* آیت الله مصباح یزدی: در مذاکرات از خطوط قرمز عبور کردند تا به نتيجه برسند
کد خبر : ۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹ -12 April 2016
دور شدن از خط امام (ره) داراي مراتب است، و به عبارت بهتر هر اندازه که از خط امام (ره) دور شويم، به همان اندازه نيز ضربه خواهيم خورد، که آخرين مرحله آن ذلت دنيا و آخرت است؛ حتي اگر فکر کنيم نوکري آمريکا افتخار است؛ اما همه مي‌دانيم، نوکري، نوکري است و مخصوصاً اگر براي شيطان اکبر باشد، بسيار ذلت بار است.

به گزارش «انتخاب»، آیت الله مصباح یزدی گفت: دور شدن از خط امام (ره) داراي مراتب است، و به عبارت بهتر هر اندازه که از خط امام (ره) دور شويم، به همان اندازه نيز ضربه خواهيم خورد، که آخرين مرحله آن ذلت دنيا و آخرت است؛ حتي اگر فکر کنيم نوکري آمريکا افتخار است؛ اما همه مي‌دانيم، نوکري، نوکري است و مخصوصاً اگر براي شيطان اکبر باشد، بسيار ذلت بار است.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در ديدار با جمعي از اعضاي منتخب دوره‌هاي طرح ولايت، با اشاره به اين‌که امتياز انسان از حيوانات اين است که حرکت تکاملي انسان با آگاهي و انتخاب توأم است، گفت: رشد جسمي بدون آگاهي نيز صورت مي‌گيرد، همان گونه که در حيوانات نيز وجود دارد؛ اما آن حرکت تکاملي و رشدي که مخصوص انسان است، تکامل و رشدي است که همراه با آگاهي و قدرت انتخاب است.

گزیده سخنان آیت الله مصباح یزدی در زیر می آید:

اگر در داخل کشور نيز خداي ناکرده مسئوليني باشند که باور کرده باشند چاره‌اي جز کنار آمدن با آمريکا و يا به عبارت بهتر باج دادن به آمريکا وجود ندارد، در واقع از دو حال خارج نيستند؛ يا فکرشان تحت تأثير القائات دشمن قرار گرفته است، و يا از تهديدات دشمنان (اعم از تحريم يا حمله نظامي) هراس دارند؛ از اين رو توجيه مي‌کنند و مي‌گويند بايد تعامل برد – برد داشته باشيم؛ البته از ابتدا نيز مي‌گويند که توقع بيجا نبايد داشت، چرا که معامله برد – برد بوده و آن‌ها نيز بايد برد داشته باشند! آن‌ها معتقدند که چهل سال دشمني کرده‌ايم، چه فايده‌اي داشته است؟ مگر قدرت آن‌ها را نمي‌بينيد که به راحتي نفت 110 دلار را به 30 دلار مي‌رسانند؟ لذا چاره‌اي جز تسليم و سازش نداريم؛ و اگر چهل سال است احساسي برخورد کرده و دشمني کرده‌ايم، اشتباه بوده است! در واقع اصل مطلب همين است، اما اسم آن را معامله برد – برد گذاشته‌اند.

کوتاه آمدن در برابر دشمن، گاه به خاطر ترس از تهاجم و تحريم دشمن است که انگيزه افراد را براي مقاومت تحت تأثير قرار مي‌دهد. لذا گاهي اين ترس در سخنان برخي نيز کاملا مشخص است و مثلا مي‌گويند اگر اين برجام و مذاکرات نبود، امروز جنگ شده بود!

در ادامه اين مراسم نيز چند نفر از دانشجويان سئوالات خود را از آیت الله مصباح يزدي مطرح کردند و آيت الله مصباح پاسخ گفتند.

يکي از دانشجويان با اشاره به فرمايش رهبري مبني بر اين‌که اگر از خط امام (ره) فاصله بگيريم، سيلي خواهيم خورد، سئوال کرد که آيا حوادث اخير مي‌تواند همان سيلي باشد؟

آیت الله مصباح در پاسخ به سئوال وي گفت: دور شدن از خط امام (ره) داراي مراتب است، و به عبارت بهتر هر اندازه که از خط امام (ره) دور شويم، به همان اندازه نيز ضربه خواهيم خورد، که آخرين مرحله آن ذلت دنيا و آخرت است؛ حتي اگر فکر کنيم نوکري آمريکا افتخار است؛ اما همه مي‌دانيم، نوکري، نوکري است و مخصوصاً اگر براي شيطان اکبر باشد، بسيار ذلت بار است.

وي ادامه داد: رهبري بارها گفته‌اند که به نتيجه مذاکرات خوشبين نيستم، و امروز هم عملا مي‌بينيم که هر چند در مذاکرات از خطوط قرمز هم عبور شده تا به نتيجه برسد، اما هيچ فايده‌اي نداشته است، و اگر رهبري اصلا به روي آن‌ها هم نمي‌آورد، از بزرگواري ايشان است. مسئولان نيز مي‌دانستند که رهبري موافق چنين شيوه مذاکرات نيست، اما گمان مي‌کردند که ايشان اشتباه مي‌کنند و در جريان کامل روابط بين الملل نيستند!

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم افزود: البته نمي‌توان گفت در حوادث اخير هر چه اتفاق افتاده ناصحيح بوده و به خاطر سوء نيت و خيانت بوده است؛ اما آنچه حائز اهميت است اين‌که گاه ضررها مي‌توانند منشأ نفع و خير و برکت باشند؛ اگر برخي اتفاقات و حوادث تلخ ما را به حرکت در آورد که تنبلي نکرده و براي رسيدن به آرمان‌هاي انقلاب، تلاش کنيم، مي‌توانيم نفع و برکت آن را نيز در آينده مشاهده کنيم؛ لذا نمي‌توان به تنبلي و راحتي عادت کرد و توقع داشت که با يک رأي دادن به کسي که از نظر ما اصلح است، همه مسائل حل شود.

آیت الله مصباح در پاسخ به سئوال دانشجوي ديگري در مورد حاصل تجارب گذشته نيز اظهار داشت: هر چه از عمرم گذشته است، روز به روز به اين حقيقت بيشتر پي مي‌برم که هر چقدر انسان در راه کسب رضاي خدا قدم بردارد و در عمل مخلص باشد، موفق‌تر خواهد بود، و هر چه در فکر پست و مقام و منافع خودش باشد، پشيماني خواهد داشت؛ لذا لازم است ما به فکر بندگي باشيم و دغدغه ما بندگي خداوند باشد، و بدانيم خداوند متعال خودش روش بنده‌نوازي و بنده‌پروري را مي‌داند.
برچسب ها: مصباح یزدی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: