* بغداد، یک روز پس از جمعه پرالتهاب
کد خبر : ۲۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۴ -21 May 2016
در حالی که نیروهای مشترک نظامی و مردمی عراق ٬ آماده آزادی فلوجه می شدند، بغداد دیروز جمعه با مساله حمله به دفتر نخست وزیری عراق توسط جمعی از تظاهرکنندگان در منطقه امنیتی سبز مواجه شد، و این اوضاع عمومی پایتخت را طی دیروز و امروز (شنبه) تحت تاثیر خود قرار داد.

به گزارش ایرنا ایرنا، فرماندهی عملیات امنیت بغداد امروز( شنبه) دو پل 'سنک' و 'الجمهوری' منتهی به منطقه امنیتی سبز را در مرکز بغداد بست و مقررات منع تردد خودروها در تمامی خیابان های منتهی به این منطقه که محل استقرار هیات دولت، پارلمان، برخی نهادهای حکومتی و سفارتخانه های خارجی است، اعمال کرد.

همچنین میدان 'التحریر' (آزادی) که تظاهرات دیروز از آنجا به سمت منطقه امنیتی سبز به حرکت درآمد، امروز به طور کامل بسته شده است و ده ها خودرو نظامی و انتظامی و نیروهای واکنش سریع در این مناطق و اطراف منطقه امنیتی سبز ٬ مستقر شده است .
شماری از تظاهرات کنندگان ٬ دیروز جمعه با عبور از پل 'الجمهوری' خود را به منطقه امنیتی سبز رسانده و پس ازدرگیری با نیروهای امنیتی محافظ منطقه، توانستند وارد این منطقه شده و این بار دفتر نخست وزیری و هیات دولت را اشغال کنند.
پس از حادثه 30 آوریل 2016 که تظاهرات کنندگان، پارلمان را اشغال و ساختمان نخست وزیری را در منطقه امنیتی سبز محاصره کردند، طی 20 روز، این دومین بار است که تظاهرات کنندگان موفق می شوند از دیوارهای بلند سیمانی و حفاظ های متعدد امنیتی منطقه مزبور عبور کرده و خود را به محوطه های داخلی منطقه امنیتی سبز برسانند.
پس از حادثه دیروز، یگان ویژه معروف به 'نیروهای طلایی' با استفاده از 'گاز اشک آور' و تیراندازی هوایی، پس از ساعاتی تمامی تظاهرکنندگان را از منطقه خارج کرد.
شماری از تظاهرات کنندگان ٬ با نیروهای امنیتی درگیر شدند و براثر استفاده از 'چاقو' و سلاح های سرد که در بیانیه ارتش عراق به آن اشاره شده است، شماری از نیروهای عراقی زخمی شده و به بیمارستان منتقل شدند.
همچنین وقوع تیراندازی های مشکوک در داخل منطقه امنیتی سبز، باعث زخمی شدن شماری از تظاهرکنندگان شد، اما هنوز در خصوص کشته شدن تظاهرات کنندگان خبر موثقی وجود ندارد.
نخست وزیر عراق بعد از این حادثه در سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد: افرادی که وارد منطقه امنیتی سبز شدند از 'نفوذی های بعثی' همپیمان با گروه تروریستی داعش هستند.
فرماندهی عملیات امنیت بغداد نیز در بیانیه ای، هدف از تظاهرات جمعه گذشته و ورود برخی از تظاهرات کنندگان به منطقه امنیتی سبز ٬ تحت الشعاع قرار دادن عملیات قریب الوقوع آزادسازی فلوجه در 50 کیلومتری غرب بغداد دانست.
از طرفی تلویزیون 'العهد' ارگان خبری 'عصائب اهل الحق' شب گذشته، در یک ویدیوی نادر، عده ای از تظاهرات کنندگان در منطقه امنیتی سبز را نشان داد که یکی از آنها به بقیه می گوید که 'هرکس سلاح همراه ندارد، منطقه را ترک کند.'
این شبکه خبری با انتشار این ویدیو افزود : به نظر می رسد برخی از نفوذی های حاضر میان تظاهرات کنندگان، از قبل خود را برای درگیر شدن با نیروهای عراقی به سلاح مجهز کرده بودند.
بسیاری از سایت های شبکه های اجتماعی در طول هفته گذشته برای برپایی این تظاهرات از مردم دعوت به عمل می آوردند.
بغداد علی رغم حوادث تنش آفرین دیروز، امروز آرامش نسبی را تجربه کرد ٬ هرچند که پل های سنک و الجمهوری و اطراف منطقه امنیتی سبز و میدان التحریر تحت تدابیر امنیتی و منع تردد است.
براساس آخرین گزارش منابع امنیتی عراق ٬ در تظاهرات دیروز٬ 80 نفر اعم از تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی و نظامی عراق ٬ زخمی شدند و گزارش های غیر موثق، در خصوص احتمال یک یا دو کشته خبر می دهند و این در حالی است که رئیس شورای استان بغداد که وابسته به جریان صدر است، شمار زخمی ها را 400 نفر و شمار کشته ها را (که هنوز به طور رسمی تایید نشده است) سه نفر که یکی نیروی پلیس است، اعلام کرد.

برچسب ها: التهاب ، بغداد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: