* شهربانو امانی: راه باقی مانده عدم مشارکت است
کد خبر : ۲۲۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱ -25 May 2021
در گفتگو با «آزادی» مطرح شد
شهربانو امانی گفت: اصلاح‌طلبان باید به برنامه انتخاباتی خود که مشارکت با نامزد اصلاح‌طلب بود پایبند باشند و اطمینان داشته باشند که در صورت عدم مشارکت، رای اصولگرایان بیشتر نخواهد شد.

به گزارش آزادی، انتظار‌ها برای اعلام تصمیم نهایی شورای نگهبان ادامه دارد و معاون وزیر کشور نیز گفته که ارائه فهرست از سوی رسانه‌ها و از کانال‌های غیر از وزارت کشور، تخلف انتخاباتی است. اشاره‌اش انگار به لیستی است که شب گذشته خبرگزاری فارس منتشر کرد و بر مبنای آن آقایان رئیسی، جلیلی، زاکانی، قاضی‌زاده هاشمی، مهرعلیزاده، محسن رضایی و عبدالناصر همتی رقبای اصلی در این رقابت‌ها هستند.
اظهارات برخی چهره‌های سیاسی به خصوص از گروه اصولگرا نیز حاکی از صحت این فهرست است مثلا اینکه عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان در توییتر خود از ادامه تلاش‌ها برای تجدید نظر در تصمیم شورا درباره صلاحیت علی لاریجانی خبر داده است.
به این ترتیب لیست اعلامی تا حد زیادی دقیق است و نهایتا ممکن است که لاریجانی به آن اضافه شود، اگرچه او خودش گفته که قصد لابی در این راستا را ندارد.
سوال اینجاست که اصلاح‌طلبان در این شرایط چه خواهند کرد؟ تا دیروز حرف از حمایت از پزشکیان به جای جهانگیری بود، اما حالا او را نیز ندارند. به نظر می‌رسد که اگر لیست منتشر شده از سوی شورای نگهبان رسمیت یابد تکلیف این جریان تا حد زیادی روشن باشد و کار به عدم مشارکت برسد، اما اگر لاریجانی در پی لابی‌ها و مذاکراتی که خود اصولگرایان و هواداران رئیسی انجام می‌دهد، به فهرست اضافه شود، چطور؟! آیا اصلاح‌طلبان به صف حامیان لاریجانی خواهند پیوست؟
شهربانو امانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر تهران معتقد است که تصمیم اصلاح‌طلب در صورت نبود نیروی اصلاح‌طلب باید عدم مشارکت باشد.
او در گفت‌وگویی با «آزادی» گفت: «شایعاتی درباره تایید صلاحیت نامزد‌ها وجود دارد و بازار آن نیز بسیار داغ است. این امر تا حد بسیاری ناشی از آن است که شورای نگهبان برخورد جناحی دارد و سال‌ها است که وظیفه ملی خود را انجام نمی‌دهد. مصداق آن نیز سال ۸۴ بود که حقوقدان این شورا در کمپین یک نامزد انتخاباتی حاضر شد و پایه‌ها انحراف و جانب‌داری از یک جریان سیاسی را گذاشت و محکم کرد.»
وی با اشاره به اینکه «محدودیت ورود نامزد‌های توانمند به عرصه رقابت نیز به خاطر همین سرسختی و دیوار بی‌اعتمادی به شورای نگهبان بوده است» گفت: «حضور مردم در انتخابات برای تعیین سرنوشت خود و جابه‌جایی قدرت امر مهمی است و عده‌ای نیز آن را برنمی‌تابند. این گروه ظاهرا می‌خواهند این مشارکت حداقلی باقی مانده را به کمترین حد برسانند و کم مانده که اخذ رای را نیز با گزینش انجام دهند.»
امانی با تاکید بر اینکه «اصلاح‌طلبان قبلا گفته ند که با نامزد اجاره‌ای وارد کارزار انتخابات نمی‌شوند» گفت: «طبق تصمیمی که قبلا در جبهه اصلاحات گرفته و اعلام شده، اصلاح‌طلبان با نامزد غیر اصلاح طلب وارد کارزار انتخابات نخواهند شد و همین تصمیم را باید پیش ببرد. اصلاح طلبان نباید هیزم زیر دیگی شوند که قرار است از آن یک اصولگرا بیرون بیاید. نباید بیشتر از این هزینه دهند».
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در تشریح دلایل وضعیت امروز اصلاح‌طلبان گفت: «این جریان سیاسی در دولت روحانی هزنیه بسیاری پرداخت. مثلا در این دولت به خصوص در دولت دوازدهم با حضور و انتصاب برخی افراد مثل آقای واعظی که سعی داشتند اصلاح‌طلبان را در دولت بی‌اثر کرده و ارتباط بدنه حامی دولت روحانی با آن را از بین ببرند، اصلاح‌طلب زدایی شد. این موضوع سبب شد که سبد رای اصلاح‌طلبان با مشکل مواجه شده و در جایگاه امروز قرار بگیریم».
وی افزود: «روش‌هایی که شورای نگهبان و جریان رقیب اصلاح‌طلبان تا امروز پیش برده از یک سو و بی برنامه‌گی در این جریان اصلاحات از سوی دیگر موجب شده که اصلاح‌طلبان انتخابات محور و البته کاندیدا محور باشند. برای همین هم تا امروز که بیست و چند روز به انتخابات مانده هنوز تکلیف آنان معلوم نیست و نمی‌دانیم که می‌خواهند با چه گزینه‌ای وارد شوند. اگرچه این موضوع خیلی هم دست اصلاح‌طلبان نیست و باید دید که شورای نگهبان چطور تصمیم می‌گیرد».
امانی خاطر نشان کرد: «در هر صورت من معتقدم که اصلاح‌طلبان حتما باید به برنامه ارائه شده در انتخابات ۱۴۰۰ پایبند باشند. در این صورت سبد رای اصولگرایان سنگین نخواهند شد. اگر نامزدی برای اصلاح‌طلبان باقی نماند قطعا بخشی از اصلاح‌طلبان عدم شرکت را ترویج خواهند کرد و کفه عدم مشارکت سنگین‌تر خواهد بود.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: