* دفاع محمد هاشمی از بودجه صدا و سیما: بحث بودجه را از مسائل سیاسی جدا کنیم
پ
کد خبر : ۳۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶ -25 February 2019
نمایندگان مجلس شورای اسلامی 150 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ارزی را به صدا و سیما دادند. به این معنی که رسانه ملی حدود دوهزار و دویست و پنجاه میلیارد تومان بودجه خواهد داشت و تخصیص این مبلغ به صدا و سیما موضوعی نیست که از نگاه رسانه ها و مردم دور بماند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی 150 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ارزی را به صدا و سیما دادند. به این معنی که رسانه ملی حدود دوهزار و دویست و پنجاه میلیارد تومان بودجه خواهد داشت و تخصیص این مبلغ به صدا و سیما موضوعی نیست که از نگاه رسانه ها و مردم دور بماند. آن هم در این اوضاع و احوال اقتصادی که معیشت مردم هر روز با تنگناهای بیشتری مواجه می شود و انتظار به حق بدنه اجتماعی از مسئولان صرفه جویی پیشه کردن است. در این وضعیت مبلغی کلان به مجموعه ای اختصاص داده شد که خود صد راه دیگر برای کسب درآمد دارد. از آنتن فروشی گرفته تا تبلیغات. محمد هاشمی رئیس اسبق این سازمان اما بودجه اختصاص داده شده و دفاع می کند و معتقد است که در همین وضعیت دشوار اقتصادی نیز باید طوری به صدا و سیما بودجه داد که قادر به حفظ حیثیت جمهوری اسلامی در دنیا باشد.


او اگرچه چهره ای اصلاح طلب است و بارها از عملکرد صدا و سیما انتقاد کرده است اما به خاطر تجربه ای که در مدیریت این سازمان عریض و طویل دارد، بحث بودجه را از دیگر مسائل جدا می کند. هاشمی در گفت و گو با «آزادی» در این باره گفت: « تا جایی که به خاطر دارم بودجه صدا و سیما در یکی ، دو سال قبل حدود 4 هزار میلیارد تومان بود و به نظر می رسد که اکنون کاهش نیز یافته است».


وی افزود: « رادیو و تلویزیون های دنیا به طور معمول از محل آگاهی و ... خود را اداره می کنند و کمکی که از دولت می گیرند نسبت به مجموع درآمد آن ها بخش کوچکی است. به عبارتی عمده بودجه از طریق آگهی، اسپانسر گرفتن یا به تعبیر فروش آنتن تامین می شود. میزان کمک دولت نیز بستگی به نیاز این سازمان دارد». هاشمی با اشاره به بالا بودن هزینه های ارزی صدا و سیما گفت: « صدا و سیما به خاطر اجاره ماهواره ها، تامین هزینه دفاتر خود در کشورهای خارجی، خرید برنامه های ورزشی و ... هزینه های بسیاری دارد. اکنون نیز با توجه به تغییراتی که در نرخ ارز ایجاد شده است باید به نحوی به این سازمان بودجه داد که حیثیت کشور حفظ شود. در واقع در بودجه دادن به سازمان هایی مثل وزارت خارجه، صدا و سیما و ... باید پرستیژ کشور در دنیا را در نظر گرفت و نمی توان خیلی فشار آورد».


رئیس اسبق سازمان صدا و سیما پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط سخت اقتصادی فعلی می توان انتظار داشت که از کمک دولتی به سازمان صدا و سیما کاسته شود تا هزینه ها را از محل آگهی ها و ... تامین کند؟ گفت: «مشکلی که اکنون وجود دارد این است که تبلیغ کالاهای خارجی ممنوع شده است و این باعث کاهش چشم گیر درآمد تبلیغات شده است لذا برای صحبت از بودجه این سازمان باید کار کارشناسی دقیقی انجام داد و به نحوی تصمیم گرفت که همه این مسائل لحاظ شود. قطعا انتظار می رود که بودجه به نحوی تخصیص شود که اصراف نشود اما برای این موضوع باید همه جوانب را دید و نیاز به بحث کارشناسی دارد که در صلاحیت من نیست».


وی در واکنش به اینکه عملکرد رسانه ملی و موضع گیری های سیاسی آن باعث شده رقم بودجه آن زیر ذره بین قرار بگیرد، گفت: « به نظر من لازم است که این مسائل را از هم تفکیک کرد. اگر صدا و سیما یا هر سازمانی در مسائلی سیاسی، فرهنگی و ... با تعبیض عمل می کند، ما نباید مقابله به مثل کرده و همان طور با آن رفتار کنیم. در قرآن نیز در این خصوص توصیه شده که هر کار زشتی را تلافی نکنید. به همین خاطر تاکید دارم که بحث بودجه و تامین نیازهای صدا و سیما را باید فارغ از رویکرد این سازمان در انتشار اخبار و برنامه سازی ها مورد توجه قرار داد. بالاخره این سازمان معرف جمهوری اسلامی در جامعه بین الملل است و باید طوری به حیات خود ادامه دهد که بتواند با قدرت ظاهر شود و پرستیژ کشور نیز خدشه دار نشود».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: