* فاضل میبدی: دوچرخه سواری زنان هیچ اشکال شرعی ندارد / اشکال نگاه به زنان به عنوان ابزار جنسی است/ اگر می‌خواهد احکام صد سال قبل را حاکم کنند پس دختران خود را مدرسه نفرستند
کد خبر : ۲۱۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹ -15 February 2021
در گفتگو با آزادی مطرح شد
فاضل میبدی در واکنش به اظهارات نماینده اصفهان در مجلس خبرگان که دوچرخه سواری زنان را در حکم توهین به خدا خوانده بود، گفت: این‌ها یا دنبال مقاصدی بوده و به خاطر آن اینطور رفتار می‌کنند یا اینکه فهم‌شان همین قدر است و هر دو این‌ها برای کشور خطرناک است.

به گزارش آزادی، دوچرخه‌سواری زنان هیچ منع قانونی ندارد، اما آنقدر مخالف دارد که هر چند گاهی حاشیه ساز شود. به خصوص در اصفهان که انگار علمای آن بیش از همه دوچرخه سواری زنان را تاب نمی‌آورند.
مثلا همین دیروز بود سیدابوالحسن مهدوی نماینده اصفهان در مجلس خبرگان در اظهارنظری عجیب، دوچرخه‌سواری زنان در روز ۲۲ بهمن در اصفهان را توهین به خدا دانسته و شعار «مرگ بر روحانی» توسط برخی موتورسواران را توهین به مخلوق دانسته و گفته است که «اعضای شورای تامین اصفهان پاسخ دهند که توهین به مخلوق یا توهین به خالق مهم‌تر است که شهردار اصفهان چند سال است از رفتار‌های غیرشرعی همچون دوچرخه‌سواری دختران دفاع می‌کند. جان ما در مقابله با این موضوع به لب رسیده است.»
نماینده اصفهان در مجلس خبرگان رهبری روز شنبه در جمع طلاب در واکنش به حواشی به وجود آمده در راهپیمایی ۲۲ بهمن اصفهان به سیاسی کردن موضوع دوچرخه‌سواری زنان پرداخت و آن را در مقابل توهین به رییس‌جمهوری که برخی آن را سازماندهی‌شده می‌دانند، قرار داد و کوشید این موضوع را بی‌اهمیت جلوه دهد. او با کوچک جلوه دادن توهین به رییس‌جمهوری اظهار کرد: «عده‌ای جوان بی‌تجربه یک اشتباهی مرتکب شده و به رییس‌جمهور توهین می‌کنند، متوجه می‌شویم که فورا جلسه شورای تامین انجام می‌شود و ظاهرا توهین به مخلوق از توهین به قرآن و فتوای مراجع مهم‌تر شده است. این از معجزات قرن ماست که اشتباه عده‌ای جوان این همه پررنگ جلوه داده می‌شود و برخی آقایان برای دفاع از اقدام خود حتی دروغ می‌گویند که این جوان چه کار‌هایی انجام داده‌اند.»
مهدوی با سیاسی‌کاری، دوچرخه‌سواری زنان را که ممنوعیت قانونی ندارد بزرگ‌نمایی کرد و خواستار برخورد و عزل مسوولانی شد که اجازه این کار را داده‌اند. او سکوت در برابر دوچرخه‌سواری زنان را جایز ندانست و تاکید کرد اگر با این مسوولان برخورد نشود به نحو دیگری با آن‌ها برخورد خواهند کرد!
این سخنان وی با واکنش‌های بسیاری همراه شد. مثلا محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگویی با «آزادی» به این سخنان واکنش نشان داد و گفت: «متاسفانه این بخش از روحانیت که این نوع مسائل را مطرح می‌کند دستاوردی غیر از افزایش دلزدگی از دین و تنفر از اسلام ندارد».
وی افزود: «این‌ها یا دنبال مقاصدی بوده و به خاطر آن اینطور رفتار می‌کنند یا اینکه فهم‌شان همین قدر است و هر دو این‌ها برای کشور خطرناک است».
فاضل میبدی درباره مساله دوچرخه سواری زنان نیز گفت: «این مساله نه در اسلام اصیلی که ما می‌شناسیم حرام نیست. این مثل ماشین‌سواری و استفاده از سایر مرکب‌ها است و هیچ دلیلی برای ممنوعیت آن نیست مگر آنکه بخواهیم زنان را از حق خود محروم کنیم».
وی افزود: «این نگاه در راستای همان است سالیان قبل می‌گفتند اگر زنان رای بدهند یا کاندیدا شوند، برخلاف اسلام است. یا اینکه زن حق قضاوت ندارد. این حرف‌ها را می‎زدیم، اما الان نظر‌ها این است که زنان باید در عرصه باشند و در همه حوزه‌ها حضور داشته باشند».
فاضل میبدی ادامه داد: «کسی الان می‌گوید زنان نباید دوچرخه سواری کنند، بیست سال پیش می‌گفتند که زن نباید رانندگی هم کند کمااینکه در عربستان اجازه نمی‌دادند».
استاد حوزه تاکید کرد: «این تفکر که از جامعه فاصله دارد برای جامعه بسیار زیان‌بار است و علمایی که می‌دانند برخی اینطور فتوای خلاف می‌دهند، باید مقابله کرده و بگویند که زن در این روزگار نسبت به صد سال قبل از حقوق بیشتر برخوردار است و با حقوق خود آشنا شده است. یکی از این حقوق هم آن است که برای ورزش یا تردد دوچرخه سوار شود. صدسال قبل می‌گفتند که زن از خانه خارج نشود، اما امروز فرق کرده و زن در جامعه حضور دارد. اکنون دیگر نمی‌توان احکام زمانی که زن در جامعه حضور نداشت را حاکم کرد. وقتی زن در جامعه است ابزار خودش را می‌خواهد، دوچرخه و موتور و ماشین می‌خواهد. نمی‌شود گفت که استفاده از این‌ها خلاف است لذا باید جلو این حرف‌ها را گرفت».
وی همچنین گفت: «اگر قرار باشد این نوع تفکر در جامعه غالب شود، بسیار خطرناک خواهد بود. اسلامی هم که ما می‌شناسیم این نیست و این‌ها فتوا‌های من درآوردی است».
این استاد حوزه و دانشگاه تلاش برخی برای محدود کردن زنان را محکوم کرد و گفت: «چرا باید زنان را محدود کنیم؟ صد سال قبل روحانیون می‌گفتند مدرسه رفتن زنان درست نیست، پس اگر میخواهند تفکر آن دوران حاکم باشد نباید دختران و نوه‌های خود را به مدرسه و دانشگاه بفرستند. اگر می‌فرستند یعنی حضور زنان در جامعه را قبول دارند و پس باید الزامات آن را قبول کنند. اگر بگوییم که زن باید در خانه مانده و بچه بزرگ کند و بیرون نیاد وضع فرق دارد. اما نمی‌توان گفت که زن در جامعه باشد و همه جا برود، اما دوچرخه سوار نشود».
فاضل میبدی تاکید کرد: «دوچرخه سواری هیچ اشکال شرعی ندارد. مشکل این است که برخی آقایان همه مسائل را با نگاه سکس و جنسی نگاه می‌کنند. در حالی که نمی‌شود زن را فقط به عنوان ابزار جنسی دید و گفت، چون زن تحریک می‌شود، تو دوچرخه سوار نشو. این‌ها نتیجه نگاه غلط به زنان است».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: