* نژاد بهرام: «قانون» باید تذکر می گرفت نه اینکه توقیف شود
کد خبر : ۳۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴ -27 February 2019
طن امروز و جوان مثل همیشه با خیال راحت تیتر زده و هرچه دلشان می خواست به ظریف گفتند. اینکه او را کودک بخوانند یا مثل همیشه بدتر از این ها بگویند، فرقی ندارد؛ حاشیه امنی دارند که احضار، تذکر و توقیف در آن راه ندارد. رسانه های جریان راست از برخود دوگانه با رسانه ها بهره می برند و اعتراضی نمی کنند اما این آن چیزی با قانون اساسی مطابق باشد.

وطن امروز و جوان مثل همیشه با خیال راحت تیتر زده و هرچه دلشان می خواست به ظریف گفتند. اینکه او را کودک بخوانند یا مثل همیشه بدتر از این ها بگویند، فرقی ندارد؛ حاشیه امنی دارند که احضار، تذکر و توقیف در آن راه ندارد. رسانه های جریان راست از برخود دوگانه با رسانه ها بهره می برند و اعتراضی نمی کنند اما این آن چیزی با قانون اساسی مطابق باشد. رویه موجود مشخصا بر خلاف اصل آزادی بیان است و انتظار می رود که مسئولان امر در مجلس، شورا، دولت و ... و حتی نهادهای مدنی در این خصوص مطالبه گری بیشتری داشته باشند.


زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران در گفت و گویی با «آزادی» ضمن تاکید بر لزوم حفاظت از آزادی رسانه ها گفت: «تنها خط قرمزی که رسانه ها در بیان آزادانه خود باید لحاظ کنند منافع ملی است و در قانون اساسی نیز بر این اصل تاکید شده است».
وی با تاکید بر لزوم آزادی رسانه ها فارغ از جهت گیری سیاسی آنان، گفت:«برخورد سلیقه ای و دوگانه هیات نظارت بر مطبوعات به هیچ وجه پذیرفته نیست و انتظار می رود که به شکل یک رویه عادی درنیاید.»


نژاد بهرام با تاکید بر اینکه موضوع آزادی رسانه ها را نباید به صورت موردی بررسی کرد، گفت: « امروز مساله روزنامه قانون است و فردا یک روزنامه دیگر . مساله اصلی این است که بتوانیم در تعیین خط و مرزهای منافع ملی یک وحدت رویه داشته باشیم و به رسانه ها اجازه دهیم در چارچوب منافع ملی به شکل آزادانه عمل کنند».

نژاد بهرام: «قانون» باید تذکر می گرفت نه اینکه توقیف شود
این عضو شورای شهر افزود: «تحمل چندصدایی یکی از ویژگی های جمهوری اسلامی است. بر همین است به رسانه های مختلف اجازه داده می شود که فارغ از جهت گیری های سیاسی خود منتشر شوند. اگر قرار باشد این ویژگی را حفظ کنیم باید در برخورد با رسانه ها وحدت رویه داشتیم و در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهیم شد».


وی در پاسخ به این پرسش که آیا توهین به مسئولین ارشد دولتی مثل وزیر امورخارجه مصداق عبور از خط و مرز منافع ملی است یا خیر، گفت: « به این سوال نمی توان پاسخ داد اگر مصادیق توهین تعریف نشده باشد. اگر تعریف مشخصی نباشد هر عبارتی را می توان توهین تلقی کرد یا توهین تلقی نکرد. به همین خاطر تاکید کردم که باید وحدت رویه داشت.»


این عضو شورای شهر تهران افزود: «به طور کلی رویکرد دولت دفاع از آزادی رسانه ها است و به همین خاطر شاهدیم که علی رغم توهین به برخی از مسئولین ارشد دولت مثل وزیر خارجه و رئیس جمهور در برخی رسانه ها ، آن ها آزادانه فعالیت می کنند و حرف های خود را می زنند».


نژاد بهرام در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «مهمان ناخوانده» خواندن بشار اسد چه نسبتی با منافع ملی دارد که موجب توقیف روزنامه می شود، گفت: « به عنوان یک روزنامه نگار می گویم نه عضو شورای شهر اما فکر میکنم که انتشار خبر و تحلیل رویداری که تصاویر آن منتشر شده است، هیچ اشکالی ندارد اما تیتر روزنامه قانون درست نبود. با توجه به اینکه بشار اسد به ایران دعوت شده بود نباید از عبارت ناخوانده استفاده می کردند».


وی در واکنش به اینکه این یک اشتباه حرفه ای بوده است، گفت: « فکر نمی کنم که اشتباه حرفه ای بوده باشد. این رویکرد رسانه را نشان می داد و اسد هم ناخوانده نیامده بود اما میشد که به قانون تذکر داد نه اینکه توقیف کرد.»


نژاد بهرام خاطر نشان کرد: « با توجه به اینکه رسانه ها زیرساخت دموکراسی هستند و مردم سالاری را نشر می دهند بهتر است که با آن ها تعامل کرد و بسیاری از موارد را می توان با تذکر حل و فصل کرد و نیازی به توقیف نیست».

نژاد بهرام: «قانون» باید تذکر می گرفت نه اینکه توقیف شود

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: