* درایتی: مردم بیشتر عصبانی شوند 96 تکرار می‌شود/ خودسرانه خواندن برخی اقدامات شبیه شوخی است/ حرمت‌ها بریزد برای هیچ کس حرمت نمی‌ماند
کد خبر : ۲۱۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰ -15 February 2021

درایتی در واکنش به شعار علیه روحانی در مراسم 22 بهمن گفت: متاسفانه کسانی که این رفتارها را برنامه ریزی و اجرا می‌کنند اصلا به عواقب کار خود فکر نمی‌کنند و در نتیجه هزینه‌ها برای جامعه‌ای که در صورت بروز کوچکترین حرکت اجتماعی با برخوردهای جدی مواجه می‌شود؛ سنگین‌تر خواهد شد. به هرحال وقتی که سد شکسته شود، کسی چندان حریف آن نخواهد شد.


به گزارش آزادی، راهپیمایی متفاوت امسال در 22 بهمن با حواشی متعددی از جمله توهین به رئیس جمهور همراه بود. انتقادها به این توهین نیز در روزهای گذشته مدام بیان شده است اما برخی از کارشناسان و تحلیل‌گران نگاهی عمیق‌تر به مساله داشته و از وجود یک نگرانی جدی می‌گویند. مثلا علیرضا علوی‌تبار، تحلیلگر اصلاح‌طلب می‌گوید: « آقایان «تشنه خدمت»! اگر شعار «مرگ بر» را رواج بدهید و از اتهام‌های اخلاقی بهره بگیرید، بعداً اگر همین‌ها برای سایر مسئولان هم به‌کار رفت، عصبانی و ناراحت نشوید. فردا تعجب نکنید اگر در یک تجمع، مردم «مرگ بر» را برای مسئول دیگری به کار بردند و از منقلی بودن او سخن گفتند. فراموش نکنید که جامعه خشمگین آماده گفتن شعارهای تند علیه همه چیزهایی است که شما فکرش را هم نمی‌کنید!»


این سخن و هشدار وی یادآور وقایع دی ماه 96 است. همان اعتراضاتی که ابتدا از مشهد و با شعارهای علیه دولت و شخص روحانی شروع شد. آتش خشم و اعتراضات مردم اما آن را به همه کشور رساند و سبب شد که معترضان علاوه بر روحانی ، سایر مسئولان را هدف گرفته و شعارهای ساختارشکنانه سر دهند. اینکه آن اعتراضات کجا و چطور به اغتشاشات تبدیل شد یا نشد، بحث دیگری است اما امر مسلم تبدیل شدن یک شعله کوچک به یک آتش بزرگ بود که باید از آن درس گرفته می‌شد.


این طور که به نظر می‌رسد اما منتقدان و مخالفان دولت ابد تصمیمی برای درس گرفتن ندارند و به کار خود ادامه می‌دهند. تذکرها و هشدارها به این گروه اما همچنان ادامه دارد و همگان سعی دارند که آنان را متوجه عواقب و تبعات رویه خطرناکشان کنند. مثلا مصطفی ‌درایتی، عضو حزب اتحاد ملت از جمله کسانی است که تاکید می‌کند قبل از شکسته شدن سد و از دست رفتن فرصت مهار آن، باید متوجه اقدامات خود باشیم.


او در گفت‌وگویی با «آزادی» با اشاره به اینکه «اعتراضات را از دو منظر می‌توان دید و تفسیر کرد» گفت: «یک سری از این رفتارها از درون حکومت سازماندهی می‌شود و منشا یکی سری هم از درون جامعه است. این‌ها با هم فرق دارد و متاسفانه کسانی که این‌ها را برنامه‌یزی می‌کنند توجه ندارند که جامعه آبستن یک سری مساله حاد و شکننده است. یعنی اگر حرمت‌ها از هم بپاشید دیگر برای هیچ کسی حرمت قائل نمی‌شود و بعد با مسائلی مواجه می‌شوند که احتمالی قدری ثقیل است».


وی افزود: «ورود به این رفتارهای در نتیجه برخی مخالفت‌ها و موافقت‌های سیاسی سبب می‌شود که عرصه سیاسی به بی‌اخلاقی و پلشتی و رفتارهای غیرمتعارف آلوده شود و در این شرایط دیگر نباید از جامعه انتشار داشت که اگر از امر نگران، عصبانی و منتقد بود، رفتار خود را کنترل کند».


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین گفت: «متاسفانه کسانی که این رفتارها را برنامه ریزی و اجرا می‌کنند اصلا به عواقب کار خود فکر نمی‌کنند و در نتیجه هزینه‌ها برای جامعه‌ای که در صورت بروز کوچکترین حرکت اجتماعی با برخوردهای جدی مواجه می‌شود؛ سنگین‌تر خواهد شد. به هرحال وقتی که سد شکسته شود، کسی چندان حریف آن نخواهد شد».


درایتی تاکید کرد: « اینگونه رفتارها در عرصه سیاست بیشتر تحت عنوان لمپنیسم، بداخلاقی و ساختارشکنانه تلقی می‌شود. وقتی با یک مسئول رسمی که با رای مردم سرکار آمده است چنین برخورد شود، ممکن است که همه از این رویه تبعیت کنند. قاعدتا یک سری اعتراضات طبیعی به طور معمول موجود است اما حرکت‌ها غیرمعقول فضای سیاسی را آلوده کرده و دود آن به چشم همه خواهد رفت».
وی در پاسخ به این پرسش که آیا رفتارهایی مثل آنچه در جریان مراسم 22 بهمن دیدیم، می‌تواند خطر تکرار اعتراضاتی از جنس دی ماه 96 را بیافریند؟ گفت: « بدون تردید ممکن است چنین شود. یعنی اگر شرایطی ایجاد شده و اتفاقی رخ دهد که عصبانیت مردم بیشتر شود، حتما با رفتارهایی مواجه خواهیم شد که خیلی انتظار آن را نداریم».


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه چرا راه‌اندازندگان دی 96 از اقدامات خود درس نمی‌گیرند، گفت: «به نظر می‌رسد که یکی سری افراد به جای فکردن، فقط دنبال ایجاد تنش و مشکل هستند. ما با این جریان در سال‌های گذشته نیز مواجه بوده و دیده‌ایم که با وجود مشخص بودن عواض و تبعات اقدامات خود، آن را تکرار می‌کنند. اینکه چرا درس نمی‌گیرند را باید از خودشان پرسید و گفت که بالاخره دنبال چه هستید؟ این رفتاره که به ضرر خودتان و به ضرر حاکمیت و نظام است؟!»


وی افزود: «این‌ها فتح بابی کرده و پایه‌ای را می‌گذارند که ممکن است مشکلات عمده ایجاد کند. اما متاسفانه تذکرات دلسوزانه را نیز مورد توجه قرار نمی‌دهند. به نظر من این مساله که قبلا می‌گفتند این رفتارها خودسرانه صورت می‌گیرد نیز دیگر پذیرفته نبوده و شبیه یک شوخی است. این‌ رفتارها کاملا برنامه‌ریزی شده است.»


درایتی تاکید کرد: «نمی‌شود در چنین موارد گفت که خودسرانه بوده و بعد که یکباره چیزی شبیه دی 96 رقم خورد، مساله را به اسرائیل و آمریکا نسبت دهید. این کارهای فکر نشده که معلوم است ناشی از سطحی نگری در عرصه سیاست است، سال‌ها عوارض در کشور خواهد داشت. زیرا عده‌ای میدان‌دار عرصه سیاست شده‌اند که هیچ فهمی از سیاست ندارند و همین‌ها وعده می‌دهند بعد از 1400 چنین و چنان می‌کنیم حال آنکه رفتار، کردار و عمل سیاسی این‌ها جز خسارت، بیچارگی و مشکلات برای کشور تا به حال حاصلی نداشته است. به هرحال این‌ها تازه متولد نشده‌اند فقط قبلا پنهان‌تر بوده و الان عیان‌تر فعالیت می‌کنند. کارشان نیز غیر تضعیف بیشتر حکومت و افزایش فاصله بین مردم و حاکمیت حاصلی ندارد».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: