* بهشتی‌پور: غنی‌سازی 60 درصدی موجب افزایش قدرت چانه‌زنی است/ موانعی در مسیر مذاکرات وین وجود دارد
کد خبر : ۲۲۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷ -18 April 2021

به گزارش «آزادی»، ابتدا محمدباقر قالیباف و بعد هم علی‌اکبرصالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان از غنی‌سازی 60 درصدی خبر دادند. اعلام این خبر با فاصله‌ای اندک از خرابکاری در سایت نطنز و در حالی که مذاکرات ایران و 1+4 در قالب کمیسیون مشترک در وین جریان دارد، به اهمیت آن افزود.

البته که در بین نقش فضاسازی‌های رسانه‌ای را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. مثلا همین امروز روزنامه اصولگرای «جوان» در گزارشی با تیتر «سبقت غنی‌سازی ۶۰ درصدی از وین» نوشت: « ۱۲ روز قبل که مذاکرات هسته‌ای وین کلید خورد، روند گفتگو‌ها به سرعتی باورنکردنی پیش رفت تا جایی که نیویورک‌تایمز در همان دو روز اول مذاکره نوشت که واشنگتن و تهران برای لغو تحریم‌های امریکا و کاهش سطح غنی‌سازی ایران توافق کرده‌اند. اگرچه دور دوم مذاکرات با «ارزیابی مثبت روس‌ها» آغاز شد، ولی ظاهراً این بار غنی‌سازی ۶۰ درصدی، گوی سبقت را از پیشرفت مذاکرات ربوده است. قرار بود اولین ذرات اورانیوم ۶۰ درصدی ایران، هفته بعد استحصال شود، ولی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دیروز از استحصال اولین ذرات اورانیوم خبر داد و گفت که ایران می‌تواند هر ساعت ۹ گرم اورانیوم ۶۰ درصدی تولید کند. معنی حرف صالحی این است که ایران هر چهار روز حدود یک کیلو گرم اورانیوم ۶۰ درصدی تولید خواهد کرد. مجموعه این تحولات در شرایطی است که رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران نیز روز پنج شنبه به طرف‌های غربی هشدار داد که ایران وقتی برای مذاکرات فرسایشی ندارد.»


ذوق‌زدگی طیف اصولگرا از این موضوع و امیدواری‌شان به اثرگذار مثبت در مذاکرات وین اما درحالی است که برخی از تحلیل‌گران حوزه سیاست خارجی نظر دیگری دارند. مثلا حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگویی با «آزادی» ضمن آنکه غنی سازی 60 درصدی را اتفاق عجیبی نمی‌داند، می‌گوید: « اصل غنی‌سازی یک تکنیک است که ایران به عنوان یک دستاورد آن را بومی‌سازی کرده است. اما غنی‌سازی ۶۰ درصد یا حتی به گفته آقای روحانی غنی‌سازی ۹۰ درصدی اهمیت زیادی ندارد و تنها درصد چرخش‌ها را بالا برده‌ایم.»


وی ضمن ابراز تعجب از برخی خوشحالی‌ها و ذوق‌زدگی‌ها از جنس توییت محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس گفت: «اهمیت غنی‌سازی با درصد بالا در شرایط کنونی به این خاطر است که غربی‌ها را مجبور به تجدیدنظر برای بازگشت به برجام کند تا بدانند با توطئه و عملیات تروریستی مثل آنچه در نطنز رخ داد، نمی‌توانند پرونده غنی‌سازی ایران را متوقف کنند.»


بهشتی‌پور غنی‌سازی ۶۰ درصدی را سبب دست بالا داشتن در مذاکرات وین و افزایش قدرت چانه‌زنی دانست و گفت: « این کمک می‌کند که بتوانیم غربی‌ها را مجبور به پذیرش خواست خود کنیم.» به گفته او، «اهمیت دیگر این موضع به این خاطر است که ایران به طرف غربی می‌فهماند خرابکاری در نطنز فعالیت هسته‌ای ما را متوقف نکرده است».


بهشتی‌پور در پاسخ به اینکه با این اوضاع و با توجه به خوشبینی عباس عراقچی به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات وین، نتیجه را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟ گفت: « واقعیت این است نگرانی‌هایی در این رابطه موجود دارد. در کنار کارشکنی‌های امارات، عربستان و اسراییل، شاهد مخالفت‌های جمهوریخواهان در کنگره آمریکا هم هستیم.»


وی افزود: «پاسخ آن به این مذاکرات وین نتیجه بخش است یا خیر تحت تاثیر اراده رهبری ایران و رییس‌جمهوری آمریکاست که به چه نحوی عمل کنند. به هرحال مردم ایران تحت فشار تحریم‌های حداکثری هستند و این توقع و انتظار را دارند که تحریم‌ها برداشته شود. اما گروهی هم در ایران هستند که این موضوع را جناحی و سیاسی کرده و درتلاشند به هر شکل ممکن مانع از به نتیجه رسیدن مذاکرات تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری شوند.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: