* حمایت اصلاح طلبان از «رئیسی» را نمی‌فهمم
پ
کد خبر : ۴۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹ -06 March 2019
علی تاجرنیا در گفتگو با «آزادی»:
نمی دانم چه کسانی و چرا از این انتصاب حمایت کرده اند اما معتقد هستم که اعمال صحیح قانون و مبارزه با فساد در کشور مستلزم این است که دستگاه قضا، مسئولان ارشد و بدنه آن کاملا از جریانات سیاسی مستقل باشد. آقای رئیسی اما یک چهره شناخته شده سیاسی است و طی سالیان گذشته جهت گیری به نفع یک جریان سیاسی خاص داشته است

سید ابراهیم رئیسی تا چند روز دیگر بر کرسی ریاست قوه قضاییه نشسته و جای آملی لاریجانی را می گیرد. خوشحالی اصولگرایان از این انتصاب قابل درک است اما استقبال برخی چهره ها و رسانه های اصلاح طلب از سمت جدید رئیسی باعث تعجب شده است. آنقدر که روزنامه جوان یادداشت شهاب طباطبایی در مدح رئیسی که در روزنامه شرق منتشر شده بود را «مشکوک» می داند. با این وجود حمایت اصلاح طلبان از رئیس جدید دستگاه قضا ادامه دارد و مثلا فاضل میبدی می گوید «من تا الان چیز بدی از آقای رئیسی ندیده‌ام. رفتارش هم در آن زمان با مردم ملایم بود و اصلاً روحیه خشنی نداشت.»


به گزارش «آزادی»، رویکرد حمایتی اصلاح طلبان و برخی از رسانه هایشان از گزینه ای که در انتخابات 96 مقابل آن ها ایستاده بود، این سوال را به ذهن می رساند که رئیسی تغییر کرده یا اصلاح طلبان؟ علت خوشبینی ها آن ها به رئیسی از کجا نشات می گیرد؟


پاسخ احمد زیدآبادی به سوالاتی از این دست آن است که « رئیسی در انتخابات به دور از کلک‌های انتخاباتی و رقابتی وارد کارزار شد و به همین دلیل مورد استقبال قرار گرفته است.» او در یادداشتی که به اعتقاد برخی کاربران فضای مجازی نوعی بیعت با رئیسی است، نوشت: «رئیسی در آن انتخابات این فرصت را یافت تا با افکار عمومی، بی‌واسطه رودررو شود و به مناظره با رقبای انتخاباتی‌اش برخیزد. او در مناظرات به خلاف افرادی دیگر چندان خود را با دوز و کلک‌های سیاسی آشنا نشان نداد و به عنوان فردی بی‌شیله‌پیله نمود و ظهور پیدا کرد. برخی از مردم حتی دیدارش با امیر تتلو را نیز حمل بر همین موضوع کردند و از رأی دادن به او منصرف نشدند. به واقع راز رأی ۴۰ درصدی رئیسی در انتخابات نیز عمدتاً همین بود و نه آنطور که اصولگرایان آن را به پایگاه ۴۰ درصدی که به واقع ۱۰ درصد هم نیست، نسبت می‌دهند! به نظرم همین موضوع به صورت ناخودآگاه بر برخی چهره‌ها اثر گذاشته است تا رئیسی را برای ریاست قوه قصاییه مناسب‌تر از اسلافش فرض کنند. این فرض تا چه اندازه می‌تواند قرین حقیقت باشد؟ بهتر است در این زمینه خاص، به جای پیش‌بینی منتظر عملکرد او بمانیم.»


برخی دیگر از چهره های اصلاح طلب اما معتقدند که رویکرد حمایتی مورد اشاره عمومیت ندارد و نباید به آن پرداخت. علی تاجرنیا فعالی سیاسی اصلاح طلب و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی از جمله این افراد است و در گفت و گو با «آزادی» در باره انتصاب رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه، گفت: « انتصاب افرادی که رای مردم را کسب نکرده اند در پست های دیگر مسبوق به سابقه است. مثلا فردی که در انتخابات مجلس مورد اقبال افکار عمومی قرار نگرفته اند در نهاد بالاتر یعنی مجمع تشخیص مصلحت قرار گرفته اند و ... این امر به ساختار موجود در کشور ما برمی گردد و بعضا تعارضاتی ایجاد می کند.»


وی افزود: «نمی دانم چه کسانی و چرا از این انتصاب حمایت کرده اند اما معتقد هستم که اعمال صحیح قانون و مبارزه با فساد در کشور مستلزم این است که دستگاه قضا، مسئولان ارشد و بدنه آن کاملا از جریانات سیاسی مستقل باشد. آقای رئیسی اما یک چهره شناخته شده سیاسی است و طی سالیان گذشته جهت گیری به نفع یک جریان سیاسی خاص داشته است.»


تاجرنیا تاکید کرد: «به نظر من اخلاق فردی افراد نمی تواند ملاک مناسبی برای ارزیابی افراد باشد. اگر دوران مسئولیت داشتن آقای رئیسی در سازمان بازرسی کشور یا معاونت اول قوه قضاییه را بررسی کنیم مشخص داده می شود که همیشه جهت گیری های سیاسی داشته اند».


این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره چرایی حمایت برخی از اصلاح طلبان از رئیسی گفت: «ممکن است برخی افراد در مقایسه یک فرد با دیگر گزینه های مطرح برای این سمت نسبت به او ابراز تمایل بیشتری کنند اما به نظر من این صحیح نیست. رئیسی یک چهره شناخته شده اصولگرا است و چنین افرادی نمی توانند موجب استقلال قوه قضاییه به معنای واقعی کلمه باشد».


وی با اشاره به اینکه «من هم به عنوان یک اصلاح طلب دلیل حمایت برخی اصلاح طلبان از رئیسی را نمی فهمم» گفت: «فکر نمی کنم این حمایت ها خیلی عمومیت داشته باشد و بهتر است آن را زیاد پررنگ نکنیم».

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: