* رونمایی از خودروی برقی در دانشگاه علم و صنعت
پ
کد خبر : ۳۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶ -26 February 2019
نخستین همایش بین المللی قوای محرکه نوین، هفتم اسفندماه ۱۳۹۷ در آمفی تئاتر پژوهشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران افتتاح و از مدل مفهومی خودروی برقی یاس رونمایی شد
نخستین همایش بین المللی قوای محرکه نوین، هفتم اسفندماه ۱۳۹۷ در آمفی تئاتر پژوهشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران افتتاح و از مدل مفهومی خودروی برقی یاس رونمایی شد .
 
به گزارش «آزادی» ، شجاعی فرد رئیس دانشکده مهندسی خودرو، درباره طرح مفهومی خودروی مذکور- که به مناسبت رونمایی از آن در سالروز میلاد حضرت فاطمه (س) «یاس»، نامگذاری شده- توضیح داد: طراحی این خودرو بر اساس قطعات تولید شده و موجود در داخل کشور صورت گرفته است؛ لذا نمونه اولیه آن بدون نیاز به خط تولید و به طور کاملا بومی در صورت تامین بودجه در عرض سه ماه قابل تولید است.
 
وی افزود: این خودرو که توسط پژوهشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی شده، مناسب برای تردد داخل شهری و دارای ظرفیت دو سرنشین می‌باشد و راهکار مناسبی برای کاهش آلودگی و ترافیک شهری به شمار می‌رود.

شجاعی فرد ادامه داد: وزن خودروی یاس حدود ۳۰۰ کیلوگرم خواهد بود، نوع باتری آن لیتیوم یون است و قیمت بدنه آن بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار برآورد شده است. این خودرو دارای الکتروموتور مستقل، سازه فضایی سبک، سیستم فرمان دنده و شانه ای، نمایشگر قابل لمس، سیستم تعلیق جلوی مک فرسون و تعلیق عقب فنر شمشی و ترمز جلوی دیسک و کالیبر است.
 
وی تاکید کرد: خودروی مورد نظر، دوست دار طبیعت، بدون آلودگی صوتی، ارزان قیمت و سبک وزن به شکل مفهومی طراحی شده است. حداکثر سرعت این خودرو ۴۵ کیلومتر در ساعت بوده و با یک بار شارژ باتری قادر به پیمودن ۱۰۰ کیلومتر است. البته امکان افزایش سرعت این خودرو وجود دارد.
 
شجاعی فرد همچنین گفت: امکان ساخت مدل چهار نفره و وانت بار خودروی یاس هم وجود دارد، زیرا خودروی یاد شده به صورت ماژولار طراحی شده است. یک نمایشگر لمسی نیز در درون خودروی یادشده برای مدیریت بخش‌های مختلف آن در نظر گرفته شده است. باتری این خودرو هم در زیر صندلی‌های آن نصب می‌شود.
 
در ابتدای این همایش جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه این دانشگاه از جمله پیشروترین دانشگاه‌های کشور در زمینه تدوین برنامه راهبردی است؛ به برخی سیاست گذاری‌های انجام شده در برنامه راهبردی دانشگاه، اشاره و تصریح کرد: در دانشگاه علم و صنعت ایران در دوره‌های متعدد تصمیمات خوبی برای توسعه صنایع راهبردی اتخاذ شده و که تاسیس دانشکده‌های راهبردی مانند مهندسی راه آهن، مهندسی خودرو، مهندسی پیشرفت و فناوری‌های نوین، از آن جمله است. همچنین هم افزایی خوبی بین دانشکده‌های ما شکل گرفته است.

وی اظهار داشت در برنامه راهبردی دانشگاه، حوزه حمل و نقل اعم از ریلی، هوایی و جاده ای، به شکل یکپارچه دیده شده و ابراز امیدواری کرد بتوان پردیس حمل و نقل را در دانشگاه شکل داده و ساماندهی کرد تا هر دانشکده و گروه مرتبط با حمل و نقل زیر چتر آن قرار گرفته و با هم افزایی، حرکت رو به جلو داشته باشد.
 
رئیس دانشگاه همچنین به تبیین برخی اقدمات دانشگاه برای گسترش و تعمیق ارتباط با صنعت پرداخت و گفت: علاوه بر تشکیل دفاتر تعاملات با صنایع هدف که اثرات خوبی داشته است، از آغاز سال جاری به دانشکده‌ها اعلام کرده ایم منتظر آمدن صنعت به دانشگاه نباشند و گروه‌ها و دانشکده ها، شناسایی چالش‌های صنعتی را در برنامه خود قرار دهند. وی افزود: وقتی شناسایی چالش‌ها از سوی دانشگاه باشد، می‌تواند تعریف راهکار را در قالب طرح یا هسته پژوهشی به دنبال داشته باشد.

نخستین همایش بین المللی قوای محرکه نوین، با کارکرد‌های جاده ای، ریلی، هوایی، دریایی و ایستگاهی با محوریت انواع خودرو‌های برقی (هیبریدی، باتری، پیل سوختی، سلول خورشیدی) و با هدف ایجاد هم افزایی در میان متخصصان داخلی این حوزه و آشنا کردن آن‌ها با مراکز پیشروی بین المللی در این زمینه برگزار طی روز‌های ۷ و ۸ اسفندماه برگزار می‌شود.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: