* فریدون مجلسی: ممکن است تفاهمی خارج از برجام صورت بگیرد/ رفع تحریم در برابر رفع تهدید تنها راه است
کد خبر : ۲۲۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵ -06 April 2021
در گفت‌وگو با «آزادی» مطرح شد
مجلس گفت: با تاکیدهایی که سخنگوی وزارت خارجه کرده مبنی بر اینکه به هیچ وجه مذاکره‌ای با غیر از طرف‌های برجام صورت نخواهد گرفت، اصلا مشخص نیست که تشکیل این کنفرانس برای چیست. البته دیدیم که آقای صالحی از خارج شدن برجام از بن‌بست گفته بودند. دلیل این اظهارات می‌تواند برگزاری احتمالی جلسه‌ و تفاهمی خارج برجام باشد که به خاطر مواضع حیثیتی از پیش تعیین شده ایران اعلام نمی‌شود.

به گزارش  «آزادی»، عباس عراقچی و همکارانش راهی وین شدند تا در نشستی حضور با اعضای برجام راهی برای حل و فصل این پرونده و تحقق خواست خود یعنی لغو تحریم‌ها بیابند. اهمیت این جلسه و وجه تمایز آن با جلسات پیشین از جمله همین جلسه ویدئو کنفرانسی چند روز قبل حضور همزمان «رابرت مالی» مسئول امور ایران در دولت بایدن در وین است که احتمال برگزاری مذاکره بین دو کشور را مطرح می‌کند. اگرچه که مقامات ایرانی طی روزهای گذشته به کرات تاکید کرده‌اند که بنای هیچ مذاکره‌ای با آمریکا اعم از مستقیم و غیر مستقیم ندارند.


با این وجود، تحلیل‌گران نمی‌توانند نرمش اخیر آمریکا در قبال ایران و برخی سخنان امیدوارکننده ایران مثل اظهارات علی اکبر صالحی که از خارج شدن برجام از بن بست گفته بود را نادیده گرفته و به این جلسه امیدوار نباشند.


برخی نیز به ثمر بخش بودن این جلسه امیدی ندارند. مثلا فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین در گفت‌وگویی با «آزادی» گفت: «با تاکیدهایی که سخنگوی وزارت خارجه کرده مبنی بر اینکه به هیچ وجه مذاکره‌ای با غیر از طرف‌های برجام صورت نخواهد گرفت، اصلا مشخص نیست که تشکیل این کنفرانس برای چیست و به دنبال چه چیزی به وین رفته‌اند! آیا رفته‌اند که فقط به اعتراضات آنان از عملکرد ایران و تهدید فعال کردن مکانیسم ماشه از سوی آنان گوش دهند!»


وی افزود: «اکنون که بین دولت و حکومت این تفاهم ایجاد شده که برجام به درد نمی‌خورد، نمی‌دانم که برای پایان دادن به آن معطل چه هستند.» این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به ضدونقیض بودن مواضع اعلامی ایران، گفت: « در عین حال دیدیم که آقای صالحی از خارج شدن برجام از بن‌بست گفته بودند. دلیل این اظهارات می‌تواند برگزاری احتمالی جلسه‌ و تفاهمی خارج برجام باشد که به خاطر مواضع حیثیتی از پیش تعیین شده ایران اعلام نمی‌شود».


وی افزود: «در صورتی که چنین باشد و توافقی خارج از برجام صورت گرفته باشد، آمریکا باید لغو تحریم‌ها را اعلام کند و ایران اعلام کند که از اقدامات خود در راستای کاهش تعهدات برجامی برمی‌گردد.»


مجلسی در عین حال صورت گرفتن چنین تفاهمی را بعید دانست و گفت: «شاید ایران و آمریکا در موضوعاتی مثل عراق یا یمن با شیوه‌هایی مثل دوپارچه شدن کشور کنار بیایند و امتیازاتی به هم بدهند اما نباید نادیده گرفته که در راس خواسته‌های آمریکا رفع تهدید اسرائیل و توقف اقدامات عملی برای نابودی اسرائیل است.»


این دیپلمات پیشین کشورمان تاکید کرد که «مساله موجود راه حلی ندارد غیر از رفع تحریم در برابر رفع تهدید. چراکه مواضع منطقه‌ای ایران و مشخصا رویکرد ایران در قبال اسرائیل دغدغه فقط آمریکا نیست و دیگر کشورای غربی و طرف‌های برجامی نیز از این بابت نگرانی‌هایی دارند».


به هرحال تکلیف جلسه امروز کمیسیون مشترک در وین تا ساعاتی دیگر مشخص شده و خواهیم دید که دلخوش کردن به مواضع آمریکا و برخی نرمش‌ها درست بوده یا توجه به مواضع رسمی ایران و فضاسازی رسانه‌های تندرو.

برچسب ها: فریدون مجلسی ، برجام
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: