* انتقاد چاووش اوغلو از اتحادیه اروپا
کد خبر : ۲۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹ -17 May 2016
مولود چاووش اوغلو که برای شرکت در نشست بین المللی درباره لیبی در وین به سر می برد، شب گذشته پس از شرکت در این نشست در همایش بازرگانان و سازمان های مردم نهاد در وین در سخنانی گفت: در اوضاع کنونی که ما با پ ک ک و گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش مبارزه می کنیم، تاکید بر اینکه باید قوانین مبارزه با تروریسم در ترکیه تغییر کند و در غیر این صورت شهروندان ترکیه از دریافت روادید در سفر به اروپا معاف نخواهند شد، به نوعی حمایت از تروریسم است
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پایگاه اینترنتی روزنامه ملیت چاپ ترکیه نوشت، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه از اتحادیه اروپا به علت اصرار درباره تغییر قوانین مبارزه با تروریسم انتقاد کرد.

چاووش اوغلو تاکید کرد، ترکیه در مقابل چنین فشارهایی تسلیم نخواهد شد. وی افزود، «این سخنان که ترکیه در عرصه بین المللی در انزوا قرار گرفته، کاملا بی اساس است.»
وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ما برای استقرار صلح و آرامش در جهان تلاش می کنیم و همچنان به ایفای نقش موثر در نظام بین المللی ادامه خواهیم داد.
چاووش اوغلو تصریح کرد: من پس از نشستی که در وین برگزار شد در نشست وزیران شورای اروپا در بلغارستان شرکت خواهم کرد و در نشست ناتو در بروکسل نیز حضور خواهم یافت.
وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ترکیه به لحاظ نسبت کمک های بشردوستانه به در آمد ملی و کمک هایی که به توسعه دیگر کشورها می کند، در میان کشورهای جهان در ردیف نخست قرار دارد.
وی گفت: ترکیه پیش تر برای دریافت یک میلیارد دلار وام از صندوق بین المللی پول مدت ها در انتظار می ماند اما اکنون تبدیل به کشوری شده است که سالانه 3 میلیارد دلار به توسعه دیگر کشورها کمک می کند.
چاووش اوغلو تصریح کرد، ما ریاست دوره ای سازمان همکاری اسلامی و گروه 20 را بر عهده داریم. وی گفت، «اجلاس سازمان ملل درباره امور بشردوستانه و اجلاس کشورهای کمتر توسعه یافته نیز قرار است در ترکیه برگزار شود.»
وزیر امور خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه کشورش صادقانه برای عضوی در اتحادیه اروپا تلاش می کند، گفت: به رغم آن، ما اکنون شاهد فرسودگی ارزش های مشترک در اتحادیه اروپا هستیم. ما از این مسئله بیشترین زیان را می بینیم. ما اکنون شاهد مسائل پیش از جنگ جهانی دوم در اروپا هستیم. اکنون اروپا شاهد مسائلی مانند، نژاد پرستی، خارجی ستیزی، اسلام ستیزی، یهودی ستیزی است و در اروپا همه جریان های منفی حضور دارند. همه اینها مسائل ضد انسانی است. زیرا هدف این جریان ها تحریک نفرت و خشونت میان انسان ها است.
چاووش اوغلو با تاکید بر ادامه مبارزه ترکیه با (‌گروه تکفیری صهیونیستی ) داعش، پ ک ک، پ ی د و دیگر گروه های تروریستی گفت:‌ ما به صورت موفقیت آمیز با پ ک ک مبارزه می کنیم و در حال پاکسازی شهرها از عناصر این گروه هستیم.
وی تاکید کرد، ترکیه مایل است با همکاری های مشترک با اتحادیه اروپا مسئله آوارگان و مهاجرت غیرقانونی را حل کند.
وزیر امور خارجه ترکیه تصریح: این موضوع فقط مسئله ما نیست بلکه مسئله مشترک همه جهان است. چاووش اوغلو با تاکید بر اینکه از سیاست های دوگانه اتحادیه اروپا به خوبی مطلع ام، اتحادیه اروپا را به صداقت فراخواند. وی گفت،«برخی کشورها بدون اینکه معیارهای اتحادیه اروپا را تحقق بخشند‌، به عضویت پذیرفته شدند.»
اوغلو، اتحادیه اروپا را به کارشکنی در مقابل روند عضویت ترکیه متهم کرد و معافیت از دریافت روادید در سفر شهروندان ترکیه به اروپا را حق طبیعی شهروندان ترکیه دانست.
وی همچنین تاکید کرد، اتحادیه اروپا بدون ترکیه به قدرت جهانی تبدیل نخواهد شد و توان حل مشکلات اقتصادی خود را نیز نخواهد داشت.
چاووش اوغلو با تاکید بر اینکه کشورش مایل است با حسن نیت درباره موضوع معافیت شهروندان ترکیه از دریافت روادید گفتگو کند، ‌گفت: همه باید به قول خود پایبند باشند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: