* به خاطر شرایط اقتصادی،نباید حفظ چند زندانی باعث ایجاد کدورت با اروپا شود
پ
کد خبر : ۴۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲ -11 March 2019
علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل:
من پیشنهاد می‌کنم با توجه به شرایط بن بست اقتصادی که درگیر آن هستیم آزادی زاغری تا حدودی می‌تواند این نقطه‌های ابهامی را که در روابط ما با اتحادیه اروپا وجود دارد را حذف کند.

نازنین زاغری، امروز نامی آشنا برای دنبال کنندگان سیاست در ایران و انگلستان محسوب می‌شود. او به هنگام خروج از ایران به مقصد انگلستان در پانزدهم فروردین ماه سال ۹۵ به همراه دختر دو ساله خود بازداشت و پس از چندی به کرمان منتقل شد.

به گزارش «آزادی» از زمان بازداشت او تاکنون دولت انگلستان در دیدار‌های متفاوتی از مسئولان دولتی ایران به ویژه وزیر امور خارجه و سایر دیپلمات‌های ایرانی همچون حمید بعیدی‌نژاد، سفیر کشورمان در لندن درخواست کرده بود که زاغری از زندان آزاد شود.

اما پاسخ مسئولان دولتی در تهران همواره مشخص بوده است، آن هم اینکه اصل تفکیک قوا در ایران اصلی پذیرفته شده است و بر اساس قانون، دولت، رئیس‌جمهوری و وزارت امور خارجه نقش و قدرتی در قوه‌قضائیه ندارند، ولی بر اساس «احساس نوع دوستی» تلاش‌های خود برای آزادی زاغری را ادامه خواهند داد.

در آخرین تحول مربوط به نازنین زاغری، جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرد که لندن قصد دارد از زاغری «حمایت دیپلماتیک» کند. اعلام رسمی این مسئله توسط عالی‌ترین مقام مسئول در دستگاه دیپلماسی انگلستان واکنش‌های مختلفی را در تهران به همراه داشته است.
 
علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با «آزادی» در خصوص بازداشت" نازنین زاغری" گفت: البته این مساله در مجلس ما نیز توسط مقامات رسمی هم مطرح شد که این زندانیان را بر اساس رافت اسلامی آزاد کنند.

وی در ادامه افزود: اینکه انگلستان قصد دارد این موضوع را به یک پدیده دیپلماتیک تبدیل کند شاید تا حدودی از جهت مفاهیم سیاسی قابل قبول باشد که البته اگر وارد این موضوع شویم و این مساله به موضوعات دیپلماتیک گره بخورد تا حدودی بر روابط ما با انگلیس هم تاثیرگذار خواهد بود.

بیگدلی تصریح کرد: با توجه به اینکه قوانین ایران دو تابعیتی را نمی‌پذیرد و به دلیل آنکه همسر نازنین زاغری نیز انگلیسی تبار و خودش هم تبعه این کشور است انگلیس دارد از این وضعیت استفاده می‌کند تا این موضوع را به یک مساله سیاسی تبدیل کرده و اعلام کند که این مساله را از طریق دادگاه‌های بین المللی دنبال می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما در حال حاضر با اتحادیه اروپا بویژه انگلیس، فرانسه و آلمان درگیر مساله اینستکس هستیم لذا این موضوع می‌تواند بر روابط ما با دو کشور دیگر یعنی فرانسه و آلمان نیز تاثیرگذار باشد بنابراین شاید ناچار باشیم در ارتباط با زندانی‌هایی که تبعه کشور‌هایی مثل انگلستان و امریکا هستند بویژه نازنین زاغری که مساله اش به دلیل فرزند و همسرش که انگلیسی هستند به موضوع حادی تبدیل شده و افکار عمومی به نوعی پارلمان و دولت انگلیس را بیشتر تحت فشار قرار داده اند تصمیماتی را اتخاذ کنیم.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه به نظر می‌رسد یک دیپلماسی پنهان هم در این ماجرا وارد شده است ابراز عقیده کرد: من پیشنهاد می‌کنم با توجه به شرایط بن بست اقتصادی که درگیر آن هستیم شاید این سه کشور اروپایی بتوانند ما از این بن بست رها سازند و اینستکس را اجرایی کنند که البته خود اینستکس هم شرایطی دارد و اجرایش هم به این راحتی نیست لذا آزادی زاغری تا حدودی می‌تواند این نقطه‌های ابهامی را که در روابط ما با اتحادیه اروپا وجود دارد را حذف کند.

وی با تاکید بر اینکه ما تا کی می‌توانیم این اشخاص را در کشور نگه داریم و زیر بار سنگین اتهامات و فشار‌های اتحادیه اروپا و امریکا برویم گفت: ما باید بینیم که ادامه این شرایط تا کی برای ما مقدور است و به دنبال گرفتن چه امتیازی هستیم و در عین حال توجه داشته باشیم که الان موقع مناسبی برای گرفتن این گونه امتیازات نیست.

بیگدلی با اشاره به اینکه این زندانی‌ها در هر حال باید آزاد شوند و الان موقعیت مناسبی برای انجام این کار است، اظهار داشت: به نظر من با توجه به شرایط فعلی روابط ما با اتحادیه اروپا در ارتباط با نظام بین الملل و اینکه هنوز پنجره هایش به سمت ما باز است نباید حفظ چند زندانی باعث ایجاد کدورت بین ما و اتحادیه اروپا شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: