* دیدار محرمانه رئیس سیا با «عبدالغنی برادر» در کابل
کد خبر : ۲۲۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۵ -24 August 2021
روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» از دیدار محرمانه روز دوشنبه «ویلیام برنز» رئیس سیا با «عبدالغنی ملا برادر» معاون سیاسی طالبان در کابل خبر داده است.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» به نقل از مقام‌های آمریکایی مطلع که به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند، گزارش داد «ویلیام جی برنز» روز دوشنبه در کابل دیداری مخفیانه با «عبدالغنی برادر» معاون سیاسی گروه طالبان داشت که بالاترین سطح ملاقات رو در رو بین مقام‌های طالبان و دولت آمریکا از زمان تسلط طالبان بر کابل بود.

طبق این گزارش، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از اظهارنظر درباره این دیدار خودداری کرد اما به نوشته این روزنامه آمریکایی، گفت‌وگوی این دو به احتمالاً مهلت مقرر ۳۱ اوت (نهم شهریور) خروج کامل آمریکا از افغانستان را شامل می‌شده است.

دولت بایدن که در روزهای گذشته به دلیل خروج آشفته و بی‌برنامه‌ آمریکا از افغانستان که تسلط طالبان بر این کشور را در پی داشته تحت انتقادات شدید بوده، اکنون از سوی متحدان واشنگتن تحت فشار برای تمدید مهلت خروج از افغانستان که آخر ماه میلادی جاری است، قرار دارد.

برخی مقام‌های آمریکا و کشورهای عضو ناتو طی روزهای اخیر درباره احتمال تمدید ضرب الاجل خروجشان از افغانستان حرف زده‌اند. طبق بیانیه‌های قبلی آمریکا و ناتو، قرار بوده که نیروهای آمریکایی و کشورهای خارجی تا ۳۱ اوت (نهم شهریور) از افغانستان خارج شوند.

به دنبال تردیدها درباره احتمال ادامه حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان بعد از ضرب‌الاجل ۳۱ اوت، سخنگوی طالبان به واشنگتن و لندن درباره تبعات این موضوع هشدار داد.

«سهیل شاهین»، سخنگوی دفتر طالبان در قطر در مصاحبه با اسکای نیوز هشدار داد، ۳۱ اوت خط قرمز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است و این زمان برای آمریکا و انگلیس تمدید نخواهد شد و اگر آنها این زمان را تمدید کنند، به معنای گسترش اشغالگری آنهاست و ضرورتی بر این کار نیست.

بعد از هشدار شدید طالبان به واشنگتن درباره احتمال به تعویق افتادن تاریخ خروج کامل از افغانستان، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا قرار است در این‌باره تصمیم‌گیری کند.

یک مقام آمریکایی بامداد سه‌شنبه به خبرگزاری «رویترز» گفت بایدن طی ۲۴ ساعت آینده درباره تمدید یا عدم تمدید تاریخ خروج از افغانستان تصمیم خواهد گرفت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: