* افتتاح سینما در ایذه پس از ۳ دهه سر درگمی
کد خبر : ۲۱۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴ -06 February 2021
نوش داروی سیمرغ سی و نهم فجر برای نجات جان سینما در ایذه

افتتاح سینما در ایذه پس از ۳ دهه سر درگمی

 

ایذه با بیش از ۲۰۰هزار نفر جمعیت دارای دو سالن سینما بنام های آزادی و مرکزی است که در آغاز دهه  ۶۰ افتتاح و با عمر کوتاهی در اویل دهه ۷۰ متروکه و مخروبه به حال خود رها شدند.


حالا پس از ۳۰ سال، سالن آزادی به عنوان  انبار ازطرف شهرداری شهرستان بصورت اجاره واگذار شده است. سالن مرکزی هم به لطف و تلاش های مسئولین در ۲ سال گذشته بازسازی و نو نوار شده است.


هر چند در این بازه زمانی تلاش هایی از روی دلسوزی و گاه سودجویی باعث شد تا چندین سالن همایش و یک تالار نمایش  بصورت مقطعی نقش سینما را برای مردم ایذه بازی کند اما به دلیل کمبود و پایین بودن امکانات و کیفیت پخش مناسب فیلم های اکران شده شاهد استقبال چندانی از سوی مردم نبودیم.


سالن سینمای مرکزی که می توانست نجات بخش سینما در ایذه باشد پس از بازسازی توسط شهرداری در سال های ۹۸ و ۹۹ چندین بار توسط مسئولین شهرستان افتتاح شد که بیشتر جنبه گزارش عملکرد داشته است تا افتتاح یک سالن سینما، زیرا بعد از آیین افتتاحیه، مردم نه شاهد اکران فیلمی بودند و نه حتی واگذاری به مدیر خصوصی و یا دولتی برای اکران های مستمر و پایدار .


این بار با آغاز سی و نهمین دوره از فیلم فجر بار دیگر سالن سینمای مرکزی ایذه به شکل رسمی تری افتتاح شده است تا مردم ایذه با گذشت سه دهه جدایی از سینما در واپسین روزهای قرن ۱۳ پیوند دوباره ای با هنر هفتم داشته باشند. اما این پیوند دوباره چالش های سخت تری از جدایی قبل خواهد داشت که اگر مدیریت نشود تکرار تجربه ی تلخ سینما های متروکه در این شهرستان دور از انتظار نیست.


اگر معضلات فراگیری همچون کرونا و قیمت بالای بلیط سینما را کنار بگذاریم به موضوع سینما زدگی خواهیم رسید؛ در این  سال ها تصویری که از سینما در ذهن مردم ایذه شکل گرفته است که همان رویه غلط سینما داری غیر استاندارد  در سالن های همایش و اکران های گیشه ای است که متاسفانه باعث شده تا مخاطبان واقعی سینما در این شهرستان دلسرد شوند و ترجیح بدهند نسخه کپی شده یک فیلم را با کمال آرامش در خانه ببیند تا نسخه اصلی را در یک شبه سینمای آزار دهنده. به این خاطر است که اکران های  مستمر در این سالن حرفه ای و مجهز به صبوری مدیران برای جلب اعتماد مخاطب به سینما در این شهرستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است‌.


  سید امین سپهریان ریاست اداره ارشاد اسلامی  ایذه که دبیری این دوره از  جشنواره فیلم فجر در خوزستان را نیز بر عهده دارد می گوید" همزمانی جشنواره فیلم فجر و  افتتاح سینمای مرکزی شهرداری بهترین انتخاب بود تا  یک شروع قوی برای پیوند مردم و سینما در این شهرستان باشد وفعالیت این سالن سینما به جشنواره فجر ختم نمیشود و پس از جشنواره نیز  اکران فیلم ادامه دار خواهد بود."
حال باید دید نوش داروی  سی و نهمین سیمرغ به پرواز در آمده برای معضل سینما در ایذه شفابخش خواهد بود یا نه .

برچسب ها: سینمای ایذه ، ایذه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: