیازمند بازسازی اعتماد مردم هستند
پ
کد خبر : ۴۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱ -28 March 2019
نگاهی به اصلی ترین چالش اصلاح طلبی در گفت و گو با تاجرنیا؛
قطعا اعتماد سازی و افزایش سرمایه اجتماعی زیرا سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان نسبت به دوره بعد از سال 88 بسیار کاهش یافته است. بخش از عمده ای از آن ناشی از این است که افرادی با نام اصلاح طلبی وارد میدان شده، نان اصلاح طلبی را خوردند اما در رفتار و کردار اصلاح طلبان نبودند. این ها وفای به عهد نکرده و در جهت ایفای حقوقی مردم عمل نکردند. این ها باعث افزایش بی اعتمادی شد و ما امروز به جد نیازمند بازسازی اعتماد مردم هستیم.

ضعف تحزب و چالش های پیش روی جریان های سیاسی حرف تازه ای نیست اما موسوم انتخابات که می رسد بیش از همیشه خودنمایی می کند. چالش هایی از جمله نبود سازوکار وحدت آفرین، عبور از فیلتر نهادهای نظارتی یا حتی جلب حمایت مردمی. جریان اصلاح طلب تا کنون تایید یا رد صلاحیت شدن کاندیداهایش را در صدر فهرست چالش ها می نوشت و خیالش از داشتن یک سرمایه اجتماعی قوی راحت بود. عملکرد دولت روحانی و فراکسیون امید اما این راحتی خیال را سلب کرده و موجب شده که فعالان سیاسی در این جریان انتخابات سخت تری در پیش داشته باشند. آنان می دانند که اعتماد عمومی را تا حد بسیاری از دست داده و قبل از ورود به کارزار 98 یا 1400 باید برای بازیابی آن فکری کنند. برخی هنوز روی محبوبیت رئیس دولت اصلاحات و «تکرار» کردن او حساب می کنند و برخی هم امیدوارند که مردم بعد از رسیدن به دو راهی بد و بدتر مثل سال های گذشته حمایت از اصلاح طلبان را در پیش گیرند. تحلیل گران واقع بین تر اما بر این باورند که جریان اصلاح طلب باید برای بازیافت سرمایه اجتماعی خود اقدامی اساسی کرده و نشان دهد که استمرار حضور در قدرت را به اصول اصلاح طلبی ترجیح نمی دهد. علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است که عدم حضور در انتخابات به هر قیمتی موجب اعتماد سازی می شود. آنچه در ادامه می خوانید مشروح گفت و گوی او با «آزادی» است.

*به نظر شما اصلی ترین چالش حال حاضر اصلاح طلبان چیست؟ بازیابی سرمایه اجتماعی خود یا پیروزی در انتخابات های آتی؟

قطعا اعتماد سازی و افزایش سرمایه اجتماعی زیرا سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان نسبت به دوره بعد از سال 88 بسیار کاهش یافته است.

*فکر می کنید دلیلش چیست؟

بخش از عمده ای از آن ناشی از این است که افرادی با نام اصلاح طلبی وارد میدان شده، نان اصلاح طلبی را خوردند اما در رفتار و کردار اصلاح طلبان نبودند. این ها وفای به عهد نکرده و در جهت ایفای حقوقی مردم عمل نکردند. این ها باعث افزایش بی اعتمادی شد و ما امروز به جد نیازمند بازسازی اعتماد مردم هستیم.

*چگونه این کار را خواهید کرد؟

اینکه مردم احساس کنند ما به هر قیمتی وارد قدرت نخواهیم شد می تواند تا حدی مفید باشد.

*سال انتخابات است و اصلاح طلبان همیشه عامل افزایش مشارکت مردم در انتخابات ها بوده اند. فکر می کنید این بار نیز «تکرار» آقای خاتمی موثر خواهد بود؟

بدون شک. هنوز هم آقای خاتمی چهره محبوب و مورد اعتماد مردم است. آنچه که باعث شده مردم بی اعتماد شوند، بی اعتمادی به آقای خاتمی نیست. بلکه ناشی از شرایط موجود کشور و ناامیدی آن ها از میزان اثرگذاری آرای خود است. حتی مردمی که از عملکرد روحانی راضی نبوده و پیشیمان شده اند هم فکر نمی کنند که باید رای خود را به سبد رای دیگری می ریختند. بلکهاز این ناامید شده اند که انتخاب آنها بتواند اثرگذاری درستی داشته باشد. به عبارتی مردم به درستی انتخاب خود شک ندارند بلکه به میزان تاثیرگذاری این انتخاب درست شبهه دارند.

*در این شرایط باید به فکر انتخابات مجلس بود. گفتید که سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان به خاطر عده ای که نان اصلاح طلبی را خوردند هدر رفت. این یعنی اصلاح طلبان این بار ائتلاف نمی کنند؟

پیش بینی من این است که رویکرد اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو ، ورود مستقل است و با جریانات سیاسی نزدیک تر ائتلاف نمی کنند. به جهت اینکه در انتخابات های اخیر مرزهای هویتی اصلاح طلبان با برخی جریانات دیگر مخدوش شده و اصلاح طلبان همین الان نیز باید پاسخگوی عملکرد دولت و مجلسی باشند که به حداکثر ظرفیت آن ها اجازه حضور نداده است.

*حتی اگر باز هم بعد از اعلام نظر شورای نگهبان ببینند که کاندیداهای اصلی خود را از داده اند ؟

بله، معتقدم که یهتر است اصلاح طلبان با هویت خود وارد انتخابات شوند و اگر هم شرایط برای حضور حداکثری کاندیداهای آنان فراهم نبود، می توانند به عنوان یک جریان سیاسی در کنار بمانند، گفتمان سازی و برنامه ریزی کنند تا در ادوار بعد حضور عزتمندانه و با قدرت داشته باشند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: