* حضور روحانی در جلسات مجمع کارکرد دوگانه دارد/ افکار عمومی انتظار دارد نیروهای موثر نقش حداکثری ایفا کنند
پ
کد خبر : ۴۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰ -04 March 2019
ظریفیان در گفت وگو با آزادی:
یکی از نکات بحث برانگیز جلسات قبلی مجمع تشخیص مصلحت نظام اما غیب حسن روحانی بوده است و بسیاری از تحلیل گران بر این باور هستند که رئیس جمهور باید از این فرصت های برای متقاعد کردن اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام استفاده می کرد. غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح طلب اما فکر نمی کند که روحانی فرصتی را از دست داده باشد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام طی جلسات اخیر به جمع بندی نرسید و تصمیم گیری در مورد لوایح چهارگانه به سال جدید موکول شد. یکی از نکات بحث برانگیز جلسات قبلی اما غیب حسن روحانی بوده است و بسیاری از تحلیل گران بر این باور هستند که رئیس جمهور باید از این فرصت های برای متقاعد کردن اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام استفاده می کرد. غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح طلب اما فکر نمی کند که روحانی فرصتی را از دست داده باشد. او در گفت و گو با «آزادی» گفت: « غیبت آقای رئیس جمهور احتمالا دلایل مشغله ای دارد و من گمان میکنم که در جلسه نهایی حاضر باشند».


وی افزود: «به نظر من ارزیابی رئیس جمهور این بوده که قرار است تصمیم گیری به تعویق افتد لذا حضور خود را به جلسه تصمیم گیری موکول کرده است».


ظریفیان درباره اثرگذاری حضور روحانی در مجمع گفت:« حضور ایشان به عنوان رئیس قوه مجریه حتما موثر است زیرا او عمق تاثیرات و پیامدهای عدم تصویب این لوایح بر اقتصاد کشور را می داند. به نظر من حتما در جلسه رای گیری مجمع شرکت خواهد کرد و این حضور تاثیر مثبتی خواهد داشت. من فکر نمی کنم که عدم حضور او در جلسات قبلی به معنی از دست دادن فرصت باشد زیرا نگاه و نظر او در خصوص این لوایح مشخص است و بارها به صراحت اعلام کرده است.»


وی در پاسخ به اینکه اگر روحانی در جلسه رای گیری نیز به دلایل مشغله ای قادر به حضور نباشد، تاثیری در رای مجمع خواهد داشت: «با توجه به فضایی که الان شاهدیم می توان حدس زد که نظر اعضای مجمع با نظر آقای رئیس جمهور یکسان نیست. به هر حال افکار عمومی انتظار دارد که رئیس جمهور حداکثر خود را برای تصویب موضوعی که آن را به مصلحت ملت و کشور می داند، انجام شود.»


وی تصریح کرد: «در حقیقیت حضور روحانی در جلسات مجمع کارکرد دوگانه ای دارد. حضور او هم می تواند موجب اقناع اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد و هم اینکه به مردم نشان دهد که رئیس جمهور تمام تلاش خود را کرده است تا این لوایح تصویب شوند».


ظریفیان جلسات استیضاح وزرا را مثال زد و گفت: « در جلسات استیضاح شاهد هستیم که دفاع جانانه وزیر می تواند نظر نمایندگان را تغییر دهد یا اینکه حداقل چهره ای که وزیر مربوطه می خواهد نزد افکار عمومی به نمایش گذارد. حضور رئیس جمهور در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام هنگام رای گیری در مورد لوایح چهارگانه نیز کارکردی مشابه دارد.»


این فعال سیاس اصلاح طلب خاطرنشان کرد: «جامعه انتظار دارد که نیروهای موثر در هر عرصه ای که هستند نقش حداکثری خود را ایفا کنند. این نیامدن ها و در حاشیه رفتن ها این اقناع را کمرنگ می کند و درست نیست».

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: