* شايعه هاي يك استعفا !
پ
کد خبر : ۴۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۸ -02 March 2019
استعفای محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان شایعات زیادی را در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی به وجود آورد.

استعفای محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان شایعات زیادی را در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی به وجود آورد.

از شایعه تا واقعیت: هنوز ششمین روز از آخرین ماه سال ۹۷ به پایان نرسیده بود که خبری بر روی خروجی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد: «محمدجواد ظریف استعفا کرد». در این پیام آمده بود: «از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولین محترم در ۶۷ماه گذشته بسیار سپاسگزارم. از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش میخواهم. شاد و سربلند باشید.»
همزمان با انتشار استعفای ظریف از بالاترین سمت وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، شایعات زیادی نیز در فضای مجازی به راه افتاد.

* شایعه اول

اولین شایعه به اصل خود استعفا برمی‌گشت، درحالی که جواد ظریف خبر استعفایش را در اینستاگرامش منتشر کرده بود، برخی‌ها این خبر را شایعه دانستند
اما یک منبع مطلع نزدیک به وزیر امور خارجه در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس این خبر را تایید کرد، پس از آن نیزمسئولان وزارتخارجه نیز این خبر را درست دانستند. (اینجا)
* شایعه دوم

شایعه دیگری که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد، دلخوری محمدجواد ظریف از حضور نداشتنش در دیدار بشار اسد با رهبری بود.
اما بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون تفسیر‌ها و گمانه زنی‌های مختلف در خصوص دلایل استعفای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه را تکذیب کرد.

همچنین سردار سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه با اشاره به اینکه جواد ظریف طی مدت مسئولیت در وزارت امور خارجه کشورمان همواره مورد حمایت و تائید مقامات عالی‌رتبه نظام، بویژه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بوده تصریح کرد: در جریان سفر اخیر آقای اسد به تهران و ملاقات وی با آقای روحانی، برخی ناهماهنگی‌ها در نهاد ریاست جمهوری، منجر به عدم حضور وزیر امورخارجه کشورمان در این ملاقات و متعاقبا گلایه‌مندی ایشان شده است.
فرمانده نیروی قدس سپاه تاکید کرد: قرائن نشان می‌دهد هیچگونه تعمدی برای عدم حضور آقای دکتر ظریف در این ملاقات نبوده است و باید تاکید کنم ایشان بعنوان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران مسئول اصلی در حوزه سیاست خارجی کشور هستند.
 
شایعه سوم

شایعه دیگری که پس از استعفای ظریف مطرح شد، شایعه استعفای دسته جمعی کارکنان وزارت‌خارجه بود.
پس از انتشار این شایعه جواد ظریف تاکید کرد: به همه برادران و خواهران عزیز در وزارت‌خارجه و نمایندگی‌ها این است که با کمال صلابت وظایف خود در دفاع از کشور را دنبال کنند و از چنین اقداماتی بشدت پرهیز کنند.

قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تکذیب خبر برخی از رسانه‌های خبری مبنی بر قصد استعفای جمعی از مدیران و سفرای جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: همانگونه که آقای دکتر ظریف اشاره کرده‌اند وزارت امور خارجه و کلیه مدیران و سفرای جمهوری اسلامی ایران با کمال صلابت و جدیت تمام به انجام وظایف خطیر خود در جهت پیشبرد سیاست خارجی کشور و مصالح، منافع و امنیت ملی ایران ادامه خواهند داد.

* شایعه چهارم

برخی دیگر برای ربط دادن این استعفا به رهبر انقلاب، شایعه دیگری تحت عنوان اینکه آیت‌الله خامنه‌ای طی نامه‌ای با مخالفت محمدجواد ظریف اعلام کردند را منتشر کردند.
 
اما همانطور که از ماهیت شایعه مشخص بود، این موضوع واقعیت نداشت و هیچ یک از پایگاه‌های اطلاع رسانی دفتر رهبر انقلاب جود چنین نامه‌ای را تایید نکردند.

پس از این اظهارنظرات غیرواقعمحمدجوادظریف در گفت‌وگویی عنوان کرد: من ناراحتی و دلخوری شخصی ندارم و نیازی به دلجویی ندارم. به عنوان وزیر خارجه وظیفه داشتم بخاطر منافع ملی و اقتدار کشور در برابر رعایت نشدن جایگاه وزارت خارجه واکنش نشان دهم. بقیه گمانه زنی‌ها صرفا زاییده تخیلات افراد است.

* شایعه پنجم

همچنین برخی رسانه‌ها نوشتند: عباس عراقچی معاون ظریف زودتر از موعد به ایران بازگشته است؛ موضوعی که به بحرانی نشان دادن اوضاع کمک می‌کرد تا آرام شدن وضعیت
اما علیزاده طباطبایی، معاون سفارت ایران در بغداد در گفت‌وگویی تصریح کرد که اصلا زمان بازگشت عراقچی به عراق روز سه شنبه (۷ اسفند) بوده است و هیچ تغییری در برنامه بازگشت وی اتفاق نیافتاد.

* شایعه ششم

فردای استعفای ظریف، خبری از ساختمان مجلس شورای اسلامی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر شیرینی پخش کردن کریمی قدوسی از خوشحالی استعفای ظریف منتشر شد.

اما این نماینده مجلس، چنین شایعه‌ای را تکذیب کرد و در صفحه شخصی‌اش نوشت: نماینده‌ای از لیست امید به دروغ خبر از شیرینی پخش کردن حقیردر مجلس پس از استعفای آقای ظریف داده است. اگر از جمع نمایندگان حاضر درجلسه امروز یک نفر غیر از بهروز نعمتی، تصدیق و تصریح بر این اقدام از جانب بنده نماید؛ هرقضاوتی راخواهم پذیرفت. سقوط فرهنگ و ارزش‌ها تاکجا پیش خواهد رفت؟
 
* شایعه هفتم

بخش دیگری از شایعات پیرامون استعفای ظریف به گزارش روزنامه آفتاب‌یزد اختصاص داشت. این رونامه اصلاح‌طلب در گزارشی تعدادی از موافقان و مخالفان استعفای وزیر خارجه را منتشر کرد، فارغ از اینکه این روزنامه تصاویر برخی مخالفان داخلی استعفای ظرف را در کنار چهره‌های منفور ایرانی‌ها قرار داد، اطلاعات نادرستی هم در گزارشش منتشر کرد، این روزنامه مدعی شد که علیرضا زاکانی از چهره‌های ذوق زده از استعفای ظریف است
 
علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس در توییترش نوشت: روزنامه آفتاب یزد هم در صفحه نخست، بنده را بعنوان موافق استعفای زشت و نابجای آقای ظریف معرفی کرد که بداخلاقی و تهمتی آشکار بود. بحران زیستی، دروغ گویی‌های آشکار و تحلیل‌های غلط، کار ثابت جریانات سیاست باز است.
 
جواد کریمی قدوسی هم که نامش در لیست روزنامه آفتاب یزد آمده بود، توییت کرد: از رفتن جناب ظریف خوشحال نمی‌شوم، هرچند این خبر غیرمنتظره نبود و احتمال آن را می‌دادیم، زیرا می‌دانستیم سرانجام این نوع مذاکره و توافق به اینجا می‌رسد.



* شایعه هشتم

پس از استعفای محمدجواد ظریف، یکی از خبرگزاری‌های دولت مدعی شد هشتگ #ظریف_بمان ترند توییتر فارسی شده است
 
اما کانال تلگرامی مرکز پایش و تحلیل اخبار این ادعا را تکذیب کرد و پس از این تکذیبیه این خبرگزاری اشتباه خودش را تصحیح کرد.
 
با عدم قبول استعفای وزیر امورخارجه توسط رئیس‌جمهور، محمدجواد ظریف با انتشار متن دیگری در اینستاگرامش به کار خود ادامه داد.
 
 
منبع: فارس
برچسب ها: دكتر ظريف
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: