* آیا «احمد مسعود» پـا جــا پـای پدر می‌گذارد ؟
کد خبر : ۲۲۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۹ -24 August 2021

احمد مسعود پسر احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، جوانی 32ساله که پس از ترور پدرش، جانشین او شد، همین هفته پیش بود که به‌صورت مخفیانه از میان سربازان مسلح آمریکایی از فرودگاه کابل به دره پنجشیر رفت و چند هلی‌کوپتر را هم با خودش همراه کرد. او چند سالی است که از طریق دیدار با دوستان و هم‌سنگران پدرش، وارد جبهه مقاومت افغانستان شده است. احمد مسعود در سال2016 به مدیریت بنیاد مسعود برگزیده و در دسامبر2019 به‌عنوان جانشین پدر در زادگاهش پنجشیر معرفی شد؛ دره‌ای که این روزها با نام مقاومت افغانستان در برابر طالبان نام گرفته است.

 

پنجشیر در شمال کابل، تنها ولایتی است که به تصرف طالبان درنیامده است. «احمد مسعود» و «امرالله صالح»، معاون اول اشرف غنی، رییس‌جمهوری مستعفی افغانستان در این ولایت، مقاومت علیه طالبان را اعلام کرده‌اند. درحالی‌که طالبان اعلام کرده نیروهای آنان در ولایت‌های اطراف پنجشیر مستقر شدند، «احمد مسعود» فرمانده نیروهای مردم پنجشیر می‌گوید که این منطقه را به طالبان تسلیم نخواهیم کرد. خبرگزاری رویترز به نقل از مسعود گزارش داده که او امیدوار است مذاکرات صلح‌ با طالبان به نتیجه برسد اما درعین‌حال آماده جنگ با این گروه است. او همچنین از پیوستن نیروهای دولتی ضد طالبان از چندین ولایت کشور به یاران خود در جبهه مقاومت در دره پنجشیر خبر داد. پنجشیر تنها منطقه‌ای‌ در افغانستان است که هنوز تحت کنترل طالبان درنیامده است. طالبان طی یک هفته گذشته که کابل با ورود آن‌ها سقوط کرده، عفو عمومی اعلام کرده و وعده داده که انتقامی در کار نخواهد بود.

 

«جنگ و صلح» دو واژه متفاوتی است که چندین دهه افغانستان را به خود مشغول کرده؛ واژگانی که غرب برای اصلاح، مبارزه با تروریسم و برقراری صلح در کابل، اقدام به لشکرکشی به این کشور کرد و پس از 20سال اشغالگری نتوانست ادعای خود را اجرایی کند؛ اقدامی که بهانه آن اقوام و گروه‌های مختلف افغان را با یکدیگر وارد تنش و جنگ قومی و گروهی کرد تا مگر به استثمارگری خود در کشوری که ازلحاظ نظامی و اقتصادی در منطقه خاورمیانه استراتژیک است، ادامه دهد. آمریکا با آموزش و تجهیز ده‌ها هزار نفر از افراد ارتش افغانستان، نتوانست صلح و ثباتی را که وعده داده بود، اجرایی کند، چراکه کاخ سفید می‌داند با برقراری ثبات در این کشور، دیگر جایگاهی در کابل ندارد و ازاین‌روست که با وعده یا تجهیز گروه‌های مختلف افغان، آن‌ها را با یکدیگر وارد جنگ و تنش داخلی می‌کند. نباید فراموش کرد که آمریکا با حضور و حمایت از گروه‌های مختلف تروریستی در عراق و سوریه، سال‌ها جنگ و بی‌ثباتی را در این بخش از غرب آسیا دنبال کرد و اکنون به‌دنبال این توطئه است که علاوه‌بر بی‌ثبات‌سازی دوباره افغانستان، ناآرامی‌هایی را در نزدیکی شبه‌قاره هند و مرزهای چین، روسیه، پاکستان و ایران دنبال کند.

 

اکنون طالبان بر سراسر افغانستان تسلط دارند جز ولایت پنجشیر که «احمد مسعود» فرمانده مقاومت علیه طالبان در آن ساکن است. «احمد مسعود» معتقد است؛ «من با مردمم در پنجشیر هستم و کنارشان می‌مانم، دروغ‌های فضای مجازی و فیس‌بوک را باور نکنید.» این گزیده‌ای از سخنان احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود در یک ویدیوی منتشرشده در فضای مجازی است که یک هفته پیش منتشر شد. پدر او؛ «احمدشاه مسعود» یکی از شناخته‌شده‌ترین فرماندهان جهادی افغانستان علیه دولت ارتش شوروی بود. در زمانی که در دهه90 میلادی طالبان بخش اعظم افغانستان را کنترل می‌کردند، احمدشاه مسعود فرماندهی ائتلاف شمال را در دست داشت که زیر پرچم امارت اسلامی نرفته بودند. احمدشاه مسعود درنهایت شهریورماه سال1380 و دقیقا دو روز قبل از حادثه تروریستی 11سپتامبر ترور شد. دو نفر که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند در خواجه بهاءالدین، ولایت تخار افغانستان با اقدامی انتحاری او را به قتل رساندند. بعدها مشخص شد که این اقدام از سمت شبکه القاعده رهبری شده است.

 

حال، احمد مسعود در شرایطی مشابه با وضعیت پدرش در پنجشیر مستقر است و فرماندهی مقاومت در برابر گروه طالبان را برعهده ‌گرفته، مردم را به مقاومت فرامی‌خواند. اما «احمد مسعود» کیست و آیا واقعا پنجشیر توان مقاومت در برابر طالبان را دارد؟ احمد مسعود متولد سال1368 پنجشیر و فرزند احمدشاه مسعود است. او در سال2016 به مدیریت بنیاد مسعود برگزیده شد و در دسامبر2019 به‌عنوان جانشین پدر در زادگاهش پنجشیر معرفی شد. احمد فرزند ارشد احمدشاه مسعود و صدیقه مسعود است و دارای پنج‌خواهر به نام‌های مریم، فاطمه، عایشه، نسرین و زهره است و خودش تنها فرزند پسر خانواده است. او پس از اتمام تحصیلات متوسطه در ایران برای ادامه تحصیل به انگلستان رفته است. او یک‌سال را در یک دوره نظامی فشرده در آکادمی نظامی سلطنتی سندهرست گذراند. همچنین در سال2012 دو دوره کارشناسی‌ارشد در مطالعات جنگ و سیاست بین‌الملل را در کالج کینگز لندن آغاز کرد.

دعوت احمد مسعود از مردم برای مقاومت در برابر طالبان
در روزهای اخیر و بعد از تصرف کامل افغانستان، فرار «اشرف غنی» و تسلط طالبان بر پایتخت، احمد مسعود از مردم معترض دعوت کرد که به پنجشیر بروند و به مقاومت در برابر طالبان بپیوندند. او در دومین روز حضور در پنجشیر موفق شده بیش از 200هزار شهروند از سراسر کشور جمع‌آوری کند.
درحال‌حاضر گروه طالبان، تنها یک ولایت را هنوز تصرف نکرده‌اند و آن ولایت پنجشیر است. پنجشیر، ولایتی در شمال‌شرقی افغانستان و نزدیک به کابل پایتخت است. جمعیت این ولایت در آخرین سرشماری‌ها چیزی حدود 150هزار نفر بوده و بیشتر ساکنان آن تاجیک‌های فارسی‌زبان هستند. تاجیک‌ها حدود 98درصد جمعیت پنجشیر را تشکیل می‌دهند. این روزها در مرزهای پنجشیر باقی‌مانده نیروهای دولتی و البته شبه‌نظامیان محلی مستقر شده‌اند و پنجشیر به دژی برای مقاومت علیه طالبان بدل شده است. این دومین بار است که پنجشیر در چنین موقعیتی قرار می‌گیرد.برخی منابع گفته‌اند که فرماندهان مقاومت در دره پنجشیر خود را برای نبرد بزرگ علیه طالبان آماده می‌کنند و برای این نبرد از 20پایگاه نظامی در این ولایت کمک می‌گیرند. این در حالی است که در نبرد سابق با طالبان فقط هشت پایگاه نظامی در این ولایت بود. در همین شرایط، احمد مسعود نیز با یارانش به ولایت پنجشیر رفته تا به‌زعم خودشان، امید افغانستان را زنده نگه دارد. بنابر تصاویر و ویدیوهایی که از پنجشیر منتشر شده است، امرالله صالح، معاون رییس‌جمهور افغانستان و از چهره‌های مخالف طالبان نیز در پنجشیر در کنار احمد مسعود است.دره پنجشیر موقعیت خاصی برای مقاومت است. عموم مردم این استان از فارسی‌زبانان افغانستان هستند و طالبان با ریشه پشتونی خود نفوذ چندانی در آنجا ندارند. استان پنجشیر به مرکزیت بازارک از مدت‌ها پیش به‌عنوان یک مرکز مقاومت علیه دولت‌های مرکزی و طالبان شهرت دارد و از پایگاه‌های اصلی ائتلاف شمال است که در سال2001 با کمک آمریکا و دیگر نیروهای جهانی موفق به سقوط طالبان شد.
احمد مسعود اخیرا در یادداشتی که برای روزنامه فرانسوی لارگل دوژو نوشته بود، تصریح کرد که من و همرزمانم همراه با تمام افغان‌هایی که بندگی را نمی‌پذیرند خون خود را خواهیم داد. همه از هر قوم و قبیله‌ای را به پیوستن به پایگاه‌مان در پنجشیر، آخرین منطقه آزاد میهن در حال احتضارمان فرامی‌خوانم. او در بخش دیگری از مقاله، وضعیت افغانستان امروز را با اروپا در اوایل جنگ جهانی دوم مقایسه کرده و نوشته: ما افغان‌ها در همان شرایطی هستیم که اروپا در سال۱۹۴۰ قرار داشت. وی با اشاره به نوشته‌های وینستون چرچیل، نخست‌وزیر بریتانیا در دوره جنگ و مارشال دوگل، رییس مقاومت فرانسه در تبعید در زمان اشغال فرانسه به دست آلمان نازی از کشورهای عرب، ایالات‌متحده، اروپا، فرانسه و دیگران کمک خواست. فرزند شیر دره‌پنجشیر(لقب احمدشاه مسعود) حال مانند پدر رهبری جبهه مقاومت را برعهده دارد. او اخیرا در نامه‌ای همراه با برنار هانری از دولت فرانسه نیز تقاضای کمک نظامی کرده است. همچنین برخی رسانه‌ها به نقل از برخی منابع در کاخ سفید، از درخواست کمک مسعود از ایالات‌متحده گفته‌اند ولی گویا دولت بایدن هنوز پاسخ مشخصی به ایشان نداده است.

منبع: صبح نو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: