* پارسال 96 درصد بازار صادراتی زعفران، سهم ایران بود
کد خبر : ۲۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴ -19 November 2018
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: ایران با تولید بیش از 88 درصد زعفران دنیا مقام نخست جهان را در اختیار دارد و پارسال سهم کشور ما از بازار صادراتی این محصول به 96 درصد رسید.

حسین شیرزاد در سمپوزیوم «راهبرد مداخله‌گری هدفمند در بازار زعفران» افزود: قیمت گذاری این محصول راهبردی باید به گونه‌ای باشد که هم حفظ بازارهای خارجی را در نظر داشته باشد و هم درآمد اقتصادی کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی را تامین کند.
شیرزاد یادآوری کرد: پارسال قیمت زعفران بشدت کاهش یافت و به کمتر از سه میلیون تومان برای هر کیلوگرم رسید؛ تا جایی که سازمان مرکزی تعاون روستایی به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورزی در قالب خرید حمایتی نزدیک به 67 تن زعفران را در گریدهای نگین، شبه نگین، پوشال مرغوب و پوشال معمولی خریداری کرد.
وی افزود: سازمان مرکزی تعاون روستایی در سال زراعی 1396-1397 به مدرن کردن بازار زعفران (بازار فیزیکی، گواهی سپرده کالایی و بازار بورس آتی) و استانداردسازی محصول دست زد؛ به گونه‌ای که بر اساس گمانه‌زنی‌های دفتر بازرگانی این سازمان، بیش از 250 تن زعفران به ارزش تخمینی بیش از 352 میلیون دلار زعفران به بازارهای بین المللی با متوسط قیمت کیلویی حداقل 970 دلار و حداکثر 1300 دلار صادر شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: