* نماینده مجلس: مردم کالای گران نخرند تا بازار کنترل شود/ بازار مملو از اجناس، کالا و مایحتاج مردم است
پ
کد خبر : ۴۳۱۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸ -09 March 2019
به نظر می‌رسد که قبل از اینکه دولت و دستگاه‌های نظارتی به وظیفه قانونی خود در قبال کنترل بازار و نظارت بر قیمت‌های اجناس اقدام کنند، باید فرهنگ مردم در خصوص نوع رفتارشان نسبت به تلاطم‌های بازار ارتقاء پیدا کند.
نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم نباید ولع خرید در ایامی که قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است داشته باشند و بهتر است به اندازه مصرف، مایحتاج خود را تهیه کرده و فرهنگ نخریدن اجناس گران را ترویج کنیم تا سودجویان به اهداف خود نرسیده و قیمت کالا‌ها پایین بیاید.

به گزارش «آزادی» حسن لطفی نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی  درباره توصیه‌اش به دولت و سازمان‌های نظارتی در آستانه عید نوروز و لزوم نظارت بر بازار گفت: به نظر می‌رسد که قبل از اینکه دولت و دستگاه‌های نظارتی به وظیفه قانونی خود در قبال کنترل بازار و نظارت بر قیمت‌های اجناس اقدام کنند، باید فرهنگ مردم در خصوص نوع رفتارشان نسبت به تلاطم‌های بازار ارتقاء پیدا کند.

وی افزود: سازمان تعزیرات باید بر حجم ناظرین خود و کنترل بازار در ایام پیک به ویژه روز‌های منتهی به عید نوروز بیفزاید و دولت در ورود و خروج کالا و توزیع آن در بازار نظارت کند، اما از آن طرف مردم هم باید مراعات کرده و حرص و طمع خرید نداشته باشند.

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم نباید ولع خرید در ایامی که قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است داشته باشند و بهتر است به اندازه مصرف، مایحتاج خود را تهیه کرده و فرهنگ نخریدن اجناس گران را ترویج کنیم.

لطفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار مملو از اجناس، کالا و مایحتاج مردم است و اگر مردم ولع خرید بیش از نیاز‌های خود را نداشته باشند، سودجویان به اهداف خود نرسیده و قیمت کالا‌ها پایین خواهد آمد.

وی تصریح کرد: ۱۵ روز عید نوروز هیچ تفاوتی با دیگر ایام سال ندارد و مقدار مصرف مردم به اندازه دیگر روزهاست، ولی به هیچ وجه حرص و طمع مردم برای خرید و انبار اجناس را به هیچ وجه متوجه نمی‌شوم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: می‌توانیم با توسعه فرهنگ نخریدن اجناس گران، بازار بدون دخالت دولت و دستگاه‌های نظارتی آرام شده و تلاطم‌ها از بین برود، ضمن اینکه سوءاستفاده‌کنندگان و منفعت‌طلبان هم حساب کار دست‌شان خواهد آمد.

وی از مردم خواست در شرایط اقتصادی فعلی، به کشور کمک کرده و به اندازه مصرف خود مایحتاج‌شان را تأمین کنند تا از بحران فعلی عبور کنیم.

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید فرهنگ عدم اسراف و خوردن بیش از اندازه را در بین مردم ترویج دهیم و تلاش کنیم که خود مردم با ابزار‌های خودکنترلی بازار را کنترل کنند.

لطفی خاطرنشان کرد: نمی‌توان برای هر خانه و هر شغلی و هر مغازه‌ای یک نیروی نظارتی درنظر گرفت. این در حالی است که اگر مردم با کشور همراهی کرده و منجر به عدم تشکیل صف در بازار و همچنین سوءاستفاده منفعت‌طلبان شویم، در آن صورت از گردنه‌ها عبور کرده و با چند نیروی نظارتی و پلیسی می‌توان کار‌های بزرگی کرد.

وی از مردم درخواست کرد به میدان آمده و با ابزار‌های خودکنترلی بازار را کنترل کنند، نه اینکه همه اقدامات را از چشم دولت ببینیم، لذا بهتر است مردم با عدم خرید اجناس گران‌شده و توسعه فرهنگ آن به مانند کشور‌های خارجی کاری کنیم تا با عدم خرید اجناس گران‌شده آن قیمت کالا به قیمت واقعی خود برسد.

لطفی با اشاره به نبود بازار مناسب خرید خودروی ایرانی در ۲ و ۳ سال گذشته و التماس خودروسازان برای خرید خودرو توسط مردم و اعلام وام‌های کم‌بهره و اعطای وام میلیاردی دولت به خودروسازان در آن شرایط گفت: حصر و طمع مردم برای خرید خودرو باعث شد که قیمت خودرو چند برابر شده در حالی که می‌توانستیم با نخریدن خودرو، کنترل بازار را به دست آورده و مانع از حصول اهداف سودجویان و منفعت‌طلبان شویم.

نماینده مردم رزن در مجلس اظهار داشت: در کشور‌های غربی اکثر اقدامات توسط مردم و کنترل‌های صورت گرفته از سوی آن‌ها محقق می‌شود، در حالی که در کشورمان نمی‌توانیم حجم زیادی از ناظرین دولتی را برای اقشار و کسبه و صنوف درنظر بگیریم.

لطفی گفت: بازار کاملا در اختیار عرضه و تقاضاست و وقتی تقاضا کم شود، قیمت اجناس پایین خواهد آمد. ولی اگر حرص و طمع در این بین وجود داشته باشد، افراد از خدا بی‌خبر هم اجناس را گران کرده و مردم حریص هم باعث تشکیل صف می‌شوند.

وی با انتقاد از حجم سفر‌های زیاد در ایام نوروز گفت: مردم می‌توانند با مدیریت لازم، سفر‌های خود را در طول سال تقسیم‌بندی کنند، در حالی که سفر‌های زیاد مردم در ایام نوروز منجر به ترافیک در جاده‌ها شده و باعث بروز تصادفات متعددی می‌شود.
منبع: فارس
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
تاسف باره که نماینده مجلس در این حد کم سواد ...راه حل گرانی نخریدن وگشنگی کشیدن نیست زیر ساختهای اقتصاد ایراد داره به لطف تصمیم گیرانی همچون تو
احمد احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
مردم خرید میکنن چون سال بعد باید همین اجناس رو به 3 برابر قیمت بخرن. میرد خرید میکنن چون پولشون بی ارزش میشه. همین. درکش خیلی سخته!؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
وقی هیچ نظارتی برقیمت نیست،وتمامی اجناس ونهاده های مربوطه با ارز۴۲۰۰ تومان وارد و با قیمت ۱۲ هزارتومان بفروش میرسد چه باید کرد.وقتی دان مرغ وارداتی انحصاری است،یونجه وارداتی است، نخ وارداتی است،سنگ قبر وارداتی است،دسته بیل وارداتی است.....،یعنی در این چهل سال کاری که با تولید کنندگان کردند موشه دایان با فلسطین نکرد.ارزش پول هم که کلا در این چهل سال نزولی است.تورم ورکود فقط سودش به جیب وارد کنندگان کالا میرود.زنده باد سرمایه داری ایران که روی نئو لیبرالیسم را سفید کرده
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: