* جواب رد رئیسی به اصولگرایان
پ
کد خبر : ۲۱۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶ -24 February 2021
«آزادی» گزارش می‌دهد
اینطور که اصولگرایان خبر می‌دهند، از سیدابراهیم رئسی رسما دعوت شده که در انتخابات کاندیدا شود و او نپذیرفته است!

به گزارش آزادی، هر چه به انتخابات نزدیک می‌شویم، اصرارها به رئیسی برای نمایندگی از اصولگرایان در انتخابات پیش‌رو بیشتر می‌شود. دلیلش نیز روشن است، فعالان سیاسی در این جریان گزینه بهتر از او سراغ ندارند. هرچه باشد او یک بار شانس خود را از آزموده و می‌توان روی رای شانزده‌ میلیونی وی نیز حساب کرد. به اضافه اینکه به لطف عملکرد قوی روابط عمومی دستگاه قضا و تیم رسانه‌ای او ، با هر اقدام کوچک و بزرگی در این جایگاه حسابی خود نمایانده و در بین اصولگرایان محبوب‌تر از قبل است.
آنطور که خودشان می‌گویند و رسانه‌هایشان می‌نویسند، بهترین گزینه برای اجماع نیز هست و اگر نیاید کار به چندکاندیدایی خواهد کشید. لذا هر روزی که می‌گذرد بیشتر به وی اصرار می‌کنند که نامزد شده و این جریان را در رقابت‌های انتخاباتی پیش‌رو نمایندگی کند. نظر خودش را نمی‌دانیم و شنیده‌های ضد و نقیضی در این خصوص وجود دارد. مثلا برخی از بی‌میلی شخصی او می‌گویند و برخی دیگر نیز معتقدند که به خاطر حکم داشتن از رهبری و همچنین ریسکی بودن ورود به انتخابات ریاست جمهور به خصوص با آن شکست پیشین؛ در امر کاندیداتوری تاکید دارد.
هرچه پاسخ رئیسی مبهم است و غیر قطعی، تمایل اصولگرایان یا حداقل اکثریت اصولگرایان به کاندیداتوری او عیان است و قطعی. شاهد آنکه شورای وحدتی‌ها رسما از کاندیداتوری رئیسی حمایت کرده و غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز که در آن سازوکار نقش محوری دارد نیز از دعوت رسمی از رئیسی برای کاندیداتوری و نگرفتن پاسخ رسمی از او خبر داده است.
پیش از این نیز شاهد تلاش برخی نمایندگان مجلس برای جمع آوری امضا و دعوت از رئیسی و همچنین دعوت اعضای خبرگان رهبری از رئیسی برای حضور در یک نشست انتخاباتی بودیم! همه این‌ها یعنی آقایان در جبهه اصولگرایی هر کاری می‌کنند تا رئیسی بیاید. شاهد آنکه مجلسی‌ها به آن همه انتقاد از رویکرد خود مبنی بر نامه نوشتن و دعوت نامه فرستادن برای رئیسی که عموما هم از سوی چهره‌های سیاسی اصولگرای مطرح شده بود، بی‌توجه بوده و کار خود را ادامه دادند. چنانچه حسین جلالی نماینده رفسنجان که بانی نامه مذکور بود، در گفت‌وگو با برنا اعلام کرد: «تعداد امضاها از مرز ۲۰۸ عبور کرده است. قرار شده نیکزاد به نمایندگی از اعضای مجلس نامه را خدمت او بدهد و از رییسی دعوت به عمل آید».

وی افزود: «ما کار خودمان را انجام داده‌ایم قدرت انتخاب با اوست اما تاکنون پاسخ مثبتی از رییسی نشنیده‌ایم. امیدواریم پس از این دعوت، نظر رییسی برای حضور در انتخابات مثبت باشد. مهم این است که تاکنون هیچ‌کس مخالف حضور رییسی در انتخابات نیست و هر جا از او حرفی به میان آمده، همگی اتفاق نظر داشتند و رییسی در اولویت جریان ما قرار دارد. یکدستی و اجماع همه احزاب و نمایندگان در مورد رییسی بی‌سابقه است.»
نمایندگان مجلس همچنان سرگرم افزایش تعداد امضاها بودند که معلم شد، اعضای خبرگان رهبری نیز از رئیسی خواسته‌اند تا در یک نشست انتخاباتی با آنان به گفت‌وگو نشیند. درخواستی که از سوی قاضی القضات پذیرفته نشد. برای همین هم یکی از اعضای مجلس خبرگان در این باره گفت: «روز دوشنبه در حاشیه اجلاسیه مجلس خبرگان، حدود ۴۰ تا۵۰ نفر از اعضای مجلس خبرگان قصد برگزاری جلسه خصوصی با آیت‌الله رییسی درباره موضوع انتخابات ۱۴۰۰ را داشتند که آقای رییسی به دلیل اطلاع از موضوع جلسه، ضمن تشکر از ایشان، برگزاری این جلسه را نپذیرفته است.»
رد کردن این دعوت اما موضوعی ساده نبود و می‌توان آن را یک پیام انتخاباتی مهم دانست. شاید هم یکی از روشن‌ترین نشانه‌ها از بی‌میلی رئیسی به کاندیداتوری در انتخابات پیش‌رو و یا نقش‌آفرینی در انتخاب کاندیدای مورد نظر. هرچه که باشد برخی از اصولگرایان مثل شورای وحدتی‌ها حتی به نقش آفرینی او در انتخاب کاندیدای نهایی نیز رضایت داده و معتقدند که ایفای نقش در همین حد نیز موجب اجماع خواهد بود.
پاسخ رئیسی اما انگار به همه این درخواست‌ها منفی است! چنانچه توکلی بینا عضو حزب مؤتلفه اسلامی از منفی بودن جواب رئیسی به دعوت کنندگان گفته و تصریح کرده است: «رئیسی کسی است که از نخستین روزهای قوه قضائیه در قوه قضائیه بوده و به وضوح همه چیز را می داند. لذا به او برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 پیشنهاد داده اند و قبول نکرد.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: